Dubba matta med skruvdubb

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
Funkar de eller flyger dom bort lika fört??
ska kan lima på gängen före eller barq dra in dom i mattan???
värt pengarna eller kastat i skön???
kör mycke is och vill ha lite ner fäste men inga spikdubb

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Nog tror jag att de är värt pengarna. Visst, dom lär nog kunna rivas bort om du trycker fullt från stillastående. Ja, man ska limma på gängorna innan man drar i dom, men jag vet inte med vad man ska limma för bästa resultat.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag tycker inte de är värt pengarna , jag har skrivit det tidigare och skriver det igen : köp riktig dubb eller låt bli ... varför i hela fridens namn ens fundera på skruva in ngt i kammarna ? dom är väll nog känsliga som dom redan är , jag kommer aldrig att äga en skoter utan dubb eller med kamdubb ...

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag körde en vinter med kamdubb på min förra maskin, en SkiDoo Grand Touring 470. Jag var väldigt nöjd, greppet blev sjukt mycket bättre och jag tappade bara ca 5 dubb av 200 på en vinter. Plus att det var enkelt att montera dem. Jag använde superlim, men ska man vara riktigt seriös så är det Loctites gummilim som gäller, sägs det.

Nackdelen var att de jag köpte (billigast på Blocket) blev rundade ganska snabbt. Köp kamdubb med bra härdning.

En sak som är värd att tänka på är att styrförmågan kan bli lite sämre när greppet i mattan förbättras. Det kan alltså vara läge att även byta styrstål.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
inga dubbar oavsett härdning håller sig vassa , de ska vara med coromant spets ...
styrförmågan upphör nästan helt på is (med riktig dubb) å rejäla styrstål är ett måste enligt mig ...

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Lyfter tråden lite. Duger det med skruvdubb på en Polaris Widetrack som endast drar en ledsladd, alltså inga höga hastigheter ? Isf vilka ska man satsa på ?

Brolle

Medlem
12 dec 2012
22
0
1
Luleå
MaxGrip skruvdubb har hårdmetallkärna med utstick ur matrisen. Har monterat dessa på två skotrar. Har aldrig tappat en dubb. Är kanon på is och riktigt hårt underlag. Vill du ha fäste i lösare underlag så hjälper dubbarna ganska lite.

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
MaxGrip skruvdubb har hårdmetallkärna med utstick ur matrisen. Har monterat dessa på två skotrar. Har aldrig tappat en dubb. Är kanon på is och riktigt hårt underlag. Vill du ha fäste i lösare underlag så hjälper dubbarna ganska lite.
Tack, jag ska kolla på dom.