Newbie fråga and center dämpare på nytro ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

Jag vill lätta på skidtrycket på min nytro men jag lyckas inte lista ut hur man ljusterar förspänningen av fjädern på centerdämparen ? det är ju inga vanliga muttrar utan mer som ringar med hack i ? Behöver man nått special verktyg ?

Larsanboy

Välkänd medlem
23 jul 2008
128
0
6
Piteå
Ja det finns speciella verktyg som man använder som är halvmåne formade med en hake längst ut.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
aha ! :) det låg ett sådant verktyg i verktygsväskan i skotern ja :) Men det var fan inte lätt att komma åt och låsringen i bogin hehe !

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
det där halvmåne verktyget går inte att använda ! :( det finns inte en suck att man kommeråt och skruva ! låsringarna sitter ju gömda i mellan två bogiehjul ? det hade varit mycket lättare om man monterat stötdämparn med cylindern uppår isg neråt grr !

Vågar man använda skruvmejsel /hammar metoden nu när det är så kallt ?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de är väl aluminium ringar har ja för mig? då är de ingen fara..är de plast så är de inte å rekommendera alls över huvudtaget..

dock tkr ja inte du ska spänna dära..släpp på balataremmarna ett snäpp istället..samt flytta "res" staget för baksvingen ett snäpp bakåt så kommer du dra mer skidres.för de är väl de du vill köra vad ja kan komma på:)..

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
resstag ? är inte det på xtx det finns ett sådant ? på min rtx sitter det som en balata rem på stagen som går från "saxen" och upp mot infästningen på bakdämparn ! ska man alltså släppa efter på denna rem ?

När man sätter sig på skoten så är det typ 8mm kvar till kopplingsblocken så det finns väl inte mycket man ljustera på då ? jag menar så att bogin kopplar senare ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Kommer det att göra nån skilnad om jag släpper på balataremmarna om dessa är slappa när skotern är upphissad bak ? som remmarna siter nu !

Det jag vill åstakomma är : mindre skidtryck så att det blir lättare att styra samt att skidorna skall lyfta vid gaspådrag ! och om man ger fullt så vore det kul om skotern gickupp på rullen :) är detta möjligt med en nytro ? utan turbo då hehe !

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Kommer det att göra nån skilnad om jag släpper på balataremmarna om dessa är slappa när skotern är upphissad bak ? som remmarna siter nu !

Det jag vill åstakomma är : mindre skidtryck så att det blir lättare att styra samt att skidorna skall lyfta vid gaspådrag ! och om man ger fullt så vore det kul om skotern gickupp på rullen :) är detta möjligt med en nytro ? utan turbo då hehe !
Nu vet jag inte om det är lika på en SE som på vanliga rtx-08, men jag antar det. Ballataremmarna både fram och bak är i sina yttersta lägen från början. Det du kan göra för att få mindre skidtryck är att spänna centerdämparen samt släppa ut lite luft ur floatarna. Du kan även spänna bakre ballataremmen ett snäpp för att få mindre viktförskutning framåt vid inbromsning.
Om du har fäste så kommer skidorna att flaxa i luften så fort du ger fullt!

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
med "släppa ut lite luft ur floatarna" menar du fram då ? det borde väl ge motsat effekt då framvagn vinklas mer neråt ?

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
med "släppa ut lite luft ur floatarna" menar du fram då ? det borde väl ge motsat effekt då framvagn vinklas mer neråt ?
Mer tryck i Fox dämparna ger mer skidtryck. Säpper du på trycket så sjunker dämparna ihop något och mer av framändens vikt hamnar vid framänden av boggien.(centerdämparen)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
jag provade att släppa på kompet i framdämparna 3-klick och sen ställde jag centerdämparen på max kom och ändrade torison fjädern till mediumläget ! och det vart en liten skilnad tycker jag men inte tillräcklig ! jag kanske inte skulle ha spänt torisonfjädern ? jag vågar inte ljustera förspänningen på centerdämparn ännu pga all is som samlats runt muttrarna och i gängorna ! för om man börjar banka på låsringen kanske den spricker ? Jag har tyvärr inget varmgarage att tina skotern i .

4

426H

jag provade att släppa på kompet i framdämparna 3-klick och sen ställde jag centerdämparen på max kom och ändrade torison fjädern till mediumläget ! och det vart en liten skilnad tycker jag men inte tillräcklig ! jag kanske inte skulle ha spänt torisonfjädern ? jag vågar inte ljustera förspänningen på centerdämparn ännu pga all is som samlats runt muttrarna och i gängorna ! för om man börjar banka på låsringen kanske den spricker ? Jag har tyvärr inget varmgarage att tina skotern i .
Att skruva på dämpningen har ingen effekt på skidtrycket, du måste släppa på fjädrarnas förspänning. Är det luftfjädrar innebär det att du måste släppa ut luft.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Ja det är klart va dum jag är ! :) Men då är frågan hur mycket bör man släppaut ? ska man ta 1 psi i taget lr ?

Last edited:

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
visst har du 44:as matta??????
om du har fäste och inte skidorna står mot skyn då tycker jag du ska kolla annat för nytron reser. du ska inte behöva göra ett skit med dämparna för att skidorna ska peka mot månen.. kanske det är handhavande fel.. smacka dit ett varator kitt..

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Nja mattan får ju inte så bra fäste just nu med socker snön som är nu ! på vissa delar av leden är det ju bättre förstås. Det kan vara så att mattan kuggar över lite för när man ställerupp skotern efter körning så är det en 3-4cm glipa i mellan mattan och slidsen utan att man trycker på mattan ! och jag tycker att skoten driver på bättre när den är kall ? det kanske beror på att mattan är stelare då ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jo det sitter non-slip drivhjul på den :) Men det hjälper väl inte när mattan slackar så mycket ? pratade med yamahacenter idag och dom rekomenderade att jag skulle spänna mattan tills det blev 2cm spel i mellan slides och mattan isf 3-4cm som det är nu ! (mattan var monterad innan jag köpte skotern )

kuggar den så hör du det. förresten monterade du en 44 å inte nonslip

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Ja det är klart va dum jag är ! :) Men då är frågan hur mycket bör man släppaut ? ska man ta 1 psi i taget lr ?
Minska med 5 psi åt gången. Och kom ihåg att bara göra en ändring åt gången, sedan ut och testa. Annars vet du inte vad som gjorde vad.