Startgas

Startgas - För eller emot?

• Startgas = Bra grejor

Röster: 41 85,4%
  • Startgas = Satans påfund

Röster: 7 14,6%

• Totalt antal som röstat
    48

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Hej!

Tänkte att vi skulle diskutera lite för och emot startgas eftersom det verkar råda väldigt delade meningar. Vissa tycker att det är kalasbra grejor för att få igång en tjurig skoter och andra anser att det är satans påfund och något man bör hålla sig ifrån.

Så skriv lite vad ni tycker och gärna lite egna erfarenheter så man kan bilda sig en egen uppfattning.

Mvh// Leijon

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Startgas kan vara bra när man har en svårstartad skoter. Dock inget man ska använda för ofta för jag hade en XCR 600 en gång i tiden och den blev mer eller mindre beroende av startgas...

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Jag kan ju säga min mening angående startgas, SKIT! Det enda startgas kan användas till är att sätta en tändare framför att göra en råstor låga (kul tills elden sprider sig till burken och exploderar) och sätta fast handtagen, funkar faktiskt bra som lim.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Ser ingen mening med det då skotern ska och går alldeles utmärkt på bensin. Har man startproblem är det bättre att ge motorn en sup med bensin i tändstiftshålen

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Startgas kan vara bra när man har en svårstartad skoter. Dock inget man ska använda för ofta för jag hade en XCR 600 en gång i tiden och den blev mer eller mindre beroende av startgas...
Inte för att jag använder mig av startgas men jag kan inte låta bli att fråga hur du lyckades göra din skoter beroende? Blev den som en rökare när denne inte för sin cigg? :D

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Startgas är bra när man ska kolla efter tjuvluft, men jag använder det inte för att få igång en tjurig skoter, då är det bättre att hitta orsaken till varför den är svårstartad.

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Bra för felsökning och när inget annat funkar ... men bör ju användas sparsamt och bara som sista utväg till en 2 taktare.

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
177
3
18
Vallentuna/Docksta
Är lite nyfiken när jag oxå hört skrönor om att motorer blir "beroende" av startgas? Hur funkar det rent tekniskt? vad förändras i motorn när man använder startgas, tappar man komp? vad skulle kunna göra att den blir beroende?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag älskar startgas!

Använder det då skotern surar och tar stift... Sprayar rikligt på elektroden och monterar tillbaka.

Funkar rätt så ofta och då stift ändå kostar 50 spänn så blir en burk startgas en bra investering.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Startgas har inga som helst smörjande egenskaper som t ex ren bensin har så det sliter väldigt hårt på motorn. Antagligen slits kolv och cylinder mest så den får sämre kompression och blir ännu mer hårdstartad (ibland)

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Behöver man startgas för att få igång skotern så har man problem från början.
Dom repareras inte för att man sprutar i startgas, även fast folk tycks tro det.

Därför finns den skrönan.

Reactions: rx1driver

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
en gåva ifrån gud i min mening. kommer ihåg när jag höll på att bestycka och även rengjorde förgasarna på yamahan, istället för att dra i snöret 1000ggr tills soppan fyllt upp alla utrymmen igen så sprejade man bara lite startgas o tadaaaa sög den i sig soppan utan att jag behövde dra mer än 2 ggr