Fjäderspännare heavy duty?

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Försöker hitta något liknande bengansmotors heavy duty fjäderpännare men hittar inget. Bengan får ju in först i februari och då är ju säsongen i princip slut.. :argh: Den var alldeles för mjuk när jag skulle skjutsa tjejen en bit. Skyller på hon :biggrin1:

Tacksam för hjälp
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Kolla hur plastlagringen som finns på övre bakre axeln där spiraldelen av fjädern sitter. Avståndet mellan denna axel och spännaren är ganska kort. En liten förskjutning på endera ställe ger stor utväxling. Ifjol byte jag ut en som hade gått sönder. Gjorde nya själv av någon plast dom blev lite tjockare men fortfarande så fjädern kan röra sig riktigt. Kanske 2mm extra. Detta gav förlyttning av stegen på spänningen mer än ett steg. Provade även ett par hemfrästa större (ett steg större) fjäderspännare, men dessa var inte nödvändiga efter översyn av lagringen.
 

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Försöker hitta något liknande bengansmotors heavy duty fjäderpännare men hittar inget. Bengan får ju in först i februari och då är ju säsongen i princip slut.. :argh: Den var alldeles för mjuk när jag skulle skjutsa tjejen en bit. Skyller på hon :biggrin1:

Tacksam för hjälp

jag har annara ett par liggande
 

pitepalten

Välkänd medlem
2 okt 2009
144
0
6
Men är det en sån där heavy duty som spänner hårdare än original? Hittar ingen info om det.