Går på 1 cylinder (MXZ 440X)

Tobasii

Medlem
22 mar 2009
20
0
1
Hej, har en Ski-doo mxz 440x 2002, totalrenoverade hela skoter och efter ett tag börja den gå på en cylinder, så jag böt stift å rengjorde gasarna, också gick den ett tag då gjorde den samma sak igen, så jag böt munstycken flera gånger å flytta nålen å höll på, sen en annan gång var de fukt/lite vatten i ena förgasarn så en rengörning till av båda,, men icket, nu idag så testade vi "rycka" i tändkablarna när den stod på tomgång (på en cylinder fortfarande) då knakka den andra i, så vi köpte BEGANGNAD tändspole från en 800, men vi tog bara ena tändkabeln och testa,, kan de vara värt att köpa en SPRILLANS ny tändspole + kablar+ hattar??? men de kanske är nå i gasarna åxå, för vi rengjorde stiftet och efter det gick den ett tag tills man släppte gasen och gasade upp han igen, då börja den gå på 1 cylinder igen och bååååa :S men det vore konstigt om det var något med förgasarna för den har ju gått bra med denna instälning jag har nu tidigare,, och förgase brukar ju aldrig krånga såvida de inte är bestyckning elr nå,,, om ni vet nånting, bara nå tips så skriiiv!!!!!! måste få den att gå nu när lovet har kommit!
Tack på förhand

MVH Tobbe
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Sv: HJÄLP!!! går på 1 cylinder(mxz 440x)

Kan vara jvla krångliga vid kallstarter samt om du har lite fet bestyckning. Orkar den gå när du fått värme i motorn ? Ett tips jag kan ge är att testa champion stift som har 2 såna där (vad det nu heter som står ut undertill) Jag körde med dom i min racing 440. Den gick inte på ngk stift.Jag tog stiften från en Citroen bx16 samt en lag jag en xtra bricka under stiftena. Körde 2 säsonger på dem (2100km) Men det är fel värmetal på citroen stiften, så kanske du skulle kolla någon champion tabell för passande tändstift åt dig.. Lycka till å God Jul :sing:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Sv: HJÄLP!!! går på 1 cylinder(mxz 440x)

Hej, har en Ski-doo mxz 440x 2002, totalrenoverade hela skoter och efter ett tag börja den gå på en cylinder, så jag böt stift å rengjorde gasarna, också gick den ett tag då gjorde den samma sak igen, så jag böt munstycken flera gånger å flytta nålen å höll på, sen en annan gång var de fukt/lite vatten i ena förgasarn så en rengörning till av båda,, men icket, nu idag så testade vi "rycka" i tändkablarna när den stod på tomgång (på en cylinder fortfarande) då knakka den andra i, så vi köpte BEGANGNAD tändspole från en 800, men vi tog bara ena tändkabeln och testa,, kan de vara värt att köpa en SPRILLANS ny tändspole + kablar+ hattar??? men de kanske är nå i gasarna åxå, för vi rengjorde stiftet och efter det gick den ett tag tills man släppte gasen och gasade upp han igen, då börja den gå på 1 cylinder igen och bååååa :S men det vore konstigt om det var något med förgasarna för den har ju gått bra med denna instälning jag har nu tidigare,, och förgase brukar ju aldrig krånga såvida de inte är bestyckning elr nå,,, om ni vet nånting, bara nå tips så skriiiv!!!!!! måste få den att gå nu när lovet har kommit!
Tack på förhand

MVH Tobbe

kan forfarande var fel på ena förgasaren. Varför renoverades den tidigare?

Var det Kolvskärning som hände då?

Ta komp ett komprov också så du är säker på inget nytt havveri hänt.

Ta bort luftburken så du kan prova blåsa in startgas på den cylle den inte går på. Går den på startgas så har du förgasar skit ändå.
Obs kör inte länge på startgas!
Har man en pumpspruta/blomspruta av något slag kan man även spruta in bersin bak i fuggen för att kolla om den går på det.

Du kollar lätt vem den inte går på genom att med handen känna vilket utblås rör som går kallast.

Har du bytt platts mellan tänstiften så du är säker på att stiften är ok..

Tändstift är minst sagt luriga!!! Värm dom med gasol låga/butangaslåga våldsamt lite då och då när du håller på jäklas,,Det är lätt att dom släcks.

Och kör helst NGK eay 9 ? eay stiften tål surning klart bäst och luras minst.

Du kan köra med vilken tändspole som helst Även från moped som har 12 volt Båtmotorspole går också bra. (tillfälligt)

Du kan även byta platts mellan förgasarna för att se om problemet flyttar sig till andra cylindern.

Jag antar att du gjort startgas läkage test överallt på motorn innan du drog iväg efter renovering. Det ska man alltid göra, Man blåser startgas vid insugsgummi på bägge förgasarna och bakom svänghjulet + variatorsidans packbox för att försäkra sig om att den är tät. Motorn får inte reagera på startgas under gång.
 

Tobasii

Medlem
22 mar 2009
20
0
1
Sv: HJÄLP!!! går på 1 cylinder(mxz 440x)

okej, tack för alla svar, ska kolla upp/testa de ni har sakt =) motorn renoverades för att jag köpte den i sommras och vile kolla igenom innan vintern, kolvar böts till nya, veven riktades + tätningar+ fett+ packbox, cylindrarna fixade, ny topp samt förbrännings rumm, nya reeds-läpar, sprillans nya insugsgummin, ny vatten pump+ lager och ALLA packningar / tätningar är utbytta i hela motorn :) så en total renovering.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Sv: HJÄLP!!! går på 1 cylinder(mxz 440x)

okej, tack för alla svar, ska kolla upp/testa de ni har sakt =) motorn renoverades för att jag köpte den i sommras och vile kolla igenom innan vintern, kolvar böts till nya, veven riktades + tätningar+ fett+ packbox, cylindrarna fixade, ny topp samt förbrännings rumm, nya reeds-läpar, sprillans nya insugsgummin, ny vatten pump+ lager och ALLA packningar / tätningar är utbytta i hela motorn :) så en total renovering.
Ok det låter bra.

Då kan det vara så enkelt att du har otur med stiftsläckning hela tiden.

Troligast pga fet bestyckning. Sätt i Ngk eay stift om du inte redan har det så kommer du undan med lite för fet bestyckning.

NGK eay stift är ett måste på yamaha srx 700 mf just pga att den annars lätt släcker stiften. Vi hade samm problem i fjoö när vi höll på bestycka in en tc 900a eay stiften löste bekymmret.

Boch stift är också bra , men det ska var dom billigaste sorten som passar din maskin. Racingsrtift är kännsliga så dom monntyerar vi när maskinen är fullt inställd.

Jag kör deso iridium när jag är säker på optimal bestyckning då får jag ur någon kuse till och krispigare piggare gång

Ngk gillar jag normalt inte men dom är bra som inbestycknings stift
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Sv: HJÄLP!!! Går på 1 cylinder (MXZ 440X)

Om den funkade innan du skruvade isär den så är det knappast fel på tändning, eller munstycken, förgasare om du inte varit där och pillat.

Jag tror det är toppen som du inte fått tät. Den går igång när vattnet dunstat men sen släcks stiften igen. Det finns 2 oringar och de ska ligga i spår.

Enkelt att öppna och kolla. Om ringarna är för stora lägg de på ett element så de torkar, alt läg dem i frysen. Man kan lägga fett i spåren så ligger lättare på plats. Sen drar du toppen korsvis.

Jag är testledare inom IT och det blir sällan fel där man inte pillat. Felsök där man varit.
 

Skidoo440x

Aktiv medlem
19 feb 2010
92
0
6
Österbybruk
Sv: HJÄLP!!! går på 1 cylinder(mxz 440x)

Jag har samma problem! jag har bytt tändstift, satt på mindre munstycken (290) men går lika dåligt om inte mer....någon person som kan tänkas vete vad problemet är?
 
Last edited: