slip on ljuddämpare till nytro ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

Jag tänkt skaffa en slip on ljudämpare till min nytro för att minska vikten samt att få goare ljud ! Har ni några tips ? Och vet ni om motorn ställer om sig automatiskt så att den får rätt mängdsoppa efter bytet av dämpare ?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jaa den ställer om sig..de är en insprutning..dock så gör inte ljuddämparn överdrivet mkt.. ett tips på billigt sätt att sätta dämpare är å handla en helt vanlig slutdämpare till bilen..då är de bara kapa röret och trä på nya dämparn..klart å betalt:)

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
skulle inte du handla helsystem????
men ska du bara ha en burk så har speedtech bra burkar.. och bra priser.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Mjo jag hade tänkt det först men det blir dyrt om det är som endel säjer här på forumet att det inte ger så värst mycket effekt utan mest annat ljud :) för då slänger jag heldre på en slipon för ljudet's skull.

skulle inte du handla helsystem????
men ska du bara ha en burk så har speedtech bra burkar.. och bra priser.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Om man väljer en ljuddämpare från biltema hur stort ska inlopp och utloppet vara på dämparn och vilken längd ?

Nån som vet inner diametern på röret från grenröret på en nytro rtx ? Dom flesta bil dämparna verkar vara från 2,5-4tum i inloppet.

Last edited:

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
En här på forumet kör med en Biltema burk på sin RS Vector -06 med gott resultat. Han har kapat själva burken för att passa bättre.
JAG tycker du ska satsa på en Biltema burk om du endast ska ha burk..

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
jaa den ställer om sig..de är en insprutning..dock så gör inte ljuddämparn överdrivet mkt.. ett tips på billigt sätt att sätta dämpare är å handla en helt vanlig slutdämpare till bilen..då är de bara kapa röret och trä på nya dämparn..klart å betalt:)

Nä, den ställer inte om sig själv! Det är ju inte så att det sitter en givare i ljuddämparen som talar om hur mycket soppa motorn ska få.
Du har en viss justeringsmöjlighet på soppan, men det är mest på låga varv du kan justera. Ska du justera soppan för hela registret så måste du ha en Power Commander eller liknande.

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Men skärp dig det är väl klart att ett excell helsystem ger hk.. helsystemet med kn filters ger ca 10-11 hk i bromsbänk.. men däremot bara en burk det brukar inte ge nå mycket.. mest bara fränt ljud.. men köp då en burk som är gjord för din skoter inge jävla biltema.. förstör ju skotern.. snacka om att du gör en epa traktor av din nytro då....

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Varför skulle en Biltema burk förstöra skotern ?

Den här Vectorn har en Biltema burk
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=EZHPk6i4IM0[/ame]

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Inte förstöra... men det är EPA.. har man köpt skoter för mellan 80 och 100 tusen.. så kan man väl ge skotern en slutburk som är framtagen för den..

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Ja om man har pengar över tikll ett dyrt avgasystem ja ! men jag har inte 15k över så jag tänkte därför kpa en billig ljuddämpare istället för typ 500-1000kr för att få ett coolare ljud och lite bättre flöde !

Inte förstöra... men det är EPA.. har man köpt skoter för mellan 80 och 100 tusen.. så kan man väl ge skotern en slutburk som är framtagen för den..

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
15 tusen du behöver ju bara ca 8 tusen och det är ju för helsystemet.. köp bara burken. kanske kostar 3-4 tusen..

fränar ljud kanske du får men det är ju inte bara att monta.. du måste ju svetsan fästen mm mm passa ju inte helt lätt bara så där..

Men iaf grattis till en grymt fin maskin

vector_

Välkänd medlem
2 aug 2009
128
0
6
Luleå
hahaha, detta är ju lite skämmigt. GE en anledning varför en biltema burk skulle förstöra skotern eller? ring yamahacenter och fråga om ni är osäkra.

vad skulle inte en speedtech göra då? Kan lova att en biltema burk ger "samma" alltså knappt "någon" effekt som en speedtech burk gör. bara att speedtech tar 300000kr mer för sina.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag citerar Boost III´s inlägg från en annan tråd.

2500kr för att slippa bränna ventiler låter billigt. Finns inga insprut som kan kompencera för raka rör fullt ut . Motorerna går magert och bränner till slut ventilerna sakta men säkert . Det är samma snack i mc världen bänka in och ställa in med pc eller ej. Samma svar där ,man måste ställa in sprutet vid byte till slipon eller helsystem. Motorerna håller visserliger relativt länge även utan pc inställ men det går hårt åt ventiler och säten + att kolvar och ringar får ett varmare och kortare liv.

Ni som ändå vill prova utan pc kan åtminstonde kolla färgen på stifterna efter en fullgasrepa så dom inte är kritvita. Man kan även köra längre sträckor på halv gas och kolla , och även kvarts gas kollar man ,,, har man normala färger på dom testerna lever motorn inte så farligt ivf

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Vector.. jag har aldrig skrivigt att en biltema burk skulle förstöra skotern men därimot tyckar jag det är EPA det menar jag med att förstöra skotern.........

Och till twister.. behöver du göra nått på din bil när du bygger 3 tums avgas????? NEJ............ alltså monta dit en burk nu och kör..
och om du är så rädd så kör orginal.

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
men ökar inte flödet igenom avgasystemet när man byter till en mer öppen slutburk ? isf behöver ju motorn mer soppa ?
Det är så¨marginellt att det inte spelar någon roll. Har du däremot helsystem så behövs det. Jag har själv gjort samma resa. Började först med bara en slutburk och den gick bra att köra utan, men jag kom över en PC till bra pris så jag köpte en i alla fall. Fick bort lite orenheter i gången med den men det var inte så farligt innan heller.