Går inte att stänga av skotern.

jeep_tom

Medlem
9 dec 2009
20
0
1
Litet problem här då.

Det går inte att stänga av skotern för mig, varken via STOPP knapp, nyckel, eller via nöd-stops-snöret som finns monterat.

Vad jag än gör så stannar den inte, utan får rycka bort tändkablarna från stiften för att få av den.

Dock ibland fungerar den att stänga av som vanligt, men oftast inte. Att få igång skotern är inga som helst problem, men det vore ju kul att kunna stanna den smidigt även..

Vad fasiken kan felet vara för något då? :hmmmm2:

Skotern är en MxZ 470 -93

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
"felet" är väl att nån har kopplat förbi allt det där, eller är det nåt som bara kommit av sig själv? har det funkat stängt av den tidigare? I så fall kan det kasnke blivit en kortslutning någonstans....bara börja mäta.

jeep_tom

Medlem
9 dec 2009
20
0
1
Går det visuellt att se om statorn är dålig?

Har skruvat isär på skotern nu, och tycker att statorn ser hel och fin ut. dock är det ju ingen garanti att lindingarna är fin längre inåt det men :huh:

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Inte bara så att du haft dålig/glapp jord? Rv motorerna har jag för mig ska stängas av när du jordar en kabel från cdi. en svart som sitter ensam i en kontakt om ja int minns fel.

Hade nåt sånt bekymmer då jag hade provmonterat en 670 i ett gammalt blizzard chassie fick prima ihjäl den första provstarten. Sen monterade jag fast voltregulatorn och samtidigt en jordkabel som satt i närheten då gick den att stänga av på knappen istället.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Går det visuellt att se om statorn är dålig?

Har skruvat isär på skotern nu, och tycker att statorn ser hel och fin ut. dock är det ju ingen garanti att lindingarna är fin längre inåt det men :huh:
Ja och nej, har den brunnit hårt eller i det yttersta laget ser du det, men så var ju inte fallet.

Det du kan göra är att ta en multimeter och ohm-mäta lindningen.
-Det är inte ett säkert kort, kan vara brott trots att du får ett ohm-tal, men du kan ha O.L., (open link) alltså ingen förbindning = brott i lindningen..

Men om det är brott i statorlindningen ska väl inte skotern gå alls?

Lynx670xxx

Medlem
20 mar 2009
6
0
1
Hudik
Har samma problem med min rave 670 -97'a, går inte att stänga av den men på min så krånglar även lyset som bara glöder.
Testade byta voltregulatorn och då fick jag ett tillfälligt xenon:)ljus fram men efter 5sek så rök lampan och piratregulatorn (jordfel gissar jag men alla kablar å skor ser ok ut), skaffade en orginal voltreg som ska funkar men upptäckte då att skotern inte gick att stänga av... En vild gissning på min maskin är att jordningen nånstans inte e ok men har inte haft tid att åka iväg och börja söka felet än,blir nog ihelgen.
Nåt annat förslag? Tvivlar på att statorn på min e kass men har det som sista sak att kolla.

Supernordic

Ny medlem
11 feb 2009
4
0
1
Bumpar här.. Har haft problem med min MXZa 670 97' som inte går att döda. Men detta inträffar endast när man dragit pulka eller pulat djupsnö ett tag så den blir riktigt varmkörd. Låter man den stå och gå i 2 minuter så stannar den. Annars funkar lyset och sånt som de ska. Jag är kass på el men kan det bli dålig jord nånstans när motorn är varm?

Sent from my iPhone using Tapatalk