Största Matta Man Kan Ha På Twin-Spar chassit?

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Hej! Har en Jaguar Z1 från 2007 med MCX-Kit. Sitter bara en 32" på den och jag undrar om man få på en 50" eller ska man ta en 44"... Vilka No-Slip behöver man ha? 8Kugg? Delning?

Annars nått mera tips på förändringar?

Kan säga att det är den kulaste skoter ja kört...
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Du kan ju alltid köra den gamla beprövade metoden att fästa en träkloss i lämplig storlek på mattan och sedan snurra den för att se om det tar i nånstans.
 

F8 Sno Pro

Aktiv medlem
13 jan 2010
50
0
1
Skogen
Hej har en 09:as F8 med 44:as backcountry matta. Funkar kanon och driver på massor bättre än tex agressor och predator. Har också drevat ner den tre kugg vilket gjorde den rappare men märks inte på toppfarten.
 

F8 Sno Pro

Aktiv medlem
13 jan 2010
50
0
1
Skogen
Efter att ha haft 14 Arctic köpte jag en Skidoo mxz 800 Xp 2008. Vilket skräp, visst gör den skidlyft som en tok och är lätt men fjädringen är kass och den är jobbig att köra hårt längre sträckor (5-10 mil). Med 09:ans boggie blev det bättre men inte bra. Efter en säsong byttes den bort mot en Arctic igen och vipps så var glädjen med att köra skoter tillbaks igen.
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
Hej! Har en Jaguar Z1 från 2007 med MCX-Kit. Sitter bara en 32" på den och jag undrar om man få på en 50" eller ska man ta en 44"... Vilka No-Slip behöver man ha? 8Kugg? Delning?
Vet inte om man kan ha non-slip, MEN tydligen kan man inte ha mindre kuggar än original för då tar mattan i dd:n som sticker in i tunneln. Om du kollar så är det nästan så att det tar i redan med original vändhjul.. misstänker att det är enklast att dreva ner, men ack så dyrt med dd drev :bawling:
Skulle tro att 44mm är max annars...
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Vet inte om man kan ha non-slip, MEN tydligen kan man inte ha mindre kuggar än original för då tar mattan i dd:n som sticker in i tunneln. Om du kollar så är det nästan så att det tar i redan med original vändhjul.. misstänker att det är enklast att dreva ner, men ack så dyrt med dd drev :bawling:
Skulle tro att 44mm är max annars...

Men om man sätter dit ett mindre hjul måste hjul mattan få mer plats? Det finns 9T No-slip mot 10T Orginal.
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
Men om man sätter dit ett mindre hjul måste hjul mattan få mer plats? Det finns 9T No-slip mot 10T Orginal.
Yes, naturligtvis blir det mer plats för mattan med mindre drivhjul ;)
Vad jag menar är att sätter man på 9t drivhjul kommer de yttre drivkuggarna (heter de så?) att ta i DD:n, som sticker in ganska så mkt i tunneln... Försökte nämligen själv få tag i mindre drivhjul till min till förra säsongen, men efter diverse efterforskningar så fick jag veta att det inte ens fanns 9t att få tag på just pga av det skulle ta i DD:n...
Men som sagt, en 44mm går ju att få dit med originalhjul så jag skulle ha satsat på en sådan, mest allround. Sedan skulle det bli så trångt mellan tunneln och mattan med en sådan så det blir nästan fysiskt omöjligt för mattan att kugga över endå :biggrin1:
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
208hk...behöver man dreva ner då?

Nä absolut inte. Jag är inte ute efter att dreva ner. Men med 208hk kan man räkna att mattan kuggar över om man har en 44". Därför vill ja ha No-Slip därför. Och för att få dit en 44" måste man gå ner i kugg om ja ska ha No-Slip. Blir den för mkt nerdrevad av No_slipen måste jag dreva om lådan senare så det blir som förut.
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Yes, naturligtvis blir det mer plats för mattan med mindre drivhjul ;)
Vad jag menar är att sätter man på 9t drivhjul kommer de yttre drivkuggarna (heter de så?) att ta i DD:n, som sticker in ganska så mkt i tunneln... Försökte nämligen själv få tag i mindre drivhjul till min till förra säsongen, men efter diverse efterforskningar så fick jag veta att det inte ens fanns 9t att få tag på just pga av det skulle ta i DD:n...
Men som sagt, en 44mm går ju att få dit med originalhjul så jag skulle ha satsat på en sådan, mest allround. Sedan skulle det bli så trångt mellan tunneln och mattan med en sådan så det blir nästan fysiskt omöjligt för mattan att kugga över endå :biggrin1:

Men 9T hjulen är mindre än 10T hjulen så om kuggarna tar i är det konstigt för dom borde ju inte vara större än orginal 10T. Även fast dom ha kugg. Det finns 9T No-Slip. Har köpt det ska bli kul att se om det funka.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Han menar att 10T går "runt" Diamond Driven medan 9T tar i. Det handlar alltså inte om drivhjulens yttre punkt radiellt (radien blir givetvis större med större hjul).
Drivhjulens sidor är ju inte plana utan själva drivkuggarna sticker ut åt sidan. Det är där det tar i med 9T.
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Han menar att 10T går "runt" Diamond Driven medan 9T tar i. Det handlar alltså inte om drivhjulens yttre punkt radiellt (radien blir givetvis större med större hjul).
Drivhjulens sidor är ju inte plana utan själva drivkuggarna sticker ut åt sidan. Det är där det tar i med 9T.

Oki. Det var en bättre förklaring. Då förstår jag. Det var Bengans som påstod att det funka med No-Slip och han sålde dom åt mej(Har ej löst ut dom). Men vet du också helt säkert att det inte går är det hörsägen el ha du prövat el nån du känner?
 

safaririder

Välkänd medlem
6 jul 2008
172
0
16
Älvdalen
Oki. Det var en bättre förklaring. Då förstår jag. Det var Bengans som påstod att det funka med No-Slip och han sålde dom åt mej(Har ej löst ut dom). Men vet du också helt säkert att det inte går är det hörsägen el ha du prövat el nån du känner?
Mja, var inte så jag menade heller, inte själva drivhjulen som tar i dd:n utan mattan som kommer för nära dd:n i och med att radien blir mindre med 9t...Den är ju redan nära som det är nu med 10t, Men om Bengan säger att 9t no-slip funkar så gör det väl det. Har inte provat själv om det tar i, bara ÅF och kgk suzuki eller vad de heter i Östersund som påstår att det inte ska funka och att det inte ens fanns 9t för den axeln... Skulle gärna vilja veta om det är så, så berätta gärna hur det blev om du löser ut dem ;)
 
Last edited:

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ska bara förtydliga lite: Jag har ingen som helst aning om vad som får plats i ditt chassi. Jag bara tolkade det safaririder skrev tidigare, eftersom det blev lite missförstånd.
Sen om det är kuggarna eller mattkanten som tar i kan vara det samma :) Ville bara att alla skulle förstå!
 

Kodax

Välkänd medlem
24 sept 2008
170
0
6
Sundsvall
Ska bara förtydliga lite: Jag har ingen som helst aning om vad som får plats i ditt chassi. Jag bara tolkade det safaririder skrev tidigare, eftersom det blev lite missförstånd.
Sen om det är kuggarna eller mattkanten som tar i kan vara det samma :) Ville bara att alla skulle förstå!

Oki. Jag förstår men ja hämta drivhjulen idag. Dom ser inte ut som "Vanliga" No-Slip och det är Arctic Orginal från en skoter med Dimond drive. Jag hoppas det funka ivf.

Dom skrev så här när jag ifråga satt om dom passa när jag hört annat;)

Hej.

Nä vi har inte prövat men vi vet att dom passar för
hjulen kommer från en M maskin.
Som har Diamond Drive så det ska passa på er
maskin med.

Ja det är klart ni får lämna tillbaks.

På nätet finns det alldeles för många som tror
de kan och vet.
Ett gott råd sila hälften eller mer ni läser på nätet.


Mvh
Märta