Monoshock funderingar

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Har kört sönder kopplingsstaget (rod) i boggien. Det första jag reflekterade över var att skotern blev högre, alltså utan den fjädrade boggien ut mer. Har detta stag nån mer funktion mer än att koppla boggien? Blev ju mycket längre fjädringsväg utan den. Kan man köra utan den eller kommer dämparen att få agera stopp? Alternativ att korta staget så boggien kan tillåtas att fjädra ut mer?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Den kan väl vika om sig om du tar bort det. Kolla vid den bakre infästningen i boggien så förstår du nog vad jag menar.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Ja jag förstår vad du menar tror jag men hur ska det kunna ske? Då ska den först rätas ut helt och sen ledas åt fel håll menar du? Har kört en del utan och det verkar fungera men vill ju inte ställa till med nåt, tex rycka isär dämparen

Tony Norberg

Medlem
24 mar 2008
16
0
1
Örnsköldsvik
Har också funderat på detta, då jag inbillar mig att det är detta staget som levar om när man kör sakta över mindre gropar. Har provat utan men tycker att det gör att skidorna vill vara i luften hela tiden. Kan man kanske sätta dit en dämpare eller nåt annat så att det inte smäller/klonkar?

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Har kört sönder kopplingsstaget (rod) i boggien. Det första jag reflekterade över var att skotern blev högre, alltså utan den fjädrade boggien ut mer. Har detta stag nån mer funktion mer än att koppla boggien? Blev ju mycket längre fjädringsväg utan den. Kan man köra utan den eller kommer dämparen att få agera stopp? Alternativ att korta staget så boggien kan tillåtas att fjädra ut mer?
Med Control rod så ändrar man ju viktfördelningen. Har du ändrat inställningarna på den? Det finns ett vertyg med skala i reservlådan bak som man mäter upp. Original är denna ställd på mitten. Man får inte överskrida min-max på skalan.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Med Control rod så ändrar man ju viktfördelningen. Har du ändrat inställningarna på den? Det finns ett vertyg med skala i reservlådan bak som man mäter upp. Original är denna ställd på mitten. Man får inte överskrida min-max på skalan.
Den var skruvad i botten, alltså minsta möjliga viktförskjutning. Har inte sett nån min-max skala heller. Staget var ställt så när jag köpte boggien. Har ingen manual till den heller så det visste jag inte.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Skalan sitter på verktyget man justerar med.. men du har säkert inte fått med ett sådant. Bara å handla hos Yamaha handlaren.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Skalan sitter på verktyget man justerar med.. men du har säkert inte fått med ett sådant. Bara å handla hos Yamaha handlaren.

Jo jag förstår det men varför får man inte överskrida min eller max? Blir det sallad av skiten som det blev för mig? Men nu när jag vet det så ställer jag väl staget i mitten bara så har jag ju standard inställning

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Mmmm ska se om jag orkar skanna in verktyget tillsammans med en linjal. Ev kan jag tillverka ett också. Men det blir bara om jag ids :)