144" konvertering ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag funderar på om jag ska konvertera min nytro till en xtx med 44mm matta till nästa sesång ? Det finns ju bogieskenor att köpa för typ 2500kr och sen är det väl bara att slänga ut org 44 mattan på blocket och sen köpa en 144" matta lr ? Kanske växla ner nån kugg oxå ?

Jag tänkte såhär när jag köpte en rtx isf xtx/mtx att : det blir ju mycket dyrare att köpa till fox float piggyback dämparna än att förlänga bogin och köpa ny matta.Sen så kör jag mest efter led så en mtx blir väl för lång och svampig ?

Strongliquid

Välkänd medlem
28 feb 2007
200
2
18
Boden
www.fordson.se www.opfs.net
Jag har lite samma fundering, fast jag saknar helt och hållet en nytro, har inte ens kommit så långt.

Är helst sugen på en xtx, men då drar priserna iväg, och de få mtx som kommer ut verkar antingen ligga för högt i pris för mig, eller försvinna ganska omgående.

Fast det verkar ju nästan krylla av rtx med nonslip, eftermarknadsskidor, och andra tillbehör för vettiga pengar.

Så lite boggiedelar och en matta, så borde det väl vara funktionellt tror jag. Hoppas på att nån har gjort detta och kan säga hur det funkar.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Jag har monterat OFT racing`s förlängningskit på en -09:as RTX, det med 6 graders uppvinkling som xtx:n har.
Det var riktigt snyggt gjort med klockren passform. Men det man måste räkna med oxå är chassieförlängningen å typ 50 nitar innan man har det på plats. Sen bör man nog ha ett till boggiehjul mellan det sista "stödhjulet" och vändhjulen, för det blir ganska långt mellan dom.
Förlänger man en RTX SE så får man ju en XTX med grym fjädring.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
ok !

Vad gick konverteringen på tot ?

Jag har monterat OFT racing`s förlängningskit på en -09:as RTX, det med 6 graders uppvinkling som xtx:n har.
Det var riktigt snyggt gjort med klockren passform. Men det man måste räkna med oxå är chassieförlängningen å typ 50 nitar innan man har det på plats. Sen bör man nog ha ett till boggiehjul mellan det sista "stödhjulet" och vändhjulen, för det blir ganska långt mellan dom.
Förlänger man en RTX SE så får man ju en XTX med grym fjädring.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Vet ej exakt vad slutnotan blev, men det finns en chassieförlängning från samma leverantör som gör sken-förlängningen för 2500:-