Jag har skaffat SLP PP skidfästen till Yamaha. På dem sitter en kant som verkar vara en stopp för dämpgummit.
Fråga: ska stoppen vara framåt eller bakåt?
Fråga: ska stoppen vara framåt eller bakåt?
De skal være bak. Har montert slike ski på min nå. Brukte SkiDoo festetHar varit där idag och kollat, men har inte fått klarhet i frågan. Han som sålde gissade på bakåt, och han kan yamaha bättre än de flesta. Lär förhoppningsvis ge sig när jag står där med alla grejor.
For å få bort skiflax må du bruke en 6-7 mm gummiplate under. De har det blant annet på Biltema. Da blir skifax som originalProvade med de s k "Yamaha"-fästena. Givetvis blev jag tvungen att slipa även på dem för att de skulle passa (amerikanskt rappel... ).
Men nu kör jag med skidoofästena igen. Orsak: "yamaha"-fästena sänkte iofs skidan med ca 7-8 mm, men då fick gummimellanläggen ännu "längre" ner till skidfästet = ännu mer skidflax.
Jag funderar på att prova med MM:ens original skidfästen, att borra ny hålbild i dem och sätta PP-skidorna på dem i stället. Bild kommer.
Det var stor høydeforskjell.Uppdatering:
Jag tycker mig ha fått sämre skidtryck när jag bytte till PP-skidorna.
Och mycket riktigt:
Om man mäter skidans höjd från styrstålet upp till infästningshålet, så är det måttet:
-> 11 cm för original yamahaskida med original skidfäste.
-> 8,5 cm för PP-skida med pp-skidfäste.
Dvs jag har tappat 2,5 cm skidtryck, s a s. Känns inte så värst bra.
Vad göra?
-> Sätta original skidfäste på PP-skidorna?
-> spänna balataremmen?
-> nåt annat?
Jo, de styr egentligen ganska bra som det är, men redan vid måttlig acceleration så tappar de nästan all styrning. Så upplevde jag det inte med originalskidorna. Det kan ju vara trevligt att kunna styra även när man gasar lite. :sing:Husk også at du ikke trenger samme marktrykk når du bruker PP skiene da de styrer bedre.