Lite bilder!
Har gjort fäste till DPM-boxen och den ondskefulla(?) tändningsburken
Elsystem från MXZ 670 HO säljes i delar
Förgasare på plats
Hämtat nya prylar. Konkursen är nära.
Momentstag
Variatorer klart, linjerat, luftfilter klart
Sen var det efter lite småpillrande som bensinpåfyll, oljefix, glykolkoll, primerrenovering osv dags att dra igång. Pga axel bad jag farsan komma hit och hjälpa mig att rycka i snöret.
Under hela processen har det varit fin-fin gnista på stiften, så jag klamrade kablarna så att det skulle vara snyggt och prydligt. Jag höll precis på att ge den en sup kl 11.00 då farsan kom. Han drog och drog. Tände inte. Tog upp stiften, och dom var genomblöta. Blåste rent och kollade gnista. INGEN gnista.
Helt plötsligt en (1) gnista. Varför??
Höll på i en timma och kollade kontakter, kablar. Ingen gnista.
Kopplade bort allt till belysn osv. Ingen gnista.
Kopplade bort nödstoppar, tändningslås, gashängbrytare. Ingen gnista.
Helt plötsligt en (1) gnista. Varför??
Sökte rätt på alla värden, ohmade ALLT, och det fanns inga riktiga fel. Det enda värdet som låg utanför gränsen var ena sidan på tändspolen, och det var knappt. Åkte till Marindemonteringen, dom hade inga spolar hemma. Åkte till Kalix Maskiner, fick låna en begad spole där. Ingen skillnad. Ingen gnista.
Mätte volt-tal då farsan drog i snöret. Fick spänning från stator till tändboxen. Fick spänning från tändboxen till tändspolen. Fick ingenting ur nån av mina nu 2 spolar till stiften... VADINNIHELVETE!!! :mad2::eviltongue::evil::mad2:
Ok, bara för att det finns spänning, så behöver inte betyda att det finns STRÖM nog att driva tändspolen. Kom på att man kanske kan koppla dit en glödlampa på trådarna, och se om den lyser/blinkar till. Satte fast 2 kablar på lampan, nöp fast ena kabeln på lampchassie, den andra på
ZAPPPPPP!!!
Det small i lampan då jag satte dit den. Nån kondensator som avreagerade sig...
Efter det fick jag INGA volt från elektronikboxen. GRATTIS, tänkte jag, nu är den rökt...? konstigt...
OCH NU, mina damer och herrar... kommer.... kvällens konstigaste grej!!!!!
Efter detta kom gnistan tillbax.
VARFÖR??? :wacko::eviltongue:
Nå, hur som helst. Efter 6,5 timmar så...
http://www.youtube.com/watch?v=SZi2bnyzFMM
Kanske blir ett kort ryck imorgon också, vi får se om jag hinner/orkar.
Less fanskapet just nu iaf.:eviltongue: