På jakt efter en ledsmiskare

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Jag rekomenderar en skoter med stor motor....en 4 cylindrig yamaha funkar bra på leden och har bra komfort, hyfsade prestanda....men lite sämre om du inte håller dig i spåret.....en crossover av nåt slag....crossfire, switchback x-trim rengade funkar....

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Han har ju skrivit att han vill ha en som går bra i djupsnön! Då vill man ju inte ha någon tung gris!

Skulle satsa på en lynx re 800 -09 eller -10. 44mm matta går dom bra i djupsnön och väldigt bra på leden! Om din ekonomi tillåter:)

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Är inte säker på att en grym ledsmiskare och en lössnömaskin kan vara samma maskin...blir nog en kompromiss eller så 2 skotrar. Crossover maskinerna är ju kompromissen

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Renegade
Xtrim
Switchback
Nytro XTX
Crossfire

Köp någon av dem med så stor motor som möjligt och så ny som möjligt!

Det är en grym kombination du är ute efter så det kommer bli en kompromiss hur du än gör..
Alternativt så skaffar du en ren ledsmiskare som är förlängd och med höga kammar samt typ SLP PP skidor..
Nyare skotrar med modernt chassie har skaplig komfort vilken du än väljer.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Det jag förstår av det han skriver så söker en grym ledsmiskare och en som är bra i djupsnön. Alltså inte grym och värst, utan bra i djupsnön! Jag tycker en kortmaskin med 44mm kammar eller högre funkar bra i djupsnön! Dock går det inte jämnföra med en långmaskin, men dom funkar helt klart bra!

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Precis som en lång funkar bra på led...men inte lika bra som en kort. Därför kan ju dom i mitten där vara en bra "kompromiss"

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
har tidigare åkt enduro och åker m7 nu jag gillar värkligen att glida fram som en raket på leden.men gärna kan jag spåra om det är okört också.
Lynx re 800 med 44 matta känns väldigt bra men är även väldigt sugen på en renegade 800 xp.men hur är fjädringe på renegaden när det börjar gå undan äver fjället.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Hur är komforten på Assault i jämförelse med re 800 -09. Kan man njura på 30mils turer eller?

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Hmm Assualten tro jag inte är den perfekta skotern man åker en 30mila tur efter led med....då skulle jag åka en (kort)maskin med normala kammar(32mm) för komforten och bränsleförbrukningens skull...Assaulten vill man köra utanför leden med....och visst går det köra 30mil, men man måste passera några bensinmackar då.