Påbyggnad King-cab-2 skotrar

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Tjena.

Tänkte lägg upp en liten tråd om påbyggnaden till Kingen.

Hade nå balkar (ihåliga 2mm plåt,max last 1000 kg/balk) liggandes hemma så jag tänkte att man kunde smida ihop nått.

Måtten blev 2.10x2.70. de var de största jag kunde bygga föratt vara inom laglig gräns, får hoppas att maskinerna ryms där på sen.

Såhär långt har jag kommit än så länge.

Vikten just nu ligger på 60 kg.

Men har stött på ett problem, och de är rampen, skulle behöva en ramp som är 4m lång eftersom att min bil är rätt hög.

Rampen bör vara 130cm bred så man har lite marginal när man ska köra upp skotern. Men det är bara 109 cm mellan "stödbenen" bak. Så måste ha rampen delad på mitten på bredden och även på längden :cry:

Kommer ju ta 1 timme och sätta ihop den fan, och ja vill ha en snabb och smidig lösning.

NÅN SOM HAR NÅTT BRA FÖRSLAG ?:hmmmm:

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Inte behöver rampen va 4m. och 109cm räcker väl....eller är spårvidden mer på din skoter?..marginaler behövs inte, det är väl inte frun som ska köra på skotern :becky:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
Inte behöver rampen va 4m. och 109cm räcker väl....eller är spårvidden mer på din skoter?..marginaler behövs inte, det är väl inte frun som ska köra på skotern :becky:
Nja, behöver och behöver. Lasthöjden blir 170 från marken, så sätter jag en ramp som är tex 2.60-2.70 lång (max utan att den sticker ut mer än påbyggnaden) så står rampen typ rakt upp villket kommer bli jobbigt om man är själv och vill lasta.

Min skoter är 110 ytterkant/ytterkant på skidorna, brorsans assault är 120, och de är väl dom 2 som vi hade tänkt ha på bilen. Så blir nog lite svårt att få upp assaulten om man har den 109 cm..

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
nä då....bara inte innerkant är mer än 109cm går det ju
ja just ja...du ska ju upp på taket med skotrarna...ja då kanske det bör vara närmare 4m ramp.....kör lugnt bara,,,,du kommer få hög tyngdpunkt på bilen(vinglig)

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
nä då....bara inte innerkant är mer än 109cm går det ju
ja just ja...du ska ju upp på taket med skotrarna...ja då kanske det bör vara närmare 4m ramp.....kör lugnt bara,,,,du kommer få hög tyngdpunkt på bilen(vinglig)

Jepp, vet att den nog kommer bli lite vinglig, men de är ingen raket jag har så den går alltid lugnt fram.. :D

MrWestberg

Välkänd medlem
15 nov 2009
128
1
6
35
Rissna
Tjena.

Tänkte lägg upp en liten tråd om påbyggnaden till Kingen.

Hade nå balkar (ihåliga 2mm plåt,max last 1000 kg/balk) liggandes hemma så jag tänkte att man kunde smida ihop nått.

Måtten blev 2.10x2.70. de var de största jag kunde bygga föratt vara inom laglig gräns, får hoppas att maskinerna ryms där på sen.

Såhär långt har jag kommit än så länge.

*Bild*

Vikten just nu ligger på 60 kg.

Men har stött på ett problem, och de är rampen, skulle behöva en ramp som är 4m lång eftersom att min bil är rätt hög.

*bild*

Rampen bör vara 130cm bred så man har lite marginal när man ska köra upp skotern. Men det är bara 109 cm mellan "stödbenen" bak. Så måste ha rampen delad på mitten på bredden och även på längden :cry:

Kommer ju ta 1 timme och sätta ihop den fan, och ja vill ha en snabb och smidig lösning.

NÅN SOM HAR NÅTT BRA FÖRSLAG ?:hmmmm:

har en idè på hur du kan göra de e å sluta ner bakdelen å sen en ramp då de då kanske du kommer få ramper på kanske 3m å sen delar du så de blir 1,5m ramp som e ihop fällbar så sticker de bara upp 1,5m så skulle ja ha gjort iaf :eyebrows:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
aa, de är ju en tanke. Men jag kan inte luta bakdelen eftersom att påbyggnaden är bredare än skärmarna på bilen, och den ligger bara 1 cm ovanför sidoskärmarna som de är nu. Möjligt vis att jag kan höja den fram så den lutar men då har jag ju samma höjd bak fortfarande...

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Du har en riktigt go King Cab, mannen! Helt i min smak! Men jag ställer mig tvivlande till resultatet. Man kan inte alltid välja sina manövrar på vägen.. Forcera lite och känn efter hur du har den om du fullföljer byggnationen. Gärna med simulerad last, lämna dyrgriparna hemma första turen :blink1:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
Du har en riktigt go King Cab, mannen! Helt i min smak! Men jag ställer mig tvivlande till resultatet. Man kan inte alltid välja sina manövrar på vägen.. Forcera lite och känn efter hur du har den om du fullföljer byggnationen. Gärna med simulerad last, lämna dyrgriparna hemma första turen :blink1:
Tackar. :becky:

Att den är höjd 8" och sitter 35"hjul gör ju inte saken bättre för väghållningen precis.

Har varit och kört en sväng redan med bara själva ramen på och lite järnskort, dock inte lika tungt som de kommer bli med 2 fulltankade skotrar men halva vikten kanske, och då gick de bra, krängde/svaja inte lika mycke som ja trodde de skulle göra.

Men du har helt klart rätt i att ja borde testa med samma vikt som 2 skotrar lastat. Får lova att göra de imorgon..

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Varför inte bara göra 2 ramper på kanske 50 cm breda som du gör vikbara i mitten, längden avgör du så det inte blir för brant men ändå ryms på flaket. Då kan du justera efter hur bred skotern är , gör ju inget om mitten av mattan går i "luften", om du förstår vad jag menar.

Sen bara en fästanordning längst bak på ramen så du kan skjuta ramperna i sidled beroende på om du ska lasta till höger eller vänster.

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling

Satt o konkade runt i den här i 4 år och vid fototillfället hade jag 6" höjning och 35'or. Det gick finfint att köra åtminstone en skoter på flaket och en ganska bra ide (tyckte iaf jag) var att använda 2 lätt modifierade aluminiumstegar ihopbundna med en foxmatta som ramper med möjlighet att låsa ihop dem.

Oroa dig inte allt för mycket över vinkeln på ramperna, det gjorde jag med men fann mig alltid halv nerbackad i nåt dike eller mot en läplig snödriva. Och då kunde det röra sig om användning alla dagar i veckan, antingen med skoter eller fyrhjuling. Det gick bra i 100% av fallen. Det stod mest foxar på flaket så en lång skoter är inga problem heller (det är nästa tvivlande tanke när man börjar fundera kring uppkörningsvinkeln kontra mattans anliggningsyta mot backen för driv. Iofs hade jag flip på boggin men det är inga problem med stumma skenor heller.)

Lycka till, följer med spänning! :hello:

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
Varför inte bara göra 2 ramper på kanske 50 cm breda som du gör vikbara i mitten, längden avgör du så det inte blir för brant men ändå ryms på flaket. Då kan du justera efter hur bred skotern är , gör ju inget om mitten av mattan går i "luften", om du förstår vad jag menar.

Sen bara en fästanordning längst bak på ramen så du kan skjuta ramperna i sidled beroende på om du ska lasta till höger eller vänster.
Jo, har funderat i dom banorna, och nått sånt får de nog bli, ska snickar ihop nått imorgon. Men tror jag gör 2 ramper som är 60 breda och 2.60 långa, sen får jag väl backa upp mot en plogkarm eller en snöhög så vinkeln blir bra för lastning. Funkar sen påbyggnaden bra och jag är nöjd med den, blir de att bygga längre lamper med gångjärn som du sa.

De där med skjut bara ramper var en riktigt bra idé..

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
De är från en senare version av L200. Fick massera plåten lite här o där men sen passade det ganska bra, skruvade bara dit dem med självborrande. Enkelt och med okej resultat. För att passa in dem på Kingen behöver man kanske lite plåtkapning men det spelar inte så stor roll när man ändå täcker över ingreppet. Dessvärre täckte de inte på långa vägar slitbanan på däcket som lagen kräver. Bifogar en bild då man ser dem bättre, dock ett senare utförande då endast 3" höjning satt mellan kaross och ram.

Annars funderar jag på att beställa Iceland flares från staterna under våren till Cherokeen. Tror det kan finnas till din kärra också. Då får man lite lämpligare bredd på plasten :bigsmile: Hör av dig om du vill haka på en beställning, tror ett kit brukar ligga kring 450 dollar.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
Har gjort halva rampen idag, Och kapat ut delarna till den andra halvan.

Gjorde 2 mindre ramper, 60cm breda 270 cm långa.Tror inte jag ska sätta nått gångjärn mellan dom, så man kan ställa in dom efter hur bred skoter man ska lasta och då funkar dom ju även till atvn..

Får duga tillsvidare.

Villka skivor ska ja köra med ? Plywood ? Plast ? Plexi ? Gummi ?
Kommer ligga skoter matta både på rampen och uppe på.

Last edited:

Fredriksson

Välkänd medlem
13 apr 2008
362
0
16
Nordmaling
Snyggt! Jag körde med plyfa (mest för att det var det som fanns) klädd med sånt här gult kraftkabel-band. Bra glid och typ gratis hos valfri kompis i markanläggningsbranchen :whistle: