Krasslig kolv Summit 800 -06

Bushlake1

Rookie sledder
12 jan 2008
7
0
0
Piteå
Skulle bara kolla hur kolvarna såg ut på nyköpta skotern och fick se detta genom avgasporten på variatorsidan!
Och med "bara" 260 mil på mätaren!!
Vad kan det bero på?
Och vad bör man göra åt det?
 

Attachments

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ränderna ser ut å vara original..rätta mig om ja har fel?

reporna som går tvärs över har då ja sett på alla mina kolvar..kolven rör ju på sig och tar i sidorna ibland...går ju inte alltid exakt i mitten så att säga..såå tkr inte den kolvar vore nå problem..eller??
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Lyft lös cylindrarna och posta en bild på kolvarna.
Såg väldigt repiga ut, och kolvtoppen såg även den inte helt ok ut. Den kanske har gått snålt? vad har du för bestyckning?
Kan även vara så att den har gått med spruckna insugsgummin allt för länge, så det behöver inte vara nåt fel på bestyckning.

Men posta bättre bilder på kolvarna som sagt :)
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Ränderna är som det ska, det där ovanför kolvringen hade jag på min oxå nu när jag skulle byta kolvar, fast långt ifrån så där mycket! sprucket insugsgummi var boven.
 

Bushlake1

Rookie sledder
12 jan 2008
7
0
0
Piteå
Óvansidan ser bra ut, inga märken eller annat.
Mindre oljig än den "friska" kolven dock, överhuvudtaget är allting oljigare på "friska" sidan, även tändstiftet.
Nästan ovanligt mycket olja.
Förra ägaren hade kört på Mobil delsyntet, tror jag.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Inge skräp eller spån när du monterade ? Knepigt på bara 260mil annars. Känns reporna eller är det bara synliga ?
 

Bushlake1

Rookie sledder
12 jan 2008
7
0
0
Piteå
Inge skräp eller spån när du monterade ? Knepigt på bara 260mil annars. Känns reporna eller är det bara synliga ?
Vadå monterade? Motorn är aldrig skruvad i tidigare.
Reporna på kolven känns, men inte i cylindern.
Hur är det med oljedoseringen, kan det bli ojämnt mellan cylindrarna?
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Skulle ha bytt kolvarna. reporna i cylindern är säkert rester ifrån kolven. om dom inte är allt för stora går det att putsa till cylindern i någon syra.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
kolvtoppen blir för varm på dessa motorer därför skulle du ha satt i dubbelringskolvar eftersom dem kyler mycket bättre!
min renegade 800 -06a samma motor skar 2 ggr pga av detta! satt i dubbelringskolvar och dem såg ut som ny efter 250 mil!
 

Bushlake1

Rookie sledder
12 jan 2008
7
0
0
Piteå
kolvtoppen blir för varm på dessa motorer därför skulle du ha satt i dubbelringskolvar eftersom dem kyler mycket bättre!
min renegade 800 -06a samma motor skar 2 ggr pga av detta! satt i dubbelringskolvar och dem såg ut som ny efter 250 mil!
Jag har hört att många shimsar upp nålen för att förhindra spikningar.
Vilket märke köpte du? Pris?
 

renegade8

Aktiv medlem
20 mar 2007
92
1
6
Östersund
Jag pratade med ÅF när jag köpte min skoter(renegade 800-06) och dom sa att 800 motorerna gick för snålt mellan 4000-5500 rpm.Så dom lyfte mina nålar lite och har inte haft några problem alls med min.Jag fick allt på garantin eftersom dom viste om problemet.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Óvansidan ser bra ut, inga märken eller annat.
Mindre oljig än den "friska" kolven dock, överhuvudtaget är allting oljigare på "friska" sidan, även tändstiftet.
Nästan ovanligt mycket olja.
Förra ägaren hade kört på Mobil delsyntet, tror jag.
kanske kolla bestyckningen på förgasarna, kanske lite för snålt på ena sidan(den som verkar mindre "frisk")
 

Bushlake1

Rookie sledder
12 jan 2008
7
0
0
Piteå
Tänkte bara skriva att det slutade med att även jag kvalade in till tråden:
Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)
För att vara på den säkra sidan plockade jag ur motorn och lämnade in för kontroll av vevaxel/lager.
Vevaxeln var krokig 3-4 tiondelar och båda lagren på PTO-sidan var torra och dåliga!!!:shocked:
En bit av det inre lagrets "fetthållare" var borta (troligen det som repat kolven).
Nu är 2 vevlager bytta, veven riktad, 2 nya SnoPro-kolvar monterade, och första turen på 10 mil gick smärtfritt.:)

Kostnaden för detta blev 3750:- så det är ju inte värst, om jag hade kört ett tag till hade det nog blivit desto mer.
Men det är ju ändå tråkigt att sånt här händer redan vid 260 mil...