edge bluddrar när det går tungt. Vad för fel??

doodi

Medlem
7 dec 2009
6
0
1
tjena
har en edge 600 från 2001. Kör man efter leden så går den som ett skott, men viker man av och börjar burka runt i djupsnön, eller när det börjar kladda mycke blötsnö i mattan så börjar den gå skitdåligt å börjar bluddra när man gasa, varvar typ 4-5 tusen på fullgas också sitter man där. Är ingen mekaniker så är extremt tacksam för den hjälp jag kan få. Någon som haft liknade fel?
mvh/ David

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
exakt så där var min kompis edge- 02 i vintras, han hade för hög bestyckat, efterleden gick den perfekt pga. det inte var tungt, lite halv taskigt på halv gas kanske, men direkt han for utanför så tog den sig ingenstans, orka knappt dra runt, BAUUUU blev det bara. kan kanske var något liknande på din nu när det är ganska varmt ute, vid 20 minus så går det perfekt. vet du vad du har för bestyckning?

doodi

Medlem
7 dec 2009
6
0
1
tjenare. har också en 02:a ( skrev fel). men du det där låter exakt som min, märkte av problemet nu i våras då det var 3-4 plus ute. Vet inte vad jag har för bestyckning, men ska ta å ta reda på det. Måste ju nästan va det som är felet då! Grymt tack för svaret!! vad ska det va för bestyckning på dom? eller beror kanske om man är i fjällen å kör osv? (ingen stormekare ) :biggrin1:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.881
880
113
Kramfors
Jag vill igentligen aldrig rek nerbestyckning utan att ha tempmätare egt i pipan. Men visst låter det som surning,,kan bero på att det även kommer in snö på pipan så den blir lite överbestykad just för tillfället ,,,Stenkall pipa vill ha magrare blandning...... Så kolla först evnt snöinsläpp på pipor! Och täta luftintag med mechtyg om ni mistänker detta fenomen... Man kan också linda piorna med bandage för att förhindra kraftiga nerkylningar.

Om nu inte detta duger så kan man prova sänka trottelnålen i första hand 1 snäpp. Att sänka huvud bestyckningen kan vara farligt utyan koll med egt mät

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Hade samma problem med min ifjol och det var som Boost säger, snöinsläpp!!

Har min nerbestyckad från org. De är grymt fett bestyckade så kör du original så bestycka ner den.

doodi

Medlem
7 dec 2009
6
0
1
tack för svaren. sitter även en slutburk på den, suttit på sen jag köpte den, har också fått rådet att börja med att sätta dit orginalburken och sen org bestycka den

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
tack för svaren. sitter även en slutburk på den, suttit på sen jag köpte den, har också fått rådet att börja med att sätta dit orginalburken och sen org bestycka den
Fick du bestycka upp den då du satte på burken??

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna

du behöver ej sätta originalburken..men sätt en plåt (sitter de originalt oxå).. så att de inte trycker in så mkt snö i pipan..

passa dig för bestycka...du behöver nog inte tänka överdrivet mkt på EGT mätare just när den är std...jag kör då nu innan ja inhandlat avgastemp på skotern så att stiften har en tendens att bli mörkare än ljusare..då går den lite lite fett men ändå bra... sen när de är std motorn så är dem inte lika kännsliga som tex jag som har dubbelrör..