Tänker bli skoterägare.

Wolfstar

Medlem
14 jan 2010
16
0
1
Tärnsjö
Hej!
Nybliven medlem, vill ha råd inför mitt skoterköp.
Vill ha tips på en snabb, bekymmersfri skoter i 15-20.000:- klassen.
Bor i Tärnsjö, vilket innebär dåligt med leder, en hel del skog och diken.
Jag är nybörjare i skoterkörning, men har åkt r-hojar tidigare, så jag vill inte ha någon gammal 340 el.dyl.
Jag är ganska stor 180cm/ 130kg.
Har kollat in:
A-C Powder Extreme -97
Yamaha SX 700 97-98
SXR 700
ZR 600 -00
ZRT 6-7-800 96-99
Polaris XC 700 99-00
MXZ 670 98-99
Summit 583 95-96.

Är det några som går bort enl. mina önskemål?
Kom gärna med egna tips....

Mvh//Jocke

MSsks

Medlem
5 okt 2006
44
0
1
Övik
Jag skulle ju ha satsat på en Mxz 670 HO -99, riktigt vass maskin ca 130 hk, för lite pengar, släng på en gul cobraruta så ser den jäkligt bra ut.

Xc 700 är också fina men rätt hög soppaförbrukning på dom, en kompis hade en -99:a som han sålde för att den drog runt 4 liter milen, vet dock inte hur den va bestyckad.

Annars är väl Yamaha kända för sina fina motorer, just sxr är ju en bra modell kanske svårt att få en 700:a för 20 just nu.

Själv är jag på jakt efter en fin Edge men tycks svårt att hitta nån för rätt pris.

Wolfstar

Medlem
14 jan 2010
16
0
1
Tärnsjö
Det tackar jag för!
Men hur är det med mekandet och tillförlitligheten på 670:n?
Några generella fel?
Vad ska jag titta efter vid ev. köp?
(Är extremt okunnig)

Mvh//

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
670:in är väl känd som en relativt säker motor med hänsyn till motorstorleken. Yamahas motorer samt Rotax 583 är också kända för god tillförlitlighet. Hade själv en 583:a tidigare som gick 1300 mil utan problem.

Vad du bör kolla efter vid köp är: (gäller generellt vid skoterköp)

- Att chassit ser rakt ut. Jämför höger/vänster sida.
- Kolla trailing/A-armar/parallellstag efter bucklor, veck.