Hög tomgång

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
dessa rotax motorer har en 05 as pro motor med standardgasara o allt har problemet att så fort man släpper gasen så är tomgången uppe på ca 4000 rpm. ett litet drag i choken så försvinner det tills änästa gån man varavar upp den. har läst nånstans om att förgasarna kan vara boven till detta dom kommer från en 01 mxz 800. vet att den inte drar tjuvluft eller nått sånt är kanske inte nån större fara men man skull gärna se att den läggar på sig på normola varv som den gör så fortman drar i choken. nån som har nått bra tipps?

andrieas

Välkänd medlem
27 jul 2009
118
0
6
Piteå
jå, hade samma problem med min summit 800 03a, det var en skruv på förgasaren, vit ratt långt nere, de berode på hur mycket bensin den fick, ska vara utskruvad 1.5 varv max 2.5 de funkade för mig, den var inskruvad helt för mig på en förgasare :)

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
hmm har för mig jag lästa nånstans att orginalgasarna kan göra såhär men kommer inte ihåg om jag såg en lösning på det

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Håller med tidigare svar, kolla bränsleskruven i första hand, behöver du choka den för att få ner den i varv så får den för lite bränsle. Är det inte bränsleskruven så får den för lite bränsle eller för mycket luft av annan anledning. Tex tjuvluft någonstans, men de hade du ju kollat. Kolla vilket lågfart munstycke som sitter i, tror det skall vara 17,5 på en standard 800, och om jag minns rätt är det 1,5 varv ut på skruven. Kolla även så du är helt säker på att den inte tar tjuvluft, tex från p-boxen på veven alt. insugsgummin.

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
ska kolla dom där skruvarna imorrn igen men jag har mycket svårt att tro att det skulle vara felet men jag hoppas det iaf. tjuvluft drar den inte det är kollat sen så har jag nyss helrenoverat så allt är nytt packningar gumminpackboxar o allt. men klart man kanske klantat sig med skruvarna då? har kollat med startgas för läckage fans då inget sånt och borde ju inte göra det heller eftersom allt är nytt men klar man blir alltid fundersam.

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
det var då inte skruvarna där iaf man kanske får gå upp ett snäpp på lågfart så kanske det går till sig

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Om du har förgasare från en MXZ 800-01 har du nog mikuni TM 40 flatslide förgasare och dom ska rusa sådär på tomgången.. dom "jagar" varv. Har du provat vänta en liten stund efter att du har stannat? Testa de om du inte gjort det tidigare, för dom ska ligga högt i varv när man kört och sen när man stannar ska dom ligga kvar på höga varv för att efter en liten stund gå ner i varv. Gör den inte de så är det någon annat fel, kanske för litet lågfartsmunstycke? Jag har nämligen samma förgasare på min skoter :)

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
jo det är precis så den gör men det är väl bara leva med det då.....känns bara lite skumt att den ska vara så

Dirtey

Medlem
21 okt 2009
40
0
1
Om du har förgasare från en MXZ 800-01 har du nog mikuni TM 40 flatslide förgasare och dom ska rusa sådär på tomgången.. dom "jagar" varv. Har du provat vänta en liten stund efter att du har stannat? Testa de om du inte gjort det tidigare, för dom ska ligga högt i varv när man kört och sen när man stannar ska dom ligga kvar på höga varv för att efter en liten stund gå ner i varv. Gör den inte de så är det någon annat fel, kanske för litet lågfartsmunstycke? Jag har nämligen samma förgasare på min skoter :)
Är det samma fenomen på en TNT 600 -08? Min ligger ungefär på 3-3.5 när man släpper gasen för att sedan efter ca 5 sek gå ner till 1.5.. Däremot om man gasar till lite innan man stannar så går den ner direkt... Ska det va så?

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
om du har likadana förgasare så ska det vara så. Alltså mikuni flatslide förgasare, jag vet inte vad det är för några på TNT?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
vad jag har hört och läst på forumet så brukar dom äldre kring 03 ha det att dom har hög tomgång men om man petar lite på gasen så går den ner till det vanliga varvet. vet ej om det är så på den där dock