Fundering kring variator + rem

jeep_tom

Medlem
9 dec 2009
20
0
1
Var ute och åkte me skotern idag, lite terräng över ett hygge, och plötsligt slutade den att driva.

provade varva 7-8 tusen varv utan att den drev något.

Så jag bestämde mig att ta en koll på remmen, inga synliga skador, men jag monterade bort den ändå. Och då kunde jag montera av remmen för hand, lixom bara trä av den först på sekundären och sedan ta bort den helt :hmmmm2: Samt så gick det att trä på den nya för hand även, om dock lite svårare :hmmmm2:

Ska man inte behöva skruva på sekundärvariatorn för att kunna få bort/montera remmen?

Hur som helst så drev skotern med den nya remmen sedan, men den gamla remmen är inte märkbart sliten med den nya..

Skulle prova att byta tillbaka till dem gamla remmen nu men går inte av den nymonterade, hur fasiken gör jag för att få bort den? Båda remmarna är samma modell med samma nummer och allt.,

Samt en annan grej, när jag skall åka iväg med skotern, så klonkar orimärvariatorn till aldelens innan den börjar driva vid va 4500 varv, skall det vara så, eller är något fel i variatorn? (varit så sedan jag köpte den nyligen)

Skotern de rör sig om är en MZX 470 -93

Tack på förhand, för örvigt rätt grön på skoterfronten.

H3nkk4

Aktiv medlem
6 dec 2009
76
0
6
Finland
Var ute och åkte me skotern idag, lite terräng över ett hygge, och plötsligt slutade den att driva.

provade varva 7-8 tusen varv utan att den drev något.

Så jag bestämde mig att ta en koll på remmen, inga synliga skador, men jag monterade bort den ändå. Och då kunde jag montera av remmen för hand, lixom bara trä av den först på sekundären och sedan ta bort den helt :hmmmm2: Samt så gick det att trä på den nya för hand även, om dock lite svårare :hmmmm2:

Ska man inte behöva skruva på sekundärvariatorn för att kunna få bort/montera remmen?

Hur som helst så drev skotern med den nya remmen sedan, men den gamla remmen är inte märkbart sliten med den nya..

Skulle prova att byta tillbaka till dem gamla remmen nu men går inte av den nymonterade, hur fasiken gör jag för att få bort den? Båda remmarna är samma modell med samma nummer och allt.,

Samt en annan grej, när jag skall åka iväg med skotern, så klonkar orimärvariatorn till aldelens innan den börjar driva vid va 4500 varv, skall det vara så, eller är något fel i variatorn? (varit så sedan jag köpte den nyligen)

Skotern de rör sig om är en MZX 470 -93

Tack på förhand, för örvigt rätt grön på skoterfronten.
Så vitt jag vet skall det ju gå att byta variatorrem för hand. Mest logiskt för att det brukar sitta en reservrem i skotern.

Jag har alltid bytt utan verktyg.

N

N_w

Så vitt jag vet skall det ju gå att byta variatorrem för hand. Mest logiskt för att det brukar sitta en reservrem i skotern.

Jag har alltid bytt utan verktyg.

jomen du försök på min mxz 600 -01 att byta rem utan verktyget till sekudärvariatorn :hahaha:

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Sekundären måste ju kärva på axeln nåt extremt, så remmen ligger alldeles för lågt. Säkert där klonket kommer ifrån också.

För att byta rem brukar jag snurra den rörliga skivan på sekundären med ena handen en liten bit, sen rycker jag remmen rakt uppåt, då brukar skivorna dela på sig och det är enkelt att ta av remmen.

jeep_tom

Medlem
9 dec 2009
20
0
1
Jo det måste vara sekundären som jävlas. Skall plocka bort den och göra en liten koll/service på den och så hur det ligger till.