framvagns bekymmer

danne755

Medlem
7 nov 2009
6
0
1
Hej ja är ganska ny på detta och har en lynx xtrim 550 -06 skotern går bra inga problem.svänger bra känns stabil.
Men ja blev lite brydd när ja höll på att kika lite på den de ser ut som att min vänstra skida sitter några centimeter längre fram än den högra.
Är den ramsned eller är det en justerings sak? jag kan inte se att nått ser krökt el skadat ut..Är dock lite brydd.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ett sätt du kan kika är på å kika på buken (under skotern) där ser man om de är div. bucklor/veck osv.. då är den troligtvis sne....
ett annat sätt du kan jämföra är A-armarna..den övre och undre a-armen ska ha främre "stageT" jäms med varran..alltså dom ska vara helt paralella med varran..

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Hej ja är ganska ny på detta och har en lynx xtrim 550 -06 skotern går bra inga problem.svänger bra känns stabil.
Men ja blev lite brydd när ja höll på att kika lite på den de ser ut som att min vänstra skida sitter några centimeter längre fram än den högra.
Är den ramsned eller är det en justerings sak? jag kan inte se att nått ser krökt el skadat ut..Är dock lite brydd.
A-armarna är ju med avsikt rätt veka för att de ska ge med sig och hindra värre skador uppkommer på chassiet om man kör på nåt. Kan det vara så att du eller nån tidigare ägare har haft nån mindre sammanstötning med en stubbe eller så :suspicious:?

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Har läst en diskussion om detta förut någonstans. Där kom det fram att det kan vara helt korrekt med en slags ("offset") förskjutning mellan vänster o höger sida, redan från fabrik. Ska dock inte svära på det.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Har en kompis med en x-trim som har haft samma problem och funderat länge på detta. Det visade sig till slut att det varkrängningshämmaren som fått sig en smäll och gjorde så att skotern drog snett.

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Om du inte är säker på att det är snett när du ser på det med "köttögat" så är det nog inget att bråka om, om det inte känns när du t.ex. kör. Kan lätt bli konstiga vinklar så det ser ut som ena skidan är längre bak om man bara kollar på det.

Mät om du är osäker, du kan försöka mäta upp vinkeln från övre armen ner mot undre med t.ex. en förlängd smygvinkel. O jämföra mot andra sidan. Och som pro_fxr sa, kolla infästningarna o chassiet allmänt.