USA-Import. Igen...

jakobj

Medlem
4 dec 2009
16
0
1
marsfjäll
Hej!
Finns många trådar om detta ämne men jag hittar inte svaret på denna fråga:
Om jag får en pryl hemskickad från USA och denna märks med "gift" kan jag då ändå åka på att momsa och tulla?

Kan det märkas med ett värde (om paketet skulle komma bort..) men ändå slippa momsas om det är en "gift"?

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Ja du kan åka på moms och tull även om dom märker det med gåva......

anledningen,jo de e för många som skickar sånna paket,dom kan öppna lådan/paketet för att kolla vad det är i den,sen får man lösa ut det,sånna saker gäller även när nån skriver ner värdet,skrivs det ner för mkt så kan tullverket skicka ett papper som du ska bevisa hur mkt du betalat för varan INNAN dom skickar den vidare

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Att skriva det som gåva är mest bara att glömma, för det första är det bara från privatpersoner som tullen accepterar gåvo paketet, och i paktet ska det vad jag vet finns en deklaration till vilka eller vem som var och en av sakerna i paketet ska till, samt värdet...

Och det är ändå bara gåvor under 500kr som är momsfritt så folk tror ofta att "gift" märkningen är mer magisk än den egentligen är...

jakobj

Medlem
4 dec 2009
16
0
1
marsfjäll
Ok. Tack för svar!
Om jag har en firma som accepterar att skriva precis vad jag ber dom om gällande kvitton, värden mm, vad är då mest fördelaktigt att be om för att komma så billigt undan som möjligt? "Used parts"? och lågt värde kanske?
Det gäller en (1) vara i paketet (matta) och alltså av ganska uppséendeväckande storlek antar jag.

4

426H

När man skickar paket från usa måste man ange ett värde. Det är det beloppet + frakten som du får betala moms på, oavsett om det är märkt gåva eller ej. Vad kan en matta vara värd? 69 usd? lol

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Beställde matta från USA nu i höstas.

Totala värdet var 400$ varav 198$ i frakt.

Satt lappar klistarde lite var stans på paketet "Usps - shipping bla bla bla 198$"
Men värdet var nerskrivet till 50$. Klara mig undan fint utan tull o moms :)

OBS. Har även vart med om att tullen "tullat fel" dvs tagit ut fel tull sats för varan. Så har fått betala några ruskiga priser ibland.

jakobj

Medlem
4 dec 2009
16
0
1
marsfjäll
Har snokat runt lite och det verkar som det mest handlar om att ha lite tur i tullen.:eyebrows: Bäst och säkrast borde bli att få kvitto skickade separat och ett värde på paketet som är någorlunda rimligt för att inte väcka någon paragrafryttare till tullgubbes detektivsinne till liv så att han på allvar börjar leta värde?
Om man får varan beskriven som "used", kanske i kombination med att säljaren sparkar runt den lite på marken innan paketering så den ser lite skitig ut och anger ett värde på låt säga $200 så borde det vara rimligt då nyvärdet egentligen är uppemot $700 tycker jag. Det måste ju vara omöjligt för dom att kräva en på mer moms då det är en begagnad del? Om man dessutom får säljaren att lägga i ett kvitto på summan $200 borde det ju vara idiotsäkert? Eller?
Det ger moms på $425 inklusive frakt som man tydligen också betalar moms på av någon konstig anledning? Runt 900 spänn i moms och tull.

jakobj

Medlem
4 dec 2009
16
0
1
marsfjäll
Kan detta funka? Paketet märks med "used". Mattan förpackas så ett den ser ut att vara använd. Värdet anges till$100 och i paketet ligger ett kvitto på denna summa.
Kan dom krångla så jävligt att dom vill se kopia på pengaöverföring och sånt? Borde ju gå att säga till tullen att varan betalas i efterskott eftersom jag känner säljaren så bra och han litar på mig?

Är jag säker då eller tänker jag fel?

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Hej!
Finns många trådar om detta ämne men jag hittar inte svaret på denna fråga:
Om jag får en pryl hemskickad från USA och denna märks med "gift" kan jag då ändå åka på att momsa och tulla?

Kan det märkas med ett värde (om paketet skulle komma bort..) men ändå slippa momsas om det är en "gift"?

brukar ju oftast funka så . just nu väntar man på sin nya boss dyna från americat:whistle: den är malmoe så man borde ju ha den i veckan =) längtar

fan att tullen förstör alla fina priser

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
En arbetskamrat till mig handlar mycket från Usa och han berättade att hans paket märks med "personal affects" och dom hörs gå igenom tull utan problem trots att det är jänkebildelar, dvs allt från motordelar till hela plåtdelar!!
Men jag tar inget ansvar ifall nån provar och det skiter sig!!:fear:

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Vet inte om de hjälper. Men mitt tubrokitt skotade 4100 dollar. Tull/moms och postbil hem till dörrn kostade 1200kr.

:hahaha:billigt tänk vad många öl kartor du fått i tyskland istället:evil: haha

nån som vet vad en boss dyna ny kostar i sverige?
fan hela paketet väger 4kilo hehe

jakobj

Medlem
4 dec 2009
16
0
1
marsfjäll
Säljaren säger att han säljer mycket till sverige och alltid märker med gift och att det aldrig är några problem. Nån som vet hur ofta ett paket med den märkningen verkligen öppnas och kontrolleras? Nån som varit med om det?

Köpte själv lite andra USA prylar för några år sedan, kikarsikten, giftmärkta och nedskrivet värde och det gick ju bra dom gånger jag gjorde det iallafall.

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
Har snokat runt lite och det verkar som det mest handlar om att ha lite tur i tullen.:eyebrows: Bäst och säkrast borde bli att få kvitto skickade separat och ett värde på paketet som är någorlunda rimligt för att inte väcka någon paragrafryttare till tullgubbes detektivsinne till liv så att han på allvar börjar leta värde?
Om man får varan beskriven som "used", kanske i kombination med att säljaren sparkar runt den lite på marken innan paketering så den ser lite skitig ut och anger ett värde på låt säga $200 så borde det vara rimligt då nyvärdet egentligen är uppemot $700 tycker jag. Det måste ju vara omöjligt för dom att kräva en på mer moms då det är en begagnad del? Om man dessutom får säljaren att lägga i ett kvitto på summan $200 borde det ju vara idiotsäkert? Eller?
Det ger moms på $425 inklusive frakt som man tydligen också betalar moms på av någon konstig anledning? Runt 900 spänn i moms och tull.
Skulle paketet försvinna eller varan i paketet är skadat så betalar inte USP eller USPS ut mer än vad som står på paketet.
Har varit med om att grejor för 5000 försvan under frakten men hade tur att det inte var nedskrivet värde och fick nya grejor
Gift brukar oftast gå igenom tullen om värdet är mindre än 50$ inkl frakt är det högre så brukar man oftast åka på tull som sagt tidigare det gäller oftast att ha tur så går det igenom utan avgift.
Ett sätt att komma undan lite fraktkostnad är att använda http://www.jetcarrier.com/ dom flesta butiker i usa brukar ha fri frakt inom landet och om firman inte skickar utomlands så har man hos jetcarrie en egen postbox och adress.
Många butiker brukar bara vilja skicka med UPS och det brukar vara dyrt

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
vad är jänkarnas tullavgifter för export av skoterdelar?
(sveriges tull är 20% och momsen 25%)

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
nja...vi har nog båda rätt, http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopavarorfranettlandutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280001356.html
alltså mellan 0-20% beroende på vilken vara,
men om jag tar och väljer snöskoter så blir det 4.7% på den här sidan
http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html

sitter och kollar på mountainskidor till skotern och dom kostar 500kr/st i usa.
då får det nästan vara vilket påslag som helst och ändå blir det billigare.