Tänker bli skoterägare.

Wolfstar

Medlem
14 jan 2010
16
0
1
Tärnsjö
Hej!
Nybliven medlem, vill ha råd inför mitt skoterköp.
Vill ha tips på en snabb, bekymmersfri skoter i 15-20.000:- klassen.
Bor i Tärnsjö, vilket innebär dåligt med leder, en hel del skog och diken.
Jag är nybörjare i skoterkörning, men har åkt r-hojar tidigare, så jag vill inte ha någon gammal 340 el.dyl.
Jag är ganska stor 180cm/ 130kg.
Har kollat in:
A-C Powder Extreme -97
Yamaha SX 700 97-98
SXR 700
ZR 600 -00
ZRT 6-7-800 96-99
Polaris XC 700 99-00
MXZ 670 98-99
Summit 583 95-96.

Är det några som går bort enl. mina önskemål?
Kom gärna med egna tips....

Mvh//Jocke
 

MSsks

Medlem
5 okt 2006
44
0
1
Övik
Jag skulle ju ha satsat på en Mxz 670 HO -99, riktigt vass maskin ca 130 hk, för lite pengar, släng på en gul cobraruta så ser den jäkligt bra ut.

Xc 700 är också fina men rätt hög soppaförbrukning på dom, en kompis hade en -99:a som han sålde för att den drog runt 4 liter milen, vet dock inte hur den va bestyckad.

Annars är väl Yamaha kända för sina fina motorer, just sxr är ju en bra modell kanske svårt att få en 700:a för 20 just nu.

Själv är jag på jakt efter en fin Edge men tycks svårt att hitta nån för rätt pris.
 

Wolfstar

Medlem
14 jan 2010
16
0
1
Tärnsjö
Det tackar jag för!
Men hur är det med mekandet och tillförlitligheten på 670:n?
Några generella fel?
Vad ska jag titta efter vid ev. köp?
(Är extremt okunnig)

Mvh//
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
670:in är väl känd som en relativt säker motor med hänsyn till motorstorleken. Yamahas motorer samt Rotax 583 är också kända för god tillförlitlighet. Hade själv en 583:a tidigare som gick 1300 mil utan problem.

Vad du bör kolla efter vid köp är: (gäller generellt vid skoterköp)

- Att chassit ser rakt ut. Jämför höger/vänster sida.
- Kolla trailing/A-armar/parallellstag efter bucklor, veck.
- Kolla färgen runt nitarna på tunneln. Har färgen runt nitskallen börjat flagna kan det bero på att nitarna har börjat röra på sig - inte bra!
- Gå igenom boggin. Kolla noga efter sprickor i länkarmar och dyligt.
- Ta bort variatorskyddet och slit i både primär- och sekundärvariator och känn efter lagerglapp. Kolla samtidigt att det inte finns sprickor i variatorerna. Känn med fingrarna att det inte finns djupa fåror i primärvariatorn.
- Ta med en burk startgas och spruta runt insugsgummin och utående axel på motorn. Varvar skotern upp finns det sprickor som kan leda till haveri. Gäller främst Rotax serie-III-motorerna men även andra.
- Kvitton! Lita inte på att "hela motorn är renoverad" om det inte kan bevisas med kvitton. Har man lagt ner 10k på att repa motorn så lär man ha kvitton på det. Helst kvitton med både arbete och delar. Kolla med firman att jobbet verkligen är gjort.

- Betala inte för mycket för "lull-lull" som du inte är intresserad av. Vissa säljare tror att en styrhöjjare för 2000 kr höjer värdet på skotern lika mycket när sanningen kanske är 200 kr.

- Vissa saker kan dock vara "mer värd än dom kostade". Exempel på detta är elstart, back, packlådor. Detta eftersom det kan vara svårt att få tag på dessa till äldre skotrar.

Vissa lägger alltför stor vikt vid mattans skick. Nu för tiden finns det mängder av mattor på Blocket för en tusenlapp eller två. Är mattan dålig ska naturligtvis pruta för det men betala inte för mycket bara för att mattan är ny. En sak som jag då tycker är viktigare är skick på dyna, buk och huv. Klart begränsat utbud.

Av de skotrar du räknat upp skulle jag själv välja Ski-Doo MXZ eller Yamaha SXR.

Lycka till!
 

MSsks

Medlem
5 okt 2006
44
0
1
Övik
Jag har ju aldrig haft nån 670 själv, men det finns ju två på blocket, ring och hör med dom, så brukar iaf jag göra. Men annars är det väl det vanliga man kollar på när man köper beg skoter, antal ägare, mattans skick dämparna, hur välservad den är osv, skador på chassi, huv sånt som man kan pruta på.

Själva milen är inte så viktiga, bättre att kolla skicket och provköra ordentligt, man får ju räkna med att byta kolvar när dom har gått runt 800-1000 mil. Man kan ju även göra ett kompressionsprov när man kollar på skotern.

På recensionsdelen här på snowmobile verkar dom flesta tycka att det är en bra maskin iaf.

Finns säkert många här som har stor kunskap om just 670 motorn.

Lycka till!
 

Wolfstar

Medlem
14 jan 2010
16
0
1
Tärnsjö
670:in är väl känd som en relativt säker motor med hänsyn till motorstorleken. Yamahas motorer samt Rotax 583 är också kända för god tillförlitlighet. Hade själv en 583:a tidigare som gick 1300 mil utan problem.

Vad du bör kolla efter vid köp är: (gäller generellt vid skoterköp)

- Att chassit ser rakt ut. Jämför höger/vänster sida.
- Kolla trailing/A-armar/parallellstag efter bucklor, veck.
- Kolla färgen runt nitarna på tunneln. Har färgen runt nitskallen börjat flagna kan det bero på att nitarna har börjat röra på sig - inte bra!
- Gå igenom boggin. Kolla noga efter sprickor i länkarmar och dyligt.
- Ta bort variatorskyddet och slit i både primär- och sekundärvariator och känn efter lagerglapp. Kolla samtidigt att det inte finns sprickor i variatorerna. Känn med fingrarna att det inte finns djupa fåror i primärvariatorn.
- Ta med en burk startgas och spruta runt insugsgummin och utående axel på motorn. Varvar skotern upp finns det sprickor som kan leda till haveri. Gäller främst Rotax serie-III-motorerna men även andra.
- Kvitton! Lita inte på att "hela motorn är renoverad" om det inte kan bevisas med kvitton. Har man lagt ner 10k på att repa motorn så lär man ha kvitton på det. Helst kvitton med både arbete och delar. Kolla med firman att jobbet verkligen är gjort.

- Betala inte för mycket för "lull-lull" som du inte är intresserad av. Vissa säljare tror att en styrhöjjare för 2000 kr höjer värdet på skotern lika mycket när sanningen kanske är 200 kr.

- Vissa saker kan dock vara "mer värd än dom kostade". Exempel på detta är elstart, back, packlådor. Detta eftersom det kan vara svårt att få tag på dessa till äldre skotrar.

Vissa lägger alltför stor vikt vid mattans skick. Nu för tiden finns det mängder av mattor på Blocket för en tusenlapp eller två. Är mattan dålig ska naturligtvis pruta för det men betala inte för mycket bara för att mattan är ny. En sak som jag då tycker är viktigare är skick på dyna, buk och huv. Klart begränsat utbud.

Av de skotrar du räknat upp skulle jag själv välja Ski-Doo MXZ eller Yamaha SXR.

Lycka till!
Tack för snabbt svar och utförlig beskrivning!
Är sugen på både MXZ:an och SXR:en
Men även Powder:n, är det en dålig skoter?
Skillnaden på SXR och SX
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Tack för snabbt svar och utförlig beskrivning!
Är sugen på både MXZ:an och SXR:en
Men även Powder:n, är det en dålig skoter?
Skillnaden på SXR och SX
Är lite allergisk Mot Arctic-Cat :afraid:...

SXR är högre byggd än SX och tar sig därför bättre i lössnö. Dock så är SX:en mer gocart-aktig på leden. Tror dessutom att SX:en har liiite mer under huven men är lite osäker där...
 

Wolfstar

Medlem
14 jan 2010
16
0
1
Tärnsjö
Tack för det!
Den powder jag funderar på är en 600:a och har gått drygt 500mil,
förlängd matta till 365 och 44kammar.
20.000:-
Är det OK?
 

andreas500

Välkänd medlem
23 aug 2006
402
0
16
Hammerdal
Tack för det!
Den powder jag funderar på är en 600:a och har gått drygt 500mil,
förlängd matta till 365 och 44kammar.
20.000:-
Är det OK?

årsm?övrigt skick? att det är bytt matta e absolut ingen nackdel.du får ju en bra snömaskin ,absolut.Rekomenderar moutain skidor.dom e en aning bredare.arctics org skidor e ju rätt smala.ev kanske inte lika rolig som en kort maskin på led men det beror ju på vad du letar givetvis

testa pruta...d ska man alltid göra ;)
 

Wolfstar

Medlem
14 jan 2010
16
0
1
Tärnsjö
årsm?övrigt skick? att det är bytt matta e absolut ingen nackdel.du får ju en bra snömaskin ,absolut.Rekomenderar moutain skidor.dom e en aning bredare.arctics org skidor e ju rätt smala.ev kanske inte lika rolig som en kort maskin på led men det beror ju på vad du letar givetvis

testa pruta...d ska man alltid göra ;)
Det är en -97:a, nån reva i dynan annars skapligt skick vad jag förstår.
Har begärt 24.000:-, har tagit ner det till 20"
 

Tompis

Välkänd medlem
6 mar 2011
146
0
6
Örarna
Har själv en powder extreme och har märkt att det ibland är svårt att hitta delar. Den verkar vara ganska ovanlig. Annars är det en väldigt fin skoter. Bra klipp enligt mig men jag har bara kört en handfull modeller i mitt liv. Har dessutom bara max 20 mil i bagaget över huvud taget så ta det jag säger med en nypa salt. :)
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
670´n är en grymt skottsäker motor, som orginal faktiskt står sig rätt bra än idag, jag hade en Formula Z 670-99 utan H.O tror den låg på 118hk, MXZ 670 -99 hade H.O motorn på närmare 130hk.

Det som krånglar på dessa skotrar är magnapullen, vet inte hur många gånger jag bytte klack-sats under de två-tre åren jag hade skotern. Kolla även, som tidigare nämnts, huv och buk då sprickbildning inte är ovanligt. Hade aldrig några problem med skotern förutom magnapullen då...

Det andra alternativet jag skulle köra på är en v-max sx600 alt. någon SXR om pengarna räcker. Yamaha gör fina driftsäkra motorer och inger kvalitetskänsla överlag.

Arctic är fina skotrar men håller inte med tidigare skribenter som lovordar Powder 600. Har erfarenhet av just Powdern såväl som ZRT 600(96) samt ZRT 800(97), fast den var ju inte aktuell här. Arctics chassie kanske är det bästa av de skotrar du räknat upp här, men motorn är lite hårdare urtagen än tex SX 600 och det inkräktar tyvärr (enligt mig) på hållbarheten. Om du promt ska ha arctic köp en med E.T.T chassiet som kom -97 = bättre tunnel och boggie.

Hoppas du hittar en fin maskin vad du än väljer!