Optimal drevning och variatorbestyckning iqr 800?

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Undrar om det är någon som har nån aning om vad som är optimal drevning och variatorbestyckning för en förlängd (136") iqr 800,

Med optimal menas vad man ska ha för att utnyttja den extra kraften med 800 i iqr chassiet

Ni som har iqr 800 or vad åker ni på för drevning ?och vad har ni för variatorkit ?
vilka drev kan jag ha innan jag måste byta orginalkedjan ?

dalahästen

Välkänd medlem
14 okt 2007
142
0
6
jag kör en sån men är inte riktigt säker på vilka drev jag har, kan kika..

en sak jag tänkte höra med dig, vad har du för inställningar i boggin?
jag har sånt j*vla skidtryck när jag förlängt den och vill ha mindre skidtryck och mer lätt rest skoter?

tack för svar :)

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Har inte kört den än så jag har ingen aning :),men har läst mig till att man måste montera boggien i det övre bakre tunnelhålet och sen det nedre främre, på så sätt får du ungefär eller mindre skidtryck än tidigare.

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Jag körd en RR se i helgen och då hade man tagit bort klossarna bak som stoppar saxen så att den blev "okopplad".
Den blev betydligt mer RMK och mindre IQ på det viset

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Byter man båda drev så kan du i princip ha vilka drev som helst och
behålla samma kedja.
Ex. gå ner 1 kugg på övre och 1 kugg upp på nedre, 2 kugg ner 2 kugg upp osv.

Annars så kan man nog minska eller öka med ett kugg på antingen det övre
eller nedre och klara kedjan.
2 kugg och mer så får man en ordentligt snäv kurva förbi sträckaren med hög
påkänning som följd.
Hoppas du förstår min krångliga förklaring:blink:

/Jörgen :ciao:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Byter man båda drev så kan du i princip ha vilka drev som helst och
behålla samma kedja.
Ex. gå ner 1 kugg på övre och 1 kugg upp på nedre, 2 kugg ner 2 kugg upp osv.

Annars så kan man nog minska eller öka med ett kugg på antingen det övre
eller nedre och klara kedjan.
2 kugg och mer så får man en ordentligt snäv kurva förbi sträckaren med hög
påkänning som följd.
Hoppas du förstår min krångliga förklaring:blink:
/Jörgen :ciao:
2kugg brukar gå på IQ modellerna iaf...de är std på RR att man drevar ner 2kugg vid byte av matta.

har du R drevning nu? alltså 19/45.. öka isf iaf till 21/45.. lr 21/41 (den drevningen har RR när den är nerdrevad..) dåfår du lite spinn på mattan..

dock kan de hända att du måste vikta om variatorn när du gör detta..

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
2kugg brukar gå på IQ modellerna iaf...de är std på RR att man drevar ner 2kugg vid byte av matta.

har du R drevning nu? alltså 19/45.. öka isf iaf till 21/45.. lr 21/41 (den drevningen har RR när den är nerdrevad..) dåfår du lite spinn på mattan..

dock kan de hända att du måste vikta om variatorn när du gör detta..

Håller med om att det går. Men kedjan blir mycket längre och sträckaren måste in rejält för att ta upp slacket. Håller nog också för normal åkning
men tror inte man planerat för någon söndagsåkning om man köpt en
IQ 600 :madgrin:

Jag skulle inte ha äventyrat kedjehuset med att gå ner 2 kugg på ett drev och använda samma kedja.

Last edited:

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Håller med om att det går. Men kedjan blir mycket längre och sträckaren måste in rejält för att ta upp slacket. Håller nog också för normal åkning

Jag skulle inte ha äventyrat kedjehuset med att gå ner 2 kugg på ett drev och använda samma kedja.
nu är det ju inte en liten 600 utan en stoooor 800:eyebrows: har samma problem jag,och min är drevad 19/45

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön

Ska flika in är att vi pratar om att dreva _upp_ inte ner... Dvs om jag inte tänker fel så ska kedjespännarn utåt och in. Har ingen bra bild av exakt hur sträckt kedjan är i min maskin ospänd men när jag skruvat åt spännarn har bulten isortsett bottnat mot kedjehuset, går mao rätt långt in. Så troligtvis lär jag kunna gå iaf två kugg utan att byta kedja, hoppas jag då :whistle:

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
nu är det ju inte en liten 600 utan en stoooor 800:eyebrows: har samma problem jag,och min är drevad 19/45
Ser man på! Blev lite vilse i pannkakan utav allt snack om R hit ochh RR dit.
Blir ju naturligtvis mer riskfyllt med en 800

Bamsegrill:
Ska flika in är att vi pratar om att dreva _upp_ inte ner... Dvs om jag inte tänker fel så ska kedjespännarn utåt och in.
Har ingen bra bild av exakt hur sträckt kedjan är i min maskin ospänd men
när jag skruvat åt spännarn har bulten isortsett bottnat mot kedjehuset, går mao rätt långt in.
Så troligtvis lär jag kunna gå iaf två kugg utan att byta kedja, hoppas jag då :whistle:

Du har naturligtvis rätt med att dreva upp men mitt inlägg utgick från
trådskaparen där jag bidrog med lite tips på vad som funkar.

Ska du byta drev så lär ju du bli varse om hur det ser ut när
du avlägsnar locket. Ju rakare kedjan är mellan övre och nedre dess bättre.
Sen får man inte glömma att vrida sekundären för att spänna kedjan därefter låsa parkeringsbromsen innan man justerar sträckaren.
Men det visste väl ni redan:ciao:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
har kört nu med min drevning..vilket är 21/45 om ja inte miss helt galet...20 eller 21 äre iaf..snurrar på riktigt bra..kör med originalkedjan med detta oxå..
tror nästan du hade kunna lägga på 23/45 när du har så mkt pulver:) de jag har nu är ganska rejält tkr ja:) accar på ganska bra när de är fäste..

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
hehe okej:) men har du hämtat allt ur variatorn då?.. finns ju en jävla massa å göra på en variator oxå:p..