Var finns sveriges bästa skoterkörning?

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag funderar på att ta 4-5 dagar och bara köra skoter från morgon till kväll. Nu vill jag gärna ha tips på bra skoterområden. Vanligtvis kör jag i Vilhelminafjällen och vill vidga vyerna lite. Det måste finnas hotell el.dyl på platsen och möjlighet att parkera skotrarna i närheten.
Hur är Riksgränsen t.e.x? Gärna massa lössnö och höga branter och fjäll.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå

Tack, nu får vi hela södra sverige uppe hos oss i vinter...

Ritsem är riktigt bra. Vouggatjålme är också bra, Hemavan Tärnaby är nice det med men har inte en chans mot dom två första. I år blir det kvikkjokk årrenjarka v10 som utgångspunk sen iväg till STF stuga där det förhoppningsvis skall finnas riktigt bra körning.

Men Ritsem är fan komplett, lite tidigare på säsongen drar man iväg med polarna i slutet med familjen.

Vägen dit kan dock ge många och spännande möten, inget för den nervöse.

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Ritsem ser ju grymt intressant ut, även Åkersjön förstås men på ett annat sätt. Lite slickare...
Ska googla lite på båda dessa alternativ och kolla hur man kan bo.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
I ritsem finns dock inget hotell/bar. Men i riksgränsen finns det, och där är det ju inte dålig körning precis

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Köra skoter eller supa, valet är ju enkelt.. :) Har man kört en hel dag så räcker det ju med en pilsner så är det gonatt sen hehe..

Japp man har blivit gammal, men sist det var med några "snorungar" så åkte dom hem för vi gasade för mkt :) Ritsem är mitt val och boendet som är enklast att boka är via STF.

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Om man vill ha fina fjäll och inte antingen flackt, stora stenar och stup + en massa fjällbjörkar som i åkersjön. Vill ha stora kalfjäll utan björkar och en massa hängdrivor och lite lagom med branter.. mycket friåkning. Vad säger ni?
Misstolka dock inte det med åkersjön för det är riktigt bra där annars!
Gauto/Laisvall är hitils min favorit men har inte varit på så många ställen i norrland.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Laisvall har fin åkning.

Skoterbutik.

Livsmedels affär.

Tankställe.

Otroligt vackra platser.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Stora Blåsjön helt klart! Har utforskat områdena där i 8år och hittar nya roliga och orörda ställen varje gång man är upp, kör bara friåkning där uppe. Just nu är det dock för lite snö där men det kommer får man väll hoppas.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Tycker det är svårt att säga då man inte varit överallt på de "kända" skoterparadisena i sverige!

Men håller med Asker att Stora blå sjön är det många som pratar väldigt bra om och säger att det är den bästa åkningen de varit på!

Dock aldrig åkt där själv, får se om det blir en tur dit iår kanske!

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Låter som om det finns massor med bra ställen i alla fall. Några stenar och stup har jag inget behov av då min körning hittills mest varit PÅ snön och inte övanför den...;-) Fast man kan ju andra på sig förstås....
Borgafjäll har jag kört i lite så det lutar nog åt att resan går norrut.
Bar är absolut inget måste men ett hyfsat hotell eller stuga vore ju bra.

D

Draken

Tack, nu får vi hela södra sverige uppe hos oss i vinter...

Ritsem är riktigt bra. Vouggatjålme är också bra
Men Ritsem är fan komplett, lite tidigare på säsongen drar man iväg med polarna i slutet med familjen.
Vägen dit kan dock ge många och spännande möten, inget för den nervöse.
Det är ju just för att ritsem inte är komplett som det är förhållandevis lite folk där.
Och med inte komplett menar jag bensinmack,hyfsat stor affär och stor tillgång till boende.
Ritsem har varken det ena eller andra och kräver mer planering och mer packning hemifrån.

Vägen dit är som sagt spännande. :becky:
Har varit med om det mesta efter den vägen:
-En idiot höll inte av nog mycket när vi stod och väntade på en mötesficka så våra släpskärmar hakade ihop när han brände förbi. :mad2:
-Såphala smala branta backar utan sand
-Snödrev deluxe.
-Fastkörningar som krävt att folk suttit på motorhuvarna för att få mer fäste på hjulen.:cheesy:
-I våras så fick vi ploga själv då det kommit 30-40cm timmarna innan vi kom till vägen västerut. Spännande med fullpackad sänkt bil och släp. :cool:

osv osv.

Om dom skulle öppna vägen från norge via sitas som dom "vill/har tänkt" så är ritsem förstört för all framtid!
När jag började vara där runt -90 så var det inte många som var där,och inte många som visste vad ritsem var ens,tyvärr är det inte samma nu längre.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Ritsem ser ju grymt intressant ut, även Åkersjön förstås men på ett annat sätt. Lite slickare...
Ska googla lite på båda dessa alternativ och kolla hur man kan bo.
Åkersjön = Hotell Fjällgården www.akersjon.com (sköna bilder finns i massor)
Mysigt hotell med enkla rum och mysiga gemensamma lokaler, utomhus spa och bastu/relax.
Åkersjön erbjuder pudersnöåkning i raviner och stora myrar utan stenar och skit på godkända områden.

Bensin finns i pump vid affären (kortbetalning)!

Last edited:

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Stora Blåsjön helt klart! Har utforskat områdena där i 8år och hittar nya roliga och orörda ställen varje gång man är upp, kör bara friåkning där uppe. Just nu är det dock för lite snö där men det kommer får man väll hoppas.
Håller helt klart med om Stora Blåsjön. Sjukt fint område att köra skoter i. Stort friåkningsområde som sträcker sig ände till den norska gränsen. Bara de kommer nå riktigt med snö snart så ska jag springa iväg till brp handlaren här och hyra en maskin och tvinga med nån kompis och spendera nåra dar där uppe :D

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Låter som om det finns massor med bra ställen i alla fall. Några stenar och stup har jag inget behov av då min körning hittills mest varit PÅ snön och inte övanför den...;-) Fast man kan ju andra på sig förstås....
Borgafjäll har jag kört i lite så det lutar nog åt att resan går norrut.
Bar är absolut inget måste men ett hyfsat hotell eller stuga vore ju bra.
Med betoning på snöskoterkörning, så kan jag varmt rekomendera "Vuogga"-området.
Hyr en stuga i Sandviken eller Vuoggatjälme fjällgårdar, då bor du bara några minuters körning från kalfjället.
I området hittar du även bensin och mat.
Sen så är det ingen nackdel med en bred och fin asfaltväg.

Jag har besökt "Borga", Ammarnäs, Adolfström/"Gauto", Kvikkjokk/Årrenjarka, "Sjöfallet", "Gränsen" och "Vuogga".
Enligt mig, så är det nog bara "Gränsen", som kan konkurrera om vi pratar snöskoterkörning i riktig högfjällsmiljö.

Det finns även möjlighet att boka stuga i väglöst land, som t.ex. Mavas, men då måste du ta med dig egen bensin, kan ju bli rätt så stora mängder då, om du tänkt tillbringa dagarna på en skoterdyna. :biggrin1:

Ett tips, vid bra väder så är en tur till Sulitjelmaglaciären ett måste. :hello: