a/c Prowler 440-90 utan gnista

six_pilz

Medlem
5 nov 2008
38
0
1
Timrå
Var ute med prowlern idag, den började miss tända några ggr sen dog den, gnistan försvann:hmmmm2:. Tändningslåset har krånglat till och från (endast 2-stift), ska kretsen vara öppen eller stängd när tändning är på? Och gäller samma för brytaren till säkerhetslinan?

Tändspole?
CDI-box?

Någon klurig en därute?

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Må väl ska vara öppen, "tjuvkoppla" ihop kablarna på baksidan och prova då? Till nödlinan ska dom då vara ihopkopplade för det hade jag bekymmer med förut och dom kopplade jag bara ihop på baksidan. Annars har du till 99,9% en till brytare som sitter i själva gashandtaget som OFTA brukar vara boven i dramat, den som gör att du inte skall kunna få gashäng, förstår du vad jag menar för brytare? Säg till annars så förklarar jag bättre. 3:dje är väl att statorn behöver lindas om.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Gashängsbrytaren sitter i gashandtaget och kan byglas bort enligt tidigare trådar i ämnet.
Den känner av trottlarnas position när gashandtaget är helt släppt och om de inte är i motsvarande läge så klipper den tändningen.

six_pilz

Medlem
5 nov 2008
38
0
1
Timrå
Gashängsbrytaren sitter i gashandtaget och kan byglas bort enligt tidigare trådar i ämnet.
Den känner av trottlarnas position när gashandtaget är helt släppt och om de inte är i motsvarande läge så klipper den tändningen.

Jag har byglat förbi tändningslås och säkerhetslina, utan gnista, det sitter en brytare vid gashandtag, som det verkar ska det sitta en liten "pinne" på tumgasen som saknas för mig, kan det vara problemet? är det kablarna som går in i huset för trotteln som känner av dess position?

six_pilz

Medlem
5 nov 2008
38
0
1
Timrå
Var ute med prowlern idag, den började miss tända några ggr sen dog den, gnistan försvann:hmmmm2:. Tändningslåset har krånglat till och från (endast 2-stift), ska kretsen vara öppen eller stängd när tändning är på? Och gäller samma för brytaren till säkerhetslinan?

Tändspole?
CDI-box?

Någon klurig en därute?

Hittade felet:becky:. efter att ha mätt upp samtliga brytare och kontrollerat alla kontaktstycken hittade jag ett kabelbrott på tändspolen. blir till att löda i morgon på jobbet.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Vad kul att du hittade felet.
Det är rätt vanligt fel på ac från början av 90 talet, lite marigt att hitta men billigt att laga. På den tiden hade de ett tändsystem som skulle vara slutet för att få gnista.
Enklast att felsöka allt är att jorda den ensamma kabeln på cdin:n