Utan trafikförsäkring, vad händer vid olycka?

Walle_W

Medlem
1 dec 2005
34
0
1
Gävle
Hejsan

Mina vänner envisas med att köra avställt och oförsäkrat..
Jag har bett snällt, diskuterat, argumenterat och även skällt på dom men inget hjälper..

Vad händer om någon av dom kör på mig och min skoter? Jag kör helförsäkrat.
Får jag ta till min försäkring? Får jag stå för självrisken? Påverkar det mina skadefria år?
Är det inte någon sorts ansvarsförsäkring i trafikförsäkringen? Som t.ex ger mig ersättning vid bestånde skador på mig?

Någon som kan reglerna?
Tacksam för konstruktiva svar.

dannec5

Aktiv medlem
14 dec 2009
90
1
6
Hejsan

Mina vänner envisas med att köra avställt och oförsäkrat..
Jag har bett snällt, diskuterat, argumenterat och även skällt på dom men inget hjälper..

Vad händer om någon av dom kör på mig och min skoter? Jag kör helförsäkrat.
Får jag ta till min försäkring? Får jag stå för självrisken? Påverkar det mina skadefria år?
Är det inte någon sorts ansvarsförsäkring i trafikförsäkringen? Som t.ex ger mig ersättning vid bestånde skador på mig?

Någon som kan reglerna?
Tacksam för konstruktiva svar.
Blir ett helvete, personen som kört den oförsäkrade skotern kommer stå som ersättningsskyldig, blir det dessutom personskador ifall de kör på någon så snackar vi inte 100000:- kan hända att man får lägga på nån till nolla.. :/ Ingen bra ide alltså..försök övertala dem!

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
trafikförsäkringsföreningen cashar upp pengarna till den drabbade
sen får den drabbande en räkning från pappa staten

sen är det ju sällan man behöver casha så hemskt mycket även om det är personskador...men några tiotusenlappar blir det ju

Walle_W

Medlem
1 dec 2005
34
0
1
Gävle
trafikförsäkringsföreningen cashar upp pengarna till den drabbade
sen får den drabbande en räkning från pappa staten

sen är det ju sällan man behöver casha så hemskt mycket även om det är personskador...men några tiotusenlappar blir det ju
Så trafikförsäkringföreningen går in även om skotern är avställd?

Då kan man ju slappna av lite då, då är ju jag och andra i lederna skyddade trots allt..

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Vilka fordon är trafikförsäkringspliktiga och måste ha trafikförsäkring?
I 2§ trafikskadelagen (SFS 1975:1410) finns bland annat följande regler:

”Trafikförsäkring skall finnas för motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret och inte är avställt samt för annat motordrivet fordon som brukas i trafik här i landet.”

Dessa fordon är exempel på motordrivna fordon som ska ha trafikförsäkring om de inte är avställda i Vägtrafikregistret:

* Personbil
* Lastbil
* Buss
* Motorcykel
* Moped
* Traktor
* ”Fyrhjuling”/ATV
* Snöskoter
* Trädgårdstraktor/åkgräsklippare med dragkrok eller dragögla
* Truck

Motordrivna fordon som bara körs inom ett helt inhägnat tränings- eller tävlingsområde behöver inte ha trafikförsäkring. Det innebär exempelvis att en oförsäkrad cross-mc måste transporteras till och från träning/tävling, den får inte köras på vägen.

Kontakta TFF om du är osäker på om ditt fordon är trafikförsäkringspliktigt eller inte.

Trafikförsäkring ska tecknas av:

* den som äger fordonet
* den som köpt fordonet på avbetalning
* den som leasar fordonet minst ett år.

junkman92

Välkänd medlem
21 jul 2009
194
0
6
Vilhelmina
lite offtopic. men jag köpte skoter min för 2 veckot sen. när jag kom hem det första jag gjorde var att försäkra skotern men det visade sig att dom på DINA var helt slöa och inte försäkrade då fick jag böter från trafikförsäkringsföreningen. man blev helt sur alltså.

och säg åt dom att försäkra blir väldigt dyrt för dom annars.

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Så du menar att en nackskada tex skulle klara sig med några tiotusen? Du skall också räkna in alla kringkostnader som försäkringen måste ta som inkomstbortfall, mediciner, utrustning, transporter till och från sjukhusen etc. det kan handla om både hundratusentals kronor och m er därtill om man har verklig otur.
En tråd om att köra oförsäkrat fanns tidigare och ger samma svar som i den, är man så dum att man kör oförsäkrat för att spara nån eller några tusenlappar per år, när man istället kan bli betalningskyldig för livet så har man lite felprioriteringar. Bara rena idioter som inte tar sitt ansvar! Har man inte råd medd försäkring skall man fan inte ha en skoter heller!:mad2:

Walle_W

Medlem
1 dec 2005
34
0
1
Gävle
Så du menar att en nackskada tex skulle klara sig med några tiotusen? Du skall också räkna in alla kringkostnader som försäkringen måste ta som inkomstbortfall, mediciner, utrustning, transporter till och från sjukhusen etc. det kan handla om både hundratusentals kronor och m er därtill om man har verklig otur.
En tråd om att köra oförsäkrat fanns tidigare och ger samma svar som i den, är man så dum att man kör oförsäkrat för att spara nån eller några tusenlappar per år, när man istället kan bli betalningskyldig för livet så har man lite felprioriteringar. Bara rena idioter som inte tar sitt ansvar! Har man inte råd medd försäkring skall man fan inte ha en skoter heller!:mad2:
Håller med fullständigt, klart man ska ha en försäkring. Men det har alltid funnits, finns och kommer alltid att finnas dumskallar som resonerar "Det händer aldrig mig"..

Frågan gällde ju huruvida vi andra i lederna är skyddade mot dessa dårar..
Och som jag förstått så går trafikförsäkringsförening in och skyddar oss andra även om dom kör med avställda skotrar..
Man kanske ska slå dom en signal och bekräfta detta.

J

Jas Gas

Ringde och försäkrade min ny inköpta skidoo elan i dag trafik försäkrad gick på 388kr helår,tro att jag ska ha råd att betala LOL.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det absolut enklaste sättet att få reda på det är ju att...ringa ditt försäkringsbolag. Då får du ett mycket bättre svar än du får här.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Man tror knappast att det är sant när man hör att det finns de som kör utan trafikförsäkring, idioter modell jubel skulle jag vilja kalla dom

Riskera att vid en lite allvarligare olycka med personskador som följd leva på existensmimium och bli jagad av kronofogden kanske resten av sitt liv för några ynka kronor som en trafikförsäkring kostar, jaja

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Frågan gällde ju huruvida vi andra i lederna är skyddade mot dessa dårar..
Och som jag förstått så går trafikförsäkringsförening in och skyddar oss andra även om dom kör med avställda skotrar..
Man kanske ska slå dom en signal och bekräfta detta.
Du blir inte lidande som oskyldig motpart, utan det finns det som täcker det. Det är den som är utan försäkring som blir lidande för en lång tid framöver. Men det enklaste är ju som sagt att ringa och kolla upp det..
Jag kanske uttryckte mig oklart, jag förstod urpsrungsfrågan:)

släng_å_häng

Välkänd medlem
16 nov 2009
122
0
6
Umeå
grymt dumt att köra utan trafikförsäkring! kan verkligen sluta illa för en själv, dels om den drabbade skulle bli invalidites skador så sitter du i ett skruvstäd och kommer garanterat att inte må bra!
sen om man har tillägg så som halv eller hel kan jag tycka är en överdrift, men att köra utan trafikförsäkring är att spela på roulette...