skidoo Thummit 900 -02

adrian

Medlem
6 jan 2008
26
0
1
Strömsund
Hej. jag har några frågor ang el, om det är nån som vill svara vore det tacksamt=)

det är så att jag har en skidoo summit 800X -02 fast med en thundercat 900 motor i, jag har kopplat ihop motorn med elhärvan i chassit. Allt fungerade bra tills jag jordade voltregulatorn, då dör motorn.
ur motorn kommer det 3st kablar förutom allt till tändningen, 2st gula och 1svart. all el fungerar när voltregulatorn hänger i luften?
Jag har monterat en digatron 46sn, men den fungerar bara en stund, sen kommer det upp CL på displayen? stänger jag av skotern kommer gradtalet tillbaka?

antar allt har med jordningen att göra, nån som vet vad det kan bero på?

är väldigt tacksam för svar!!

mvh adrian
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Tändning vill ha öppen krets och när du jordar så stänger du helt enkelt av motorn. Arctic har haft detta sedan 97.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Hej. jag har några frågor ang el, om det är nån som vill svara vore det tacksamt=)

det är så att jag har en skidoo summit 800X -02 fast med en thundercat 900 motor i, jag har kopplat ihop motorn med elhärvan i chassit. Allt fungerade bra tills jag jordade voltregulatorn, då dör motorn.
ur motorn kommer det 3st kablar förutom allt till tändningen, 2st gula och 1svart. all el fungerar när voltregulatorn hänger i luften?
Jag har monterat en digatron 46sn, men den fungerar bara en stund, sen kommer det upp CL på displayen? stänger jag av skotern kommer gradtalet tillbaka?

antar allt har med jordningen att göra, nån som vet vad det kan bero på?

är väldigt tacksam för svar!!

mvh adrian

Kan tänkas att 46sn vill ha likström. (vet ej säkert men många digatroner vill ha likström!!

Läs instruktionerna på nätet eller om du har några själv om justv detta.


Varför du inte kan jorda voltreggen har jag ingen aning om???? Jag kan då det utan probbs

Prova köra diggatr från ett löst batteri så ser du om den funkar bättre på likström och gör den det köper du min likströmsregg :biggrin1:

Är du säker på att din ska ha ström från motorn för huvetaget? Har du inte inbyggt batteri?

Den diggatron jag har heter dt 34 och drivs endast av batteri (9v) inbyggt i mätaren,,räcker flera år. Man kan bli lurad att koppla den fel om man inte vet att dom lösa kablar med säkring ska kopplas till varvräknaren och INTE till ström från maskinen! Lätt att ta miste på
 

adrian

Medlem
6 jan 2008
26
0
1
Strömsund
tack för svaren!

Ska få låna en arctic voltregulator, så det blir att kolla igenom hela elsystemt i helgen och ta bort allt onödigt och sen koppla in den och prova.

Från tändplattan på thundercat motorn kommer det upp 1gul, 1svart-gul och en svart, jag får 12v från den svarta, dom andra bara fladdrar mätaren på när jag mäter, den svarta ska väl gå till regulatorn, men dom andra? fick bara ut ca 9volt i systemet, såg att jag skrivit fel tidigare, det stod LC i displayen, hittade åt att det betyder Low Charge, ganska logiskt efter jag mätte strömmen igen=)

Mvh Adrian
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Där har du bra förgasre !! Dom där går hutlöst bra för sitt borr ,,klart dom bästa jag kört näst efeter Lectron . 38mm kan portas till 41,5mm

Här har jag en portad till 41,5mm och powerplateförsedd + powerjet munstycke + turbulenceriktare alla Boost special . Det maxar TM pro serie gasaren till gränslös prestanda :biggrin1:

Ang strömmen färger och kablarna har jag inte någon koll , tyvärr
 

adrian

Medlem
6 jan 2008
26
0
1
Strömsund
snyggt byggt! vad måste moddas efter borrning av förgasare? antar att det inte bara är att sätta ihop den igen.
ska göra om luftfiltren som du rekomenderade och provköra så fort jag får digatronen att fungera riktigt, måste nog bestycka upp igen=)


här är ett litet filmklipp på bastarden när jag provkör: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=yeW3BbRfz80[/ame]

den ska iväg på bänkning 3/2 hos jungrens i matfors=)

nån som vet vart man kan få reda på hur elen i en thundercat är kopplad?

annars får jag prova att maila nån arctic återförsäljare om el schema.

mvh adrian
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
Viken kanonbra maskin du har och låter stenfränt! Bromsningen blir minst sagt spännande.

Förgasarna kan man svarva om man vill men då får man fega lite och stanna tidigare i borr. Man kan slipa upp dom mer med sandrulle på borrmaskin bara man är sten noga med lika storlekar! Det blir ingen direkt annan modd på fuggarena bara för att man borrar, Man kan sänka ner nålmunstycket i botten så det blir lika uppstick som org bara. Uppbestyckning en aning ,,men bara ytterst lite och mest på lågfarten som man får kliva upp från ex 20 till 30" (inte säkert) Nålen kan man höja några snäpp vid första körningen för att att vara säker på att den får soppa.

Borrning ger ju normalt sämmre pickuppeffekt och lägre gashastigheter därför får man kompencera med större munstycken.

Gör man därimot en powerplate som jag har på bilden så förstärks pickuppeffekten och gasahastigheten sålänge man håller sig under halv gas ,så då krävs ingen justering uppåt i bestyckning på låg eller nål och man behåller vridet och bränsle economin trotts större gasare. Och har man då dessutom powerjet som är fullt justerbar som jag har på alla förgasare så skruvar mnabn sbnabbt på mer alle r mindre soppa på högfarten.

Kör man Powerjet får man ju dubbla sprutbilder och det ger bättre fördelning på soppan so motorn går bättre helt klart.
 

adrian

Medlem
6 jan 2008
26
0
1
Strömsund
har fått lite fakta ang strömmen, tydligen har skidoo växelström och ca 6v på sina skotrar ut från voltregulatorn om dom inte har elstart? då har dom 12v och likström för att kunna ladda batteriet, så om jag använder en voltregulator från en med elstart och kopplar in ett batteri ska elen fungera som den ska! hoppas jag=) så är det nån som har en 12v skidoo regulator anpassad för elstart till salu, så hör av er!!

tack än en gång för infon boost! det där med powerjet är intressant, då kan man väl snålbestycka den så den fungerar även när det är + grader, och normalt när det är -15 grader så har man tilläggsbensin från powerjeten? så man kan "mappa" den efter ute tempen och med hjälp av avgastempen ställer man in hur mycket extra soppa?


mvh adrian
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.826
862
113
Kramfors
har fått lite fakta ang strömmen, tydligen har skidoo växelström och ca 6v på sina skotrar ut från voltregulatorn om dom inte har elstart? då har dom 12v och likström för att kunna ladda batteriet, så om jag använder en voltregulator från en med elstart och kopplar in ett batteri ska elen fungera som den ska! hoppas jag=) så är det nån som har en 12v skidoo regulator anpassad för elstart till salu, så hör av er!!

tack än en gång för infon boost! det där med powerjet är intressant, då kan man väl snålbestycka den så den fungerar även när det är + grader, och normalt när det är -15 grader så har man tilläggsbensin från powerjeten? så man kan "mappa" den efter ute tempen och med hjälp av avgastempen ställer man in hur mycket extra soppa?


mvh adrian

Ja så kan man bestycka om man vill. Typ ingen powerjet på vid fjällresan och värmebölja och uppskruvad vid kallt och låglandsåka.

Jag brukar ställa upp pj bara halvt varv och sedan bestycka in resten med org munstyckena då har man hela tiden fördelen av 2 sprutbilder men kan snåla yttligare om man vill.