Idag fick jag ett riktigt leende på läpparna!
Låg i sängen läste igenom lite "Snö skoter" tidningar och jag hittade ett nummer från år 94 *1.
Där är det taget från statens maskinprovning och ställt maskinen mot Yamaha Viking 2.
Bigfoot, år 1994, kostade 67 200kr. Vad en i bra bruksskick då kan kosta sig i dagens läge vet jag inte, det beror ju en hel del hur den ser ut i skicket, och hur mycket den har gått.
Men det jag läste om informationen är bara lite avskräckande.
Vikt utan förare -440kg
Bränsleförbrukning liter mil med timmerdoning med 700kg last och snittat hastighet 20km/h.
Lågväxel -3,1L
Högväxel -4,7L
Db i 40km/h högväxel är endast 0,5db högre än Vikingen (inget jämfört med Grizzlyn).
Men Biggfooten ägde ut Vikingen i kurvtagning i skogen och på bar mark
Packad snö 16m vändradie, 30cm lössnö 8m.
Viking på packad snö 18,5m, 30cm lössnö 10m.
Det är att bli utägd av en dubbelbandare! xD
Hade Bigfooten haft en motor med något större cylindervolym, med mer effekt hade bränsle förbrukningen enligt av vad jag tror i alla fall, sett helt olikt ut.
Vibrationerna med mattan från marken med varvtal 1 500 rpm och 6 000 i styre och fotbräda, i styre 6,1 m/s2, i fotsteg 3,5 m/s2.
Vibrationerna mättes under samma standard som vibrationer i motorsågar, som inte får nå över 10 m/s2.
I testet sägs det att rutan är lite för låg, vilket gjorde att snö kunde virvla upp bakom föraren och på benen. Variator skydd i plast (det kan inte hålla mycket... eller länge för den delen). Rutan, den går ju göra om ju, göra en egen ruta eller göra lite "redneck" med vingar som trycker undan snön som virvlar, men inte för jag bryr mig för jag ser ut som en snögubbe efter att ha vart ute med Grizzlyn.
Men ändå skulle jag vela läsa Snowmobiles test också, detta var mycket lärorikt om denna maskin men som sagt, att läsa en tidning räcker inte, vill se nästa källa också, söker igenom farsans tidningar i lådorna i källaren och ser om jag hittar nått, han säger att tidningen ligger i någon låda, vi har så in i förbannat många snowmobiltidningar! Vi har nog faktist dom första också i en låda :loco: