zrt 800 -96 Går dåligt

bodin87

Medlem
4 jan 2010
6
0
1
hejhej..


har precis köpt en gammal zrt 800 som inte går så värst..

ettans cylinder verkar halv dö, stiftet surar och pipan blir inte alls så varm som dom andra!

verkar finnas komp i alla cylindrar, förgasarna är rena å snygga inuti

förgasarna är bestyckade med 440 huvudmunstycken, luft skruvar och nålar står på standard lägen.

nya stift, byt spolar och kablar(dock beg)


behöver all hjälp jag kan få!!


går de och justera tändningen på dom?
och framför allt vad är de för tänd följd?(har flyttat runt på kablar men verkar inte bli nån större skillnad)

tjuvluft?
reed ventiler?


Tack på förhand
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tändföljd finns ingen (har jag precis fått lära mig :) ) så det kan du utesluta.
Min 95:a gör som din emellanåt men nya stift har hittills hjälpt för mig.
Om kablarna når - testa att sätta ett bevisligen fungerande stift + tändhatt på den bråkande cylindern. Eller lägg om vid tändspolarna så att en annan spole får tända ettan.
Tjuvluft kan du ju enkelt testa genom att spraya startgas mot insuget. Fast den borde väl gå magert då, inte fett.
 

bodin87

Medlem
4 jan 2010
6
0
1
tack för svar!

kan inte förstå attde inte finns nån tändföljd på dom?!
kolvarna är ju "uppe" olika!

men jag har hört detta innan men inte trott riktigt på de.


jag har provat å flyttarunt stift å kablar hur som blir ingen skillnad direkt.

testet med startgas har jag gjort å de verkar bra(ändra inga varv), men kan dom dra tjuv luft i packboxarna runt veven?


han låter ungefär som en gammal saab djungeltrumma när han bara går på två!!
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ung. sådär betedde sig en zrt 1004 jag hade för nåt år sen å just på 1ans cylinder. Såg när jag lyfte på toppen att en bit av kolven samt den övre ringen var paj så de fanns ändå lite kompression kvar i cylindern men inte tillräckligt.

Fenomenet uppkom av att styrstiftet till den övre ringen hade gått av och ringen kunde vandra runt kolven tills den for ut i avgasporten och bröt av en bit av kolvtoppen och klippte av en bit av ringen som blev fastklämd i de som blev kvar av ringspåret. Som tur eller kanske otur var så for allt ut i pipan på en gång så de lät inte illa när man startade den sen.

När jag var å kollade på skotern så ville den gå på 2 burkar ibland speciellt när den var kall. Hann bara provköra ett par km och testa nya stift mm. innan jag rev isär den för den gick som sagt inte så bra med halvkomp på en cyl.

Kolv och cylinder var de som behövdes bytas efter det iaf. så ett tips är att prova komptesta ordentligt med både kall och varm motor eller lyft på locket på den cylindern. Behövs ändå inga nya packningar å de är rätt enkelt.
 

bodin87

Medlem
4 jan 2010
6
0
1
jag har bara uppskattat kompet med "tummen" men ska ut i verkstan nu å ta ett riktigt komp prov.

kolvar och cylindrar skulle vara nytt och jag har haft uppe ettans cylinder å de såg nytt ut!

ang tändningen så kan jag inte fatta att alla tänder samma hela tiden, men å andra sidan så skruvar jag ju skogsmaskiner i vanliga fall.


snälla kom med fler tips för jag har kört fast!!

27 grader kallt, jävligt kallt för att vara i närke!
 

bagarn78

Medlem
16 feb 2009
12
0
1
falun
Hej!
hadde problem med min zrt 600.gick inte på 1ans cylinder på tomgång.så fort jag varvade på den kom den igen på varven.felet var att förgasar gummit svält så att reedsen inte kunde stänga.känn med handen när den går bakom förgasaren om suget är okej eller om den spottar tebax :hmmmm2:
Känn även så att chockarna går lätt i gasarn.
Mvh anders
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Steg ett: Ta ett kompprov.

Steg två: Kolla så att chokeventilen inte kärvar, och att det är rätt justerat. Det är väldigt vanligt att något av detta inte stämmer, och ger precis de symptom du anger.

Steg tre: Kolla reedventilerna.
 
Last edited:

bodinsmotor

Medlem
26 jan 2010
8
0
1
Steg ett: Ta ett kompprov.

Steg två: Kolla så att chokeventilen inte kärvar, och att det är rätt justerat. Det är väldigt vanligt att något av detta inte stämmer, och ger precis de symptom du anger.

Steg tre: Kolla reedventilerna.



nu heter jag så här istället för bodin87 den la visst av..

komp 13-14 kg

chockarna går lätt och ligger inte "på"

reedventilerna har jag "tittat" på och dom är inte trasiga och verkar stänga.


men hitta under insuget fanns det en vacum anslutning som de satt en slang stump på som var helt öppen.(likadan som den till soppa pumpen)
plugga den så nu går han på alla cyl.

men han vill inte varva ur, varvar ca 5000 bara sen låter den bröööölllll..

precis som den surar men jag har bestickat ner den och ingen skillnad.

har provat å torr varvat den utan remm, samma symptom då.

har mätt statorn värdena är rätt
bytt tändspolar
provat en annan cdi box(från en 600a samma?)
bytt tänd puls givare



HJÄLP!!
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Då blev det genast knepigare. Med tanke på vad du kollat så borde den nästan gå som den ska....

Går den likadant om du provkör utan luftburk?

Ta lös piporna och slutburken och blår ur dom med tryckluft, du skulle bli förvånad om du visste hur ofta man hittar musbon och annat skumt där, speciellt om skotern stått i nån gammal lada eller liknande under sommarförvaring.

Ta isär primärvariatorn och kolla så fjädern är hel (byt den förresten om du inte vet att den är ny, dom tappar spänsten efter några hundra mil), kolla så att inget kärvar.

Är "trottel-säkerhets-grejjen" urkopplad? Det är 2 eller 3 kablar från gasblocket på styret, med en kontakt, som går ner till förgasarnas magnetbrytare, det brukar bli glapp i den, och då går skotern skitdåligt, om alls. Den kan kopplas ur, arctic har t.o.m en egen plugg för detta (pn: 0709-057), men borde gå göra själv.

Återkommer om jag kommer på nåt mer.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
13-14 kg :hmmmm2: Fan då har någon tokplanat topparna så du måste åka flygfotogen :biggrin1: Om det är sant att den kan ha 14kg så måste du åka typ 110 okt racebränsle annas spikar den sönder. En tc 900/1000 ligger runt 11kg så jag antar attv 800 ska ligga där också. Du råkade inte ha en massa olja i loppen? för då kan man få höga värden


kan vara en orsak till den underliga gången också. Du måste hälla i 2 taktsolja med ml mått i tändstiftshålet med kolven i topp. Mät ut det stennoga på ml och ge mig måttet så kan jag räkna ut kompförhållandet du har. Det får inte överstiga 13-1 på 98 okt helst bara 12,5-1 för annars grillar du kolvar garanterat.

Häll änd upp till överdel tändstiftsgänga och se till att kolven är absolut i Toppläge.

Jag brukar köra med häst och kosprutor brukat gå i ca 26 ml
 

bodinsmotor

Medlem
26 jan 2010
8
0
1
Då blev det genast knepigare. Med tanke på vad du kollat så borde den nästan gå som den ska....

Går den likadant om du provkör utan luftburk?

Ta lös piporna och slutburken och blår ur dom med tryckluft, du skulle bli förvånad om du visste hur ofta man hittar musbon och annat skumt där, speciellt om skotern stått i nån gammal lada eller liknande under sommarförvaring.

Ta isär primärvariatorn och kolla så fjädern är hel (byt den förresten om du inte vet att den är ny, dom tappar spänsten efter några hundra mil), kolla så att inget kärvar.

Är "trottel-säkerhets-grejjen" urkopplad? Det är 2 eller 3 kablar från gasblocket på styret, med en kontakt, som går ner till förgasarnas magnetbrytare, det brukar bli glapp i den, och då går skotern skitdåligt, om alls. Den kan kopplas ur, arctic har t.o.m en egen plugg för detta (pn: 0709-057), men borde gå göra själv.

Återkommer om jag kommer på nåt mer.


tack för svar!


jag har provat å petat bort gumminan men går likadant

ljuddämparna har jag blåst ur så gott de går.

och jag har kopplat förbi de där säkerhets grejjen uppe vid styret



mvh Daniel Rådlös
 

bodinsmotor

Medlem
26 jan 2010
8
0
1
13-14 kg :hmmmm2: Fan då har någon tokplanat topparna så du måste åka flygfotogen :biggrin1: Om det är sant att den kan ha 14kg så måste du åka typ 110 okt racebränsle annas spikar den sönder. En tc 900/1000 ligger runt 11kg så jag antar attv 800 ska ligga där också. Du råkade inte ha en massa olja i loppen? för då kan man få höga värden


kan vara en orsak till den underliga gången också. Du måste hälla i 2 taktsolja med ml mått i tändstiftshålet med kolven i topp. Mät ut det stennoga på ml och ge mig måttet så kan jag räkna ut kompförhållandet du har. Det får inte överstiga 13-1 på 98 okt helst bara 12,5-1 för annars grillar du kolvar garanterat.

Häll änd upp till överdel tändstiftsgänga och se till att kolven är absolut i Toppläge.

Jag brukar köra med häst och kosprutor brukat gå i ca 26 ml
hej

jo jag hade nog massor av olja i han.
för jag starta motorn på två cyl och hade komp mätaren i den sista. ströpbränslet men hade smörjningen kvar.(vet att de inte riktigt är rätt men man är ju lat)gjorde så på alla tre.

locken är inge planade enligt uppgift men är inte helt säker.


tack
 

F8 Sno Pro

Aktiv medlem
13 jan 2010
50
0
1
Skogen
Låter som om tidigare ägare mixtrat med din maskin. Är inte säker men 440 munstycken lät lite stora,14 kg i komp lät också mkt. Mats tikka rekomenderade att man ska rensa luftburken på innehåll samt ta upp tre stora hål i luftburken ovanför förgasarna,440-450 munstycken. Och vipps så har man 10-15 hk extra, skulle visst även gälla thundercat. Hade själv en 96:as Zrt 800 en gång i tiden. Köpte den ny och monterade på dom då så populära "ufo brickorna" samt ett Black magic variator kit, gick riktigt bra faktist. Ska även ha ett B-m kit till F8:an, har haft det på dom flesta av maskinerna jag haft och tycker det funkar kanon.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Har haft en zrt 800 -97. Ett tips kan vara att kolla jorden, den jag hade betedde sig på ungefär samma sätt...kollade allt utan resultat, till slut lämnade jag in den på verkstad. Det var en jordkabel på magnapullen som inte riktigt fick kontakt, efter detta åtgärdats funkade den som vanligt igen. Men kolla upp det, kan bli skumma fel med taskig jordning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
hej

jo jag hade nog massor av olja i han.
för jag starta motorn på två cyl och hade komp mätaren i den sista. ströpbränslet men hade smörjningen kvar.(vet att de inte riktigt är rätt men man är ju lat)gjorde så på alla tre.

locken är inge planade enligt uppgift men är inte helt säker.


tack


OK du testade kopet på det mystiska sättet :wof: Ja då lär man få 14 kilo lätt . Då lär den säkert ligga på 11,5 vid vanlig dragtest och vara ok.

Det vanligaste förekommande klatret på zrt-thundercat är ju statorjäklen. Om den felar typ halvkortis kan man få dom mest underliga fenomen. Mät upp den till att börja med och kolla extra noga om någon av statorspolens trådar råkar jorda lite för då spelar det ingen roll om dom andra värderna är rätt. Och värderna ska vara stabila inte fladdra för då är den också väck.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
OK du testade kopet på det mystiska sättet :wof: Ja då lär man få 14 kilo lätt . Då lär den säkert ligga på 11,5 vid vanlig dragtest och vara ok.

Det vanligaste förekommande klatret på zrt-thundercat är ju statorjäklen. Om den felar typ halvkortis kan man få dom mest underliga fenomen. Mät upp den till att börja med och kolla extra noga om någon av statorspolens trådar råkar jorda lite för då spelar det ingen roll om dom andra värderna är rätt. Och värderna ska vara stabila inte fladdra för då är den också väck.
Han skrev detta tidigare i tråden:

"har mätt statorn värdena är rätt"
Dock vet jag från Arcticverkstaden där jag bor att även en stator med rätt värden kan vara dålig. I år verkar det vara inne med ras på 600-maskinerna, tre st på kort tid med trasig stator :)