Volvo bromsbelägg på rev?

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Nån som testat? En jobbarkompis testade sätta i belägg från Volvo 740/940 bak. Men de finns ju ingen snö att prova på.

Dom passar ju iallafall rakt av å är billiga men har nån testat hur dom verkligen funkar?

Kan ju vara ett billigare alternativ än org. om de skulle fungera finns ju dessutom en uppsjö av olika belägg till dessa bilar att välja mellan.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Om det funkar, vilket det borde göra när dom passar så är det ju bara köpa från biltema.

Dom kostar ju inte många kronor där. :)

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
Nån som testat? En jobbarkompis testade sätta i belägg från Volvo 740/940 bak. Men de finns ju ingen snö att prova på.

Dom passar ju iallafall rakt av å är billiga men har nån testat hur dom verkligen funkar?

Kan ju vara ett billigare alternativ än org. om de skulle fungera finns ju dessutom en uppsjö av olika belägg till dessa bilar att välja mellan.
jag har hört det där förut men vet inte om det fungerar men passar dom så borde det ju funka, dom beläggen är så billiga så de är ju bara att prova :p

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Enligt en kompis är det bakbelägg från 240(finns dom med skivor?). Men man blev tvungen att slipa ner dom lite för att dom skulle passa. Var för tjockt belägg på dom

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
ska tydligen passa med bakbelägg från volvo 140 också så de finns ju en hel del att välja mellan isf!
och nog tror jag dom biter rätt bra i skivan, onödigt att slänga ut flera hundra lappar på orginal när de finns för 80kr på biltema:)

man borde nästan göra upp en lista här på snowmobile med bildelar som passar diverseskotrar för att slippa betala onödigt överpris på allt.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Själv körde jag med belägg från Mercedes Compact på min Rev 800. Passade perfekt.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Å andra sidan för att stanna från 100km/h så krävs det ju lika mkt friktion oavsett typen av bromsbelägg. Om det ena går hårdare åt skivan så torde det ju krävas mindre tryck på beläggen... och slitaget blir då det samma? :)

Hur som helst, det är samma energi som skall tas upp av klotsarna och skivan..

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Å andra sidan för att stanna från 100km/h så krävs det ju lika mkt friktion oavsett typen av bromsbelägg. Om det ena går hårdare åt skivan så torde det ju krävas mindre tryck på beläggen... och slitaget blir då det samma? :)

Hur som helst, det är samma energi som skall tas upp av klotsarna och skivan..
Det krävs mindre energi (mindre friktion) för att få stopp på en skoter än en bil om de båda färdas i samma hastighet.

(mv^2)/2 är ju den rörelseenergi som ska tas upp av bromsmekanismen.

Eftersom att en skoter inte väger två ton har skotern lägre rörelseenergi än bilen, och då bör ju ett bromsbelägg från en bil fungera alldeles utmärkt eftersom att bromskraften kommer att vara mindre för skotern än bilen.

Att ta ett skoterbelägg och sätta det på en bil är ju inte något vidare då det lär bli kortlivat.

:bounce:

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Verkar ju som de passar från diverse olika bilar:) Dom från 740/940 var dom han hade hemma i garaget iallafall. Finns ju även hårdare "sport" belägg att tillgå från bilar som ska tåla mer värme eller iallafall utveckla mindre värme vid hård användning.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Någon som vet några bilbelägg som passar på min Formula/Mxz 700?
Är det samma ok som Rev?

Enligt en kompis är det bakbelägg från 240(finns dom med skivor?). Men man blev tvungen att slipa ner dom lite för att dom skulle passa. Var för tjockt belägg på dom
Volvo har haft skivor bak sedan 1967 då Hundrafyrtin kom iaf. :)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Tänk på att en bils bromsbelägg är hårdare och ni kommer att nöta bromsskivan mer!!

tror dock inte de är märkvärt...har själv aldrig lyckats behöva byta bromsbelägg på någon av mina skotrar...men tror inte de ska göra så mkt om man sätter hårdare belägg då man knappast bromsar lika mkt med en skoter som med en bil så man får bromsa utav helvette för att nöta ner en skiva=)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
En polare satte belägg från någon Saab, (tror det var från en 99a), på hans tjejs Rev 600 -03.
Och Volvobelägg känner jag flera som kör med.

Sleed1

Semi PRO sledder
16 dec 2009
26
0
0
Kyrkdal och blåsjön
är det ingen som har funderat på att köpa bromsbelägg från den lokala återförsäljaren av snöskotrar?? jag köpte bromsbelägg på skidoo i sollefteå och dom såg precis ut som de jag bytte ut, fast tjockare. funkar kanon.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
är det ingen som har funderat på att köpa bromsbelägg från den lokala återförsäljaren av snöskotrar?? jag köpte bromsbelägg på skidoo i sollefteå och dom såg precis ut som de jag bytte ut, fast tjockare. funkar kanon.
Pris? Kostar dom mindre än 129:- för fyra belägg så ska jag skynda mig dit!