uppfräschning lynx gls 3600

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
jag bytte till mig en halvtaskig Lynx gls 3600 som stått i 2-3 år (utomhus) och då förfallit. Torkat, frusit, torkar å frusit... så dynan var inte i det finaste skicket.
Så då kom tankarna in på ett dyn bygge tills jag fått ordning på original dynan.
Denna dyna ska fylla funktioner som utrymme och sittplats.
Då skotern inte är den nyaste så är den inte den driftsäkraste skotern. så då skulle jag behöva funktionella och lättutbytbara delar med mig, som stift, rem, lampor, ja ni förstår.. :D denna dyna kommer att bli en pro x liknande dyna med utrymme inuti. sen så har jag även funderat på att rymma en 20L dunk och spade bakom dynan.. ja det kanske blir en utmaning men det kommer bli fint och jävligt bra ;D.
men det kommer senare i vinter när skotern är i "fungerande skick"
Vilket den inte är nu..
Tillbaka till det som ska fixas.
Boggien var i skit dåligt skick, dåliga lager, bussningar som var slut, förstörda boggie axlar, sprikor, delar som var av.
Och sen då att det inte finns att köpa bussningar till denna boggie blev inte nå bättre. Så då blir det att tillverka egna.
Som tur så var mattan i bra skick, men kammarna är ju inte dom bästa (18 mm) så då köpte jag dubbar till kammarna så den får bättre fäste på is och skare :D.
Efter att ha stått ett bra tag och med lite bensin i tanken så har det inte blivit den finaste tanken, ganska skitig, så den fick smaka på T-röd, den är ju röd, elr hur? Ja det var den inte när den kom ut ur tanken i alla fall. Typ slemgrön. :s
Sen var jag tvungen att kolla förgasarna. Det var samma sak. Gammal bensin som ”torkat fast” :s
Ja…
Nya slangar beställdes för att de var sprickor och skit i dem.
Sen så var avgasröret inte det finaste det heller, då det blivit krockat tidigare..
Så då var det tänkt att rikta den. Men det såg ut att bli för mycket jobb, och resultatet skulle inte bli nå bra..
Så då köpte jag ett nytt för 250 kr.
Sen så fick det smaka på hot paint från Biltema, SILVER, Mummma ;D
Luftburken var i bra skick, efter att jag petat på den och då så sprack gummit, hm. Surt.
Så då blir det att tatar laga då jag inte ids leta efter nån ny, om ingen har nån tillsalu :D
Kommer mer uppdates senare :D

:beer:

Attachments

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: uppfräsning lynx gls 3600

Tjena,

Kul att du la upp en projekttråd om pärlan!
Jag tror att 2stroke på lynxforumet har en luftburk till din maskin, kolla med honom.

Jag gillar att folk försöker rädda såna här gamla pärlor, det är bra skotrar!

Kämpa på! :ciao:

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel

tack så mycket, har tyvärr så har jag inte hunnit starda skotern än, då den var det skick den var:)

han är ju bannad här, men han finns på lynxtalk.se, (om det var de du mena?) men där har han inte varit inne på ett tag. men jag hoppas att han hörav sig:biggrin1:, för han har en dyna också:hahaha:

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel

jaha... det syns säkert att man har dyslexi....:eek: haha :p jaja ;P men det det ska stå "uppfräschning" iaf:biggrin1:

tack :):hello:

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Det är bra Jonas, Kämpa på! Längtar till du får ihop han så vi kan mäta våra "monster" ;)

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
tjena efter att litet uppehåll så gör jag en lite uppdate,
har monterat in boggie, nya bussningar och axlar, ny bensin slangar, (typ 2 meter) mm.mm
första riktiga provturen så gick den suveränt, men en översyn över variatorn och en ny rem skulle inte skada, blev förvånad att den tog sig så bra i snön, har kört et 340 tidigare, ett sätt att skylla ifrån mig xD

men nu väntar bara dynan från 2stroke och en ny huv, sen läggar jag ut den för intresse koll på blocket, nån som är intresserad ? :becky:

Bild 1
första provstarten

Bild 2
det sitter tajt, trångt å få dit luftburken

bild 3
nya axlar å nya bussningar

Bild 4
Första Riktiga Premiär turen :D

Bild 5
kört i fråm alla ^^
ser ni de två priackarna??
de e mina kompisar som fastna xD haha :p