Brännskador..? Hur att sköta om..!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Morsning,

Lyckades igår kväll åstakomma mig själv en smärre brännskada på tummen.
Is och massa kallt vatten funka fint till skinnet började lossa. Tog även salt för och hålla de måttligt sterilt.

Slog in det in tummen i en plastpåse under natten, men nu när jag vakna ser tummen ut som en del av någon halv äcklig varelse härstammande från tjernobyl :cry:

Någon som har tips hur man ska sköta om det/gå tillväga?
Vårdcentralen öppnar inte fören på måndag! :(
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Som "groban" skriver, ring sjukvårdsupplysningen dom kan nog tala om för dig hur du ska göra.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Tror fett lindrar en del.

Samt att huden inte spricker lika lätt.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ring sjukvårdsrådgivningen! 0771 - 49 11 77 ; borde kunna ge nå vettiga råd
Helt rätt nu när det gått ett tag, det viktigaste är att rengöra och nu hålla det helt hygieniskt tills dess det är läkt, mao "händerna på täcket".

För att förekomma skadespridning nästa gång det händer så kan du provisoriskt kyla med t ex tandkräm eller annan geleliknade typ fil osv.

Men, det som bör finnas i var mans garage samt i en innerficka på t ex skoterkäder är någon typ av Water- jel http://www.waterjel.com/ (finns andra produkter liknande också) då det viktigaste är tiden från skadan till kylning/behandling, har själv sett brännskador på händer och fötter där waterjel använts inom någon minut eller snabbare och läkningen går fenomenalt mycket fortare.

Köper du lite av detta för ett par hundringar på apoteket är du bra förberedd nästa gång
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
När jag var lite pöjk så spillde jag en hel kaffepanna över benet vilket resulterade i ett massivt brännår

Hade då såret inlindat i lite tjockare bomullskuddar (om du förstår vad jag menar?) rejält fuktade i koksalt
Sen ovanpå det någon brun pappersliknande förband som skulle förhindra bomullskudden att torka för tidigt
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
Helt rätt nu när det gått ett tag, det viktigaste är att rengöra och nu hålla det helt hygieniskt tills dess det är läkt, mao "händerna på täcket".

För att förekomma skadespridning nästa gång det händer så kan du provisoriskt kyla med t ex tandkräm eller annan geleliknade typ fil osv.

Men, det som bör finnas i var mans garage samt i en innerficka på t ex skoterkäder är någon typ av Water- jel http://www.waterjel.com/ (finns andra produkter liknande också) då det viktigaste är tiden från skadan till kylning/behandling, har själv sett brännskador på händer och fötter där waterjel använts inom någon minut eller snabbare och läkningen går fenomenalt mycket fortare.

Köper du lite av detta för ett par hundringar på apoteket är du bra förberedd nästa gång

Kan bara hålla med i detta! Finns olika typer av brännskadegel i olika storlekar. Oerhört bra att ha med sig i förbandslådan, även på skotertur kan det vara bra om man tex är o skruvar i motorn och bränner sig på pipan tex...Även om du kan kyla i snön så är det inte riktigt samma sak...
Kostar inte mycket, finns i massor av storlekar som sagt och lätta att ta med då det är som små kuvert typ... Mycket bra!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Fick tag i en sjuksköterska, skulle få knata bort så skulle hon kolla på det!

Sverige har gratissjukvård, och när man väl behöver den så måste man betala!:push:
Vårdavgiften är ju hursomhelst bara en bråkdel av det kostar i verkligheten, och att betala ex. en blindtarmsoperation från egen kassa är det väl inte många som gör...

Jag brukar gå till Dr. Google.
Han svarar dygnet runt, har oftast rätt diagnos och en snabb/vettig lösning på problemet.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Smörj in det med salva, och låt det andas..
Plastpåsar osv är inget som jag tycker passar särskilt bra som sårförband.
Det blir tätt, fuktigt och varmt, vilket försvårar läkningen.

Hoppas det går bra!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Helt rätt nu när det gått ett tag, det viktigaste är att rengöra och nu hålla det helt hygieniskt tills dess det är läkt, mao "händerna på täcket".
Hehehe..går åt ett gummi till tummjäveln också, söndagshumor..höhö

Förövrigt så är det bara att vänta till tummen läkt..
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Vårdavgiften är ju hursomhelst bara en bråkdel av det kostar i verkligheten, och att betala ex. en blindtarmsoperation från egen kassa är det väl inte många som gör...

Jag brukar gå till Dr. Google.
Han svarar dygnet runt, har oftast rätt diagnos och en snabb/vettig lösning på problemet.
Jag hade hellre haft lägre skatt och fått betala full pris då jag behöver vården. Är otroligt sällan till läkare men måste ändå betala för alla jäkla hypokondrikers vård!!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag var lite ironisk med vårdavgiften.. 100kr för o få det uppkollat är ju små skit!

Er som tycker vi borde ha lägre skatt och betala fullpris vid vård ska kolla på filmen " Sicko " ...
Efter och sett den kommer ni ändra er! :cry:

Edit, tur man inte har någon skoter klar.. För fick inte belasta tummen på en vecka nästan.. :(
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Vad jag menade med mitt inlägg är att jag skulle vilja ha möjligheten att få välja själv!
Som det är nu så åker väldigt många räkmacka på andras bekostnad vilket är helt felaktigt tycker jag.

Annars finns ju alltid möjligheten för dej att åka pulka bakom nån annan som kör! Då får du iaf andas in lite goda avgaser : )
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Tror fett lindrar en del.

Samt att huden inte spricker lika lätt.
det där ska man inte göra. alla dom äldre säger att det är bra men när du lägger fett på huden när du fått en brännskada så andas den inte och det klibbar fast en massa smuts som gör att du lätt får en infektion.

finns speciela salvor för brännskador.
hydrokortison fick jag utskriver när jag brände mig på jobbet rejält på armen vilket resulterade i en stor blåsa över halva armen.
man ska inte sätta hydrokortison på öppna sår dock
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Som sagt, fett ska man ABSOLUT inte sätta på brännskador. Farsan höll på att dö (blodförgiftning) då han brännskadade sig i sin ungdom och fick det insmort med fett. Nej, håll sterilt, köp fuktiga kompressorer och bandage, sen är det bara byta kompressor regelbundet. Brännskador är värdelösa, usch och fy =)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Liten update:

Tog bort bandaget ock kikade lite idag... Ingen vidare syn men verkade ha läkt hyffsat.
Kommer nog bli fina ärr..

Tvättade rent med koksalt och smälde på ny kompress o gasbinda.. Låter de vara några dagar till.
Men som de sa på vårdcentralen att allt skulle va klart tills på tisdag, de kan dom nog drömma om! :cry: