ARCTIC CAT JAG AFS LT -90 driver ej,

Landa

Medlem
28 dec 2009
6
0
1
Hej,

Har problem med skotern vi inhandlade för skoj skull.

Den har slutat driva och kom väll fram till att det är den främre variatorn som ej går ihop.

Vad ska man göra? går den att laga?

Började helt blötsligt mitt under körning.

Tacksam för all hjälp.

MVH Andreas

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Hej

Vi fick nästan samma typ av fel som du fått, när vi tog fram skotern fför första gången i år så drev den ingenting, primären var helt låst, efter lite varmkörning så gick den frammåt, men då släppte inte variatorn helt så den drev frammåt när man släppte gasen..

Vi fick inte låna variatoravdragare så vi har lämnat in våran på service, få se vad domen blir..

inte så mkt hjälp men ja, du är inte ensam med problemet iaf.

Landa

Medlem
28 dec 2009
6
0
1
okej,

men hur ser en sådan avdragare ut eller hur funkar den?
ett Måste skaffa eller kan man göra en själv?
ingen bild på en sådan?

Kör ju kanske med den max 1-2 veckor per år så vill ju inte lägga för mkt pengar på en leksak bara..

MVH Andreas

Hej

Vi fick nästan samma typ av fel som du fått, när vi tog fram skotern fför första gången i år så drev den ingenting, primären var helt låst, efter lite varmkörning så gick den frammåt, men då släppte inte variatorn helt så den drev frammåt när man släppte gasen..

Vi fick inte låna variatoravdragare så vi har lämnat in våran på service, få se vad domen blir..

inte så mkt hjälp men ja, du är inte ensam med problemet iaf.

Flåttbomben

Aktiv medlem
21 nov 2008
86
0
6
Skellefteå
Hej,

Har problem med skotern vi inhandlade för skoj skull.

Den har slutat driva och kom väll fram till att det är den främre variatorn som ej går ihop.

Vad ska man göra? går den att laga?

Började helt blötsligt mitt under körning.

Tacksam för all hjälp.

MVH Andreas
Hade liknade symptom på min indy 500 och då hade lite olja kommit på variatorn och bussningen som sitter i innerskivan på variatorn (närmast motorn) svällt som jag fixade genom att slipa ner den med ett finkorningt slippapper..
Jag kan också tänka mig att nån viktpinne har gått av så nån av vikterna i variatorn hamnat på sniskan vilket gör att inte den går ihop. Ett tips är att kolla upp vikter/bussningar.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Ta och skruva av ocket på variatorn och ta bort fjädern. Då kan du känna på vikter, rullar och lagringar. Det är förmodligen nått som har kärvat ihop. Antagligen lagringen mellan rörliga skivan och axeln eller så har korset spruckit. Denna kontroll är rätt lätt att göra med variatorn kvar på skotern.

Landa

Medlem
28 dec 2009
6
0
1
Okej tack för svaren!

Blir till att ta in den i verkstaden och kika

MVh Andreas

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Hej igen

Har precis hört med min lokala firma om vad det var för fel på min skoter
de va en massa bussningar och lager i primären som va slut så allt vred sig och låste ihop sig, förhoppningsvis så hinner dom mecka ihop den imorrn så man får testa den å se om den fungerar som den ska.

hoppas du löser dina problem

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Hej igen

Har precis hört med min lokala firma om vad det var för fel på min skoter
de va en massa bussningar och lager i primären som va slut så allt vred sig och låste ihop sig, förhoppningsvis så hinner dom mecka ihop den imorrn så man får testa den å se om den fungerar som den ska.

hoppas du löser dina problem
Lager i primären? Det finns inga.