Projekt GLS Mountain Edition

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Den startade, men inte utan konstgjord andning och hjärtmassage i 6,5 timmar.... Kolla uppdateringen senare.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Lite bilder!

Har gjort fäste till DPM-boxen och den ondskefulla(?) tändningsburken

Elsystem från MXZ 670 HO säljes i delar

Förgasare på plats

Hämtat nya prylar. Konkursen är nära.

Momentstag

Variatorer klart, linjerat, luftfilter klart

Sen var det efter lite småpillrande som bensinpåfyll, oljefix, glykolkoll, primerrenovering osv dags att dra igång. Pga axel bad jag farsan komma hit och hjälpa mig att rycka i snöret.

Under hela processen har det varit fin-fin gnista på stiften, så jag klamrade kablarna så att det skulle vara snyggt och prydligt. Jag höll precis på att ge den en sup kl 11.00 då farsan kom. Han drog och drog. Tände inte. Tog upp stiften, och dom var genomblöta. Blåste rent och kollade gnista. INGEN gnista.

Helt plötsligt en (1) gnista. Varför??

Höll på i en timma och kollade kontakter, kablar. Ingen gnista.

Kopplade bort allt till belysn osv. Ingen gnista.

Kopplade bort nödstoppar, tändningslås, gashängbrytare. Ingen gnista.

Helt plötsligt en (1) gnista. Varför??

Sökte rätt på alla värden, ohmade ALLT, och det fanns inga riktiga fel. Det enda värdet som låg utanför gränsen var ena sidan på tändspolen, och det var knappt. Åkte till Marindemonteringen, dom hade inga spolar hemma. Åkte till Kalix Maskiner, fick låna en begad spole där. Ingen skillnad. Ingen gnista.

Mätte volt-tal då farsan drog i snöret. Fick spänning från stator till tändboxen. Fick spänning från tändboxen till tändspolen. Fick ingenting ur nån av mina nu 2 spolar till stiften... VADINNIHELVETE!!! :mad2::eviltongue::evil::mad2:

Ok, bara för att det finns spänning, så behöver inte betyda att det finns STRÖM nog att driva tändspolen. Kom på att man kanske kan koppla dit en glödlampa på trådarna, och se om den lyser/blinkar till. Satte fast 2 kablar på lampan, nöp fast ena kabeln på lampchassie, den andra på ZAPPPPPP!!!

Det small i lampan då jag satte dit den. Nån kondensator som avreagerade sig...

Efter det fick jag INGA volt från elektronikboxen. GRATTIS, tänkte jag, nu är den rökt...? konstigt...

OCH NU, mina damer och herrar... kommer.... kvällens konstigaste grej!!!!!

Efter detta kom gnistan tillbax. VARFÖR??? :wacko::eviltongue:

Nå, hur som helst. Efter 6,5 timmar så...

http://www.youtube.com/watch?v=SZi2bnyzFMM

Kanske blir ett kort ryck imorgon också, vi får se om jag hinner/orkar.
Less fanskapet just nu iaf.:eviltongue:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Ja fy fasen...

Jag är så jäkla impad av er alla som har så mycket kunskap om motorer.

Ni kopplar och skruvar hit å dit...felsöker med egna metoder...

Själv blir jag så frustrerad att man inte ens kan få dit en fläkrem rätt..jäkla amatör är vad man är.. :D

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ja fy fasen...

Själv blir jag så frustrerad att man inte ens kan få dit en fläkrem rätt..jäkla amatör är vad man är.. :D
Men å andra sidan så är kanske många av oss andra inte så duktiga på jakt och fiske som du är, och det skulle jag vilja vara!! Det jämnar alltid ut sig!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
He he...ja fasen...du kanske har en liten poäng där :)
Det är ju det enda jag kan..
Å det enda jag hållit på med i 41år..

Meeeeeeeeeen, lik förb... blir jag knäpp av att måsta fråga hela tiden.
Redan i tonåren när mina kompisar skruvade i sina mopeder, då stack jag och fiskade, så visste jag innerst inne att jag skulle få sota för det en vacker dag..
Å tyvärr fick jag rätt..
Bajs.
Tur att alla forum med kunnigt folk finns, å goda vänner här hemma som jag plågar med frågor varje dag :D

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
OCH NU, mina damer och herrar... kommer.... kvällens konstigaste grej!!!!!

Efter detta kom gnistan tillbax. VARFÖR??? :wacko::eviltongue:
Bortom logiken skapades det bevingade uttrycket och myten om duktiga mekanikers "handpåläggning" :whistle:, snyggt jobbat

Glömde du inte bilden på bakdelen med den nya lyftbågen :eyebrows:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Bortom logiken skapades det bevingade uttrycket och myten om duktiga mekanikers "handpåläggning" :whistle:, snyggt jobbat

Glömde du inte bilden på bakdelen med den nya lyftbågen :eyebrows:
Fan, lyftbågen har jag ju glömt på min "Kvar-att-göra" lista... Den är under omkonstruktion på rostfria verkstan... Tyvärr är dom hårt belastade som 17, så vi får se om jag hinner få den före jul.

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
kan inte elfelet bero på dålig jord? och sen kanske du fick jordning efter att ha rekat på allt.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det går ju bra det här... INTE!

Gnistan kommer och går som den vill, tändmodulen verkar leva sitt eget liv. Om man knackar på den kommer gnistan tillbax ett tag, men försvinner efter ett tag igen.
Humor. Kostar 5400 + moms ny. Men det är ju ändå inte ett alternativ, för den har utgått.

Har hittat en i USA för i runda slängar 3000 kr.

Nu blir det stillestånd ett tag, verkar det som.

Peace out.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Trist att halka på upploppet när det mesta annars faller på plats, har svurit över mer än en sådan där genom åren:argh::tsk:.

Men men, som vanligt är det bara komma igen, det löser sig säkert på ett eller annat sätt när man minst anar det

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Säger som jag sagt till andra skotermeckare under året, ring Stefan om det är något ni saknar..
Han besitter en hangar med skoterdelar. Är sjukt duktig och mycket trevlig.
Stefan 076-1472517

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Går annars med enkla medel att bygga om till en "vanlig" cdi men då tappar du ju dess funktionen. Så fick jag göra på min när boxen gav upp, dpm var redan bortplockat på den.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jo, jag vet, men då tappar jag som du säger dess, jag tappar dpm, jag får börja om med eldragning, jag bör byta förgasare. Och jag måste köpa ny nödstopp vanlig cdi, och vad mer, tändspole? Stator? Svänghjul? Blir ju dyrare men sämre. :(

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ja körde då med allt org. förutom bortplockad dess och dpm när ja lyfte i motorn i blizzarden. Blir lite kablar över om man kör med org. härvan som jag gjorde men de funkade klockrent. Fick bara ta rätt på vilken kabel som gick till stoppen och koppla den på den lösa svarta som kommer från vanliga cdi:n.

tror dessutom ja körde med en cdi från 494an då de ska va samma på 494,583 och 670 mellan ca 95-98 så den modifieringen gick på ca 300kr för mig med en beggad box.

Körde väl en 25mil me den maskin innan ja insett att den var alldeless för livsfarlig och inte riktigt ville sitta ihop längre.

Kan ha kvar org. boxen nånstans men de är du nog inte så hjälpt av då de var samma symtom på den.

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Ja fy fasen...

Håller med ovanstående. Man får ju faan ångest :hurt:

Själv kan man inte identifiera det lättaste av fel. Allt som har med det förbannade elsystemet att göra känns ju som grekiska. Och det gäller tamigtusan alla fordon. Mekanik är ju en sak, men el.....:Cry:

Ser bra ut! Som vanligt :thumb:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jahapp. Vad ska jag nu hitta på för rackartyg?
Hmm... Nu ska vi se här... Var är vinkelslipen? Jaha, där är den, ja. Då tar vi och sätter kapen i...

Ja? Vad har jag nu hittat på? En påse vingummin till den som gissar rätt!!! :)