Mer köra i zr 800 -02a hur??

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Jag har just skaffa mig en zr 800 02. men tycker den känns slö och tråkig,
sittter något blackmagic variatir kit står då BM37 på helixen, fjädern är svart /röd,



någon som har några tips?

ska byta matta ocx till 38 eller 44 ,,,,
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
låter konstigt , den ska ge över 140 hk , motorn är lågvarvig och gillar nog inte övervarv , vad visar varvräknaren ?
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Den motorn borde inte vara slö...inte ens om den varvar lite för mycket(beroende vad man jämför med)
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Ta bort locket inuti luftburken så den andas lättare.
Du kan nog vikta på primären lite från original oxå.
Tror den ska varva runt 7300 original.
 

Blacklotus

Banned
19 dec 2009
172
0
6
Norge
Ta bort locket inuti luftburken så den andas lättare.
Du kan nog vikta på primären lite från original oxå.
Tror den ska varva runt 7300 original.
Jag skulle då inte ta bort locket i luftburken. Börja med att kolla över variatorerna. Som odysse undrar, vad varvar den?
en zr 800 är aldrig slö och tråkig och jag vill minnas att den varvar närmare 7600. men som night stalker säger så se över variatorerna.:blabla:
 

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
låter konstigt , den ska ge över 140 hk , motorn är lågvarvig och gillar nog inte övervarv , vad visar varvräknaren ?
Varva mellan 7500-7800
ska kolla genom variatorerna men kan beror oxå på att de är mycke lös snö nu men den känns ändå trött,

Någon som vet om de ger några hk att ta yröret från en 900??
Ska byta till en 38 matta nu i dagarna oxå
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de 1a du gör är att se över viktarmsbussningarna då motorn har fin aptit på dom ,
sen kan man ju jämföra med en annan maskin med ungerfär samma effekt för att få en uppfattning om de är ett uppenbart fel på den ...
har svårt att tro 900 y-röret skulle vara bättre
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Jag lägger min röst som många andra på variator problem.

Om man är riktigt illa ute, då kan man uppleva det som att skotern har 50hk medans den igentligen har 140hk.

Så kolla över ett par saker.

Vikterna/viktarmsbussningarna och rullarna i primärvariator.
Rullarna i sekundärvariatorn, Kolla även remspänningen så att remmen ligger där den ska ligga.

"förra veckan såg jag en helix som hade gått sönder i topparna på just en zr800, du kan ju kontrollera att den inte är avbruten i toppen"

Kontrollera att mattan inte är spännt för hårt.

Kontrollera bestyckningen i förgasarna, Och justerskruven för bränsle/luft på sidan av vardera förgasare.

Ta ett komptest.

När du har gjort allt detta då har du säkert hittat problemet
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Kolla APV portarna och vajrarna till dom. Samt kolla över variatorerna som dom andra sagt. :)
Just ja, glömde att nämna APV portarna. 600an jag hade förra vintern upplevdes lite slö ibland och varvade inte riktigt ut, nådde knappt 8000. Slutade med att kolven for då vajern hade gått av till ena APV-porten så kolven hade arbetad mot för högt tryck och för hög värme i kanske 50-60 mil.
Man ska ta upp Apv-portarna och redgöra dom iaf in gång perr år. Om dom börjar kärva så är vajern snart av då APV-motorn tydligen ska orka dra runt motorn ett varv. Så en vajer sliter den av som inget. Så börja med att öppna och rengöra APV-portarna (skadar ju aldrig och är i förebyggande syfte) och är det inte de så kollar du över variatorerna.
 

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
de 1a du gör är att se över viktarmsbussningarna då motorn har fin aptit på dom ,
sen kan man ju jämföra med en annan maskin med ungerfär samma effekt för att få en uppfattning om de är ett uppenbart fel på den ...
har svårt att tro 900 y-röret skulle vara bättre

sk kolla de nu i dagarana så jävla kalt bara så man kan ju inte prov köra
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Jag skulle då inte ta bort locket i luftburken. Börja med att kolla över variatorerna. Som odysse undrar, vad varvar den?

Varför skulle du inte ta bort det? Det är ju årets största strypning, och det är inte locket på luftburken jag menar, utan det inuti, med 2 minimala trattar.
 

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
har haft isär portarana nu dom var inte farligt skitiga eller grisisa men nu är dom som nya vajrarna verkara vara hela,
kan de var så att dom är fel justerade vajrarana??

Ang locket i luft burken ger de nå???
eller bara onödigt??



Tror mittt matt byte kommer kännas som 100hk för den är inte bra den som sitter ser t vara kör asfalt ågra mil, den ha som smällt:hmmmm:
 

Spinnjonte

Välkänd medlem
8 okt 2006
486
0
16
Skellefteå
Ta bort det o prova, går fruktansvärt snabbt att kolla, men håll koll på bestyckningen, den får lättare att andas. MItt lock ska då aldrig nånsin mer dit. Ungeför som pluggen på en moppe fast det sitter före förgasaren.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Ang locket i luft burken ger de nå???
eller bara onödigt??
Ta bort det o prova, går fruktansvärt snabbt att kolla, men håll koll på bestyckningen, den får lättare att andas. MItt lock ska då aldrig nånsin mer dit. Ungeför som pluggen på en moppe fast det sitter före förgasaren.
Han har en -02a och därför en EFI. Då det är EFI skulle inte jag vilja börja mixtra å fixa allt för mkt med luft å bränsle utan att ha möjlighet att kunna ställa in EFI systemet riktigt sen.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
just för att det EFI är den förlåtande då det gäller luftburks moddningar , motorn får alltid den bensin den ska ha , enda risken är om man lyckats stämma om burken rejält , men får motorn bara mera luft i propotion mot effektökningen ( kanske 1-2% ) så är det ingen fara .. mera luft/samma soppa

en förgasare som arbetar med vacum får däremot sänkt flöde om man lyckas åtgärda en chokande luftburk ... mera luft/mindre soppa

jag körde utan lock i min zr 600 -98 , hurvida det dock gav ngn effekt ska vara osagt men den bröla då mer å gick som ett skott , (givetvis i jämförelse med motorstarkare maskiner) ...
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
just för att det EFI är den förlåtande då det gäller luftburks moddningar , motorn får alltid den bensin den ska ha , enda risken är om man lyckats stämma om burken rejält , men får motorn bara mera luft i propotion mot effektökningen ( kanske 1-2% ) så är det ingen fara .. mera luft/samma soppa

en förgasare som arbetar med vacum får däremot sänkt flöde om man lyckas åtgärda en chokande luftburk ... mera luft/mindre soppa

jag körde utan lock i min zr 600 -98 , hurvida det dock gav ngn effekt ska vara osagt men den bröla då mer å gick som ett skott , (givetvis i jämförelse med motorstarkare maskiner) ...
Okej, va inte säker på hur känsligt de gamla efi systemet är.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Har ändrat uppfattning efter odysses ord, säger han att de inte är nån fara så är de knappast de :) Han och Camata är ett par av dom 2 personerna på detta forum som brukar veta vad dom pratar om så.