Vilka alternativa styrspindlar till IQ 600RR?

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Vad finns det för alternativ till orginal styrspindlar och behövs det något mera utöver styrspindlarna för att få ihop det? Har hittat Holz spindlar till IQ RMK, passar dom IQ racer chassit? Dock för dyra för mig om man ska ha nya, 300dollar styck så det blir ca 6000:- med allt hemma vid dörren.
Även polaris IQ 600R -2009 och -2010 orginal är ju även dom liknande Holz men säkert minst lika dyra.

Polaris IQ dragon -2009 och -2010 vet någon om dom spindlarna också passar?

Har en orginal spindel som är av just nu så jag funderar på att byta ut båda till något annat.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
För att köra holz spindlarna till iqr chassit behöver du även a-armar till iq/rmk chassit.
Du behöver även köpa till alla leder och bussningar från iq/rmk framvagnen.
Så speciellt billigt blir det dock inte...

Kan se ut något liknande när man bytt, sparar totalt 10.1kg i mer eller mindre ofjädrad vikt i framvagnen på detta.

Jag har original-spindlar till övers om du behöver...

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Men fint blir det ;)

Som Mats säger så är det just Holz spindlar Polaris kör med original på sina race maskiner nu, men det tråkiga är ju att man även måste a-armarna och lite annat krafs... Finns ju även andra tredjeparts märken som ArsFX och Timbasled som du kan kika på, du kan ju leta begagnat. Billigast är ju dock de äldre spindlarna så det beror ju på hur mycket du vill lägga ut...

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Okej!
Dom spindlarna på bilden såg ut som polerade orginal, är det dom du tänker på eller är det några andra mera liknande Holz som du har sett?
Är ett par som inte är gjutna som jag ev. skulle vilja ha tag på.

polaris IQ 600R -2009 och -2010 orginal = HOLZ

Poweraddiction har spindlar som passar i orginal framvagn

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Okej, mao. inget att sattsa på om man vill kunna köra på lördag igen :)
Men ett sommarprojekt att sattsa på...
Dina org. är det ifrån nån tidig 440 eller är det RR? Är lite osäker på om dom har infästningen lite längre ut på senare modeller för att få det lite mera lättstyrt? Har minne utav något sånt men kan ha fel..

För att köra holz spindlarna till iqr chassit behöver du även a-armar till iq/rmk chassit.
Du behöver även köpa till alla leder och bussningar från iq/rmk framvagnen.
Så speciellt billigt blir det dock inte...

Kan se ut något liknande när man bytt, sparar totalt 10.1kg i mer eller mindre ofjädrad vikt i framvagnen på detta.

Jag har original-spindlar till övers om du behöver...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.170
1.005
113
Stora Blåsjön
Okej, mao. inget att sattsa på om man vill kunna köra på lördag igen :)
Men ett sommarprojekt att sattsa på...
Dina org. är det ifrån nån tidig 440 eller är det RR? Är lite osäker på om dom har infästningen lite längre ut på senare modeller för att få det lite mera lättstyrt? Har minne utav något sånt men kan ha fel..
Dom jag har är från 440in som är nedkortade 2" så dom är väll något lägre än original RR, vilket bara är fördel. Ingen aning hur själva styrinfästningen sitter olika på dom mot rren dock.

Spindlarna på bilderna i blocket annonsen är polerade original. Det är bara den undre genomgående delen som Brad gör.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Okej!
Dom spindlarna på bilden såg ut som polerade orginal, är det dom du tänker på eller är det några andra mera liknande Holz som du har sett?
Är ett par som inte är gjutna som jag ev. skulle vilja ha tag på.
Vad jag vet fräser Brad spindlarna ur ett block alu, dvs cnc frästa och inte gjutna. Oavsett så det är inte bara polerade original spindlar utan de ska ge en klar förbättring mot original enligt många, har själv inte testat så jag vågar inte säga... Men man borde få ut ungefär samma sak om man kapar ner längden på original spindlarna, den blir mer lättstyrd och allmänt trevligare på led. Detta kanske redan e gjort på spindlarna till RR men det vet jag inte, 440 spindlarna brukar många kapa ner iaf för att få den mer lätt styrd.

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
Lyfter denna tråd lite..
Frågan är om den går att fräsa såna där spindlar som på bilderna till org. a-armar från en iq-r och få de rätt med dämpning/styrning!? Nån som vet/testat?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
klart de går..allt går bara man vill.. bara måtta och köra på:)..få dem bara likadana..

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Vi pratar alltså om den äldre spindeln 05-08? Nedre bussningen där är ju gigantisk så ja det kanske går att fräsa en spindel men det vette fasen hur smäcker den skulle bli... Men ja undersök den gamla konstruktionen och försök komma fram till hur en ny ny spindel kan fräsas. Har dock inte sett nån som byggt en nyare spindel till de äldre a-armarna så vad jag vet är det inte gjort hittills... Men det vore intressant att se ett försök till det :)

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Vad jag vet fräser Brad spindlarna ur ett block alu, dvs cnc frästa och inte gjutna. Oavsett så det är inte bara polerade original spindlar utan de ska ge en klar förbättring mot original enligt många, har själv inte testat så jag vågar inte säga... Men man borde få ut ungefär samma sak om man kapar ner längden på original spindlarna, den blir mer lättstyrd och allmänt trevligare på led. Detta kanske redan e gjort på spindlarna till RR men det vet jag inte, 440 spindlarna brukar många kapa ner iaf för att få den mer lätt styrd.
hur är det man kapar styrspindlarna ?
kan någon förklara ? ;D