rotax vilken dålig kvalite på motorer säger jag bara

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Men man får tänka på att skotern lever ett jäkligt hårt liv. Full gas väldigt ofta, och efter leden. Ett jävligt extremt användningsområde
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Lösningen på tvåtakts problemet är köp inte skiten........4 takt är vad man ska ha om man vill ha en hållbar motor.Tex Yamaha Nytrons motor har en beräknad livslängd på 7000 mil...Lite i överkant kanske... Yamaha turbo med ca 270 hp eller mer har bättre hållbarhet än orginal 2 taktarna....
På vilket sätt bidrar du till tråden?!?
 

sleepy

Välkänd medlem
3 mar 2008
188
0
6
MLG
www.garaget.org
Till trådskaparen: Ang. RS'en, låter precis som om du/ägaren innan glömt fylla på olja i den lilla behållaren ovanför CDI boxen, där är direktsmörjning till vevlagren, tror inte något lager är fettsmort på RS'en? Rätta mig om jag har fel!
det var lite fel där tror jag eller allt var fel...

dom 2 yttre lagen är fett smorda med det där vita dyra fettet. resten är oljekyld via bränslet.

behållaren uppe där ska enbart smörja vatten pumpen.

har nyss haft isär blocket och bytt det det skurna lagret på pto sidan bytte även fettlagret i och med man pressar av det och kan skada det.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
det var lite fel där tror jag eller allt var fel...

dom 2 yttre lagen är fett smorda med det där vita dyra fettet. resten är oljekyld via bränslet.

behållaren uppe där ska enbart smörja vatten pumpen.

har nyss haft isär blocket och bytt det det skurna lagret på pto sidan bytte även fettlagret i och med man pressar av det och kan skada det.

Sedär, så har man mera jobb till sommarn att bygga om skiten :)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Lösningen på tvåtakts problemet är köp inte skiten........4 takt är vad man ska ha om man vill ha en hållbar motor.Tex Yamaha Nytrons motor har en beräknad livslängd på 7000 mil...Lite i överkant kanske... Yamaha turbo med ca 270 hp eller mer har bättre hållbarhet än orginal 2 taktarna....

Eftersom trådne redan är förstörd och dömd att låsas kan jag lika gärna fortsätta.

Vad baserar du detta på? Vad en tillverkare uppger (i det här fallet, som du säger, 7000 mil) har väll aldrig något som helst att göra med verkligheten.

Och om man ska vara lite realistik.

Låt säga att en 2t motor skulle hålla 1000 mil om man sköter service, och 4t motorn håller 3000mil om man sköter service.

Vad är då mer värt, Ett helt och fint chassie med en 2t motor som håller 1000mil, eller ett chassie med dåligt boggie, trasig bulkhead, glapp framvagen, sne styrning osv. osv. Och en motor som håller lite längre?

Det är väll ändå inte bara motorn som en skoter består av. Visst, yamaha tillverkar bra 4t motorer, men vad gör det så dom tillverkar chassien som efterblivna apor?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nu vet jag inte om de nya serie 3 motorerna används i flygplan...
Det var mest gamla 503 och några andra fläktkylda varianter. Det är enklare och billigare att fläktkyla en maskin som går i luften. Sen är flygvärlden med sin förbannade byråkrati och bakåtsträvande nog troligen lite rädda för den här nya tekniken med vätskekylning.:D

Det här med dålig motorkvalitet.
Bara såhär när jag tänker efter så kommer jag ihåg 7 rotaxhaverier som hänt på skotrar som någon i min familj ägt de senaste 5-6 åren. Fast å andra sidan hade pappa en phazer på den gamla goda tiden som också hann skära så att bara peka ut rotax är väl inte så smart.

Senast nu i julhelgen då en 550-motor skar. Nya maskiner...
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Har varit med här i forumet några år. Numera är det övervägande trådar problem med f7 xp mfl dvs moderna maskiner i min värld. Ser sällan problemställningar avseende 4-takt.

Har insett att ska man köra skjoter utan att skruva alltför mycket är det 4-takt som gäller. Och tycker man om 2-takt är det lika bra att hålla sig till 90-talarna som hemmapulare som mig klarar av.
 

grumpa

Medlem
21 dec 2005
24
0
1
35
malå
min erfarenhet av rotax motorer. jag har en 670 -96 och den har hållit utomordenligt bra om man tänker på hur ja behandlar den. den har kokat över fler gånger än va jag kan räkna till (typ), låg och pulade över en sjö och den nöp ihop så jag höll på att flyga över styret. oj, oljan va visst slut. lämnade den över natten och kom tillbaka dagen efter och fyllde på olja och drog runt ett par varv sen gick den igång direkt och har gått sedan dess. kan ju va så att ja inte fick ett måndags exemplar utan kanske efter lunch en onsdag. som sagt har ja då bara haft bra erfarenheter av rotax motorer.
 

fuland

Aktiv medlem
13 feb 2007
80
0
6
sthm
har aldrig haft problem med någon av mina skotrar jag kört.
har dock alltid haft dyra oljor . kört på 98 oktan.
och serva dom regelbundet.
sen har jag bestycka om maskinerna om vädret har slagit om.

kommer alltid köra 2takt. lättare och roligare finns inte.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
några mods kanske kan komma och städa här lite så blir de nog en bra tråd detta oxå..
Och nje, de popolärare motorerna är de vätskekylda från rotax i UL flygplan dvs. 582an 532an och 618. inte helt ovanlig heller är 912an, iof en den 4taktare. .
lite lustigt att tydligen inte bara AC som måste använda 4tändstift för att kunna rensa upp och förbränna lite avgaser..


men som tidigare konstaterat, ja rotax har problem, ja 4takt verkar hålla..
inget nytt i denna tråd. lås och släng den..