Men vad händer om ett av dom stiften går? kan man köra på 3 stift fortfarande eller hur fungerar det där?som du säger. bättre förbränning. Mer effekt?
För att få bättre förbränning och klara avgaskraven.
Sen om ett stift far så ska du tydligen inte märka nått. Vilket är bra om du tex gör nån monster klättring så far stiften och skotern rullar ner mot sin död
Haha brutal beskrivning där fast bra fakta måste jag säga!För att få bättre förbränning och klara avgaskraven.
Sen om ett stift far så ska du tydligen inte märka nått. Vilket är bra om du tex gör nån monster klättring så far stiften och skotern rullar ner mot sin död
därför man inte monsterklättrar;D
I stort sett stämmer allt det som sägs ovan. Man kan köra motorn snålare vilket visat sig i diverse dynotester. Kortare förbränningstider ger lägre temperaturer lite förenklat. Man behöver inte så mycket bensin för att kyla motorn. Nu blir det snart väldigt komplicerat :happy:Yepp,
Kan tänkas att de har med flamhastigheten, flamfront och förbränningstiden att göra.
Precis som Odysse säger kan du tända AF (air+fuel) gasen senare i cykeln,
men ändå hinna avsluta förbränningen inom rätt tidsram (vilket mäts i vevaxel grader).
Edit;
kan ej styrka om det är exakt såhär, men enl. de jag läser om i förbränningsteknik än så länge så borde de vara rimligt.