Edge vs pro x vs pro xr?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
tja.
vad är det för skillnad mellan dessa skotrar?
är någon lättare än den andra
rappare motor?
bättre köregenskaper
m.m
för å nakdelar. skriv allt ni kommer på.
obs edge, års;-01å frammåt.
/Nils

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Alltså edgen är ju mer som en touring/allroundskoter om man jämför den mot en ProX / XR. Walker Evans dämpare på Prox och Proxr m.m.

Prox 440in har ju SAMMA körställning som Proxr 800an, det är Proxr 440in som skiljer (rätta mej om jag har fel ?), den har helt annan körställning med styrstången över motorn. Är faktiskt skönare körställning på den, dock tillverkades bara Proxr 440 2004 tyvärr, äckligt snygg och skön skoter!

Proxen har vissa förstärkningar som edgen inte har.
Men vad som mer skiljer Prox 440 / 600 med Proxr 800an och Prox 2 angående körställning och chassieutformning det vet jag faktiskt inte, är det någon skillnad, tar gärna ett svar jag med :) !

Prox 440in (-03 syftar jag på nu då jag har en) är riktigt skön faktiskt men Proxr 440in är mycket skönare att köra, dock är det ju inte lika kul med en motor som slår in seeeent. Har själv hinkat i en 600 ves motor i min, med pipor osvosv, blev en sjukt rolig skoter! Proxr 800an går faktiskt äckligt bra, en kompis hade en med crankshoprör osv det spårade bara ur vad den gick.. Edgen känns verkligen som en snällare skoter utan WE dämparna osv!

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
sen är det ju en klar skillnad i prisklasserna, du för en fin edge för 30-35 och en fin pro xr 800 för 50, lustigt med tanke på att en iq ligger på nästan samma summa...

Trivs bra med min edge än så länge, men nu är jag inte en sån som är ute och hoppar som en tok efter crossbanan utan snarare en söndagsåkare i mångas ögon :p än fast jag är ute och piskar lederna så fort det tillåts ;)

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
sen är det ju en klar skillnad i prisklasserna, du för en fin edge för 30-35 och en fin pro xr 800 för 50, lustigt med tanke på att en iq ligger på nästan samma summa...

Trivs bra med min edge än så länge, men nu är jag inte en sån som är ute och hoppar som en tok efter crossbanan utan snarare en söndagsåkare i mångas ögon :p än fast jag är ute och piskar lederna så fort det tillåts ;)

tanken är att jag ska då börja hoppa å ha mig.
har väll delvis börjat, men jag tycker att XC:n känna allderles för klumpig.
å för trött. så man måste ju börja fiska effter info.
/N:beer:

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Ja typ..
Men ska du hoppa så tycker jag du ska satsa på en Prox eller en Proxr istället för en EDGE helt klart :) !

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Alltså edgen är ju mer som en touring/allroundskoter om man jämför den mot en ProX / XR. Walker Evans dämpare på Prox och Proxr m.m.

Prox 440in har ju SAMMA körställning som Proxr 800an, det är Proxr 440in som skiljer (rätta mej om jag har fel ?), den har helt annan körställning med styrstången över motorn. Är faktiskt skönare körställning på den, dock tillverkades bara Proxr 440 2004 tyvärr, äckligt snygg och skön skoter!

Proxen har vissa förstärkningar som edgen inte har.
Men vad som mer skiljer Prox 440 / 600 med Proxr 800an och Prox 2 angående körställning och chassieutformning det vet jag faktiskt inte, är det någon skillnad, tar gärna ett svar jag med :) !

Prox 440in (-03 syftar jag på nu då jag har en) är riktigt skön faktiskt men Proxr 440in är mycket skönare att köra, dock är det ju inte lika kul med en motor som slår in seeeent. Har själv hinkat i en 600 ves motor i min, med pipor osvosv, blev en sjukt rolig skoter! Proxr 800an går faktiskt äckligt bra, en kompis hade en med crankshoprör osv det spårade bara ur vad den gick.. Edgen känns verkligen som en snällare skoter utan WE dämparna osv!
Hmm..Det är bara huven som är lika edgen i princip är resten en helt annan maskin.
Sök här på forumet så får du skilnaderna.

Mvh/
Bola

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Söker du en rapp skoter? Isf kanske en 440 är något för dej! iaf upp till 100km/h

funderar på en 440. men samtidigt va vi ute i dag å körde i stan.
blev lite avensjuk på dom som körde långa.
jag satt fan fast hela tiden.
men vi ser väll. kommer väll köra xc i vinder å.
ska ev dreva den å se om det bli nån större skillnad.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
funderar på en 440. men samtidigt va vi ute i dag å körde i stan.
blev lite avensjuk på dom som körde långa.
jag satt fan fast hela tiden.
men vi ser väll. kommer väll köra xc i vinder å.
ska ev dreva den å se om det bli nån större skillnad.
du får skaffa en renegade eller rmk...Börja med att dreva ner din..billigt och gör rätt stor skillnad.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
på min fick jag korta kedjan vid 2kuggs nerdrevning..
Nog kan du leka på bra med en renegade..Beror på vad du menar med att leka!? Busa i pudret m.m eller hoppa? Den är en hybrid vilket innebär att den ska gå bra i både lös snö samt på led.