Värma böjd cromemolly a-arm?

E

ejwbegysv

Hej..

Behöver fixa en a-arm lite provisoriskt tills jag får nya delar, vad tror ni ska jag värma den eller bara böjja?

Den ska vara rak egentligen :

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
Har inte provat på just Chromemoly, men min gissning är att eftersom det är ganska tilltaget veck på röret så kommer det inte spela nån roll hur du gör utan att det spricker och du har en öppen spricka, eller väldigt försvagat. Men som sagt, det är min gissning, och skulle jag prova skulle jag värma först, nån som provat får gärna fylla i.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
jag skulle nog inte värma...eller VÄRMA kan du göra, men jag skulle inte ta fram gasen å glöda den...

E

ejwbegysv

Nej vettifan hur jag ska göra.. behöver skotern hela veckan i åkersjön, funderar på att låta det vara och köra ändå.. vänster sida är också lite trycktbakåt så det jämnar ut sig :)

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
2x på den!
Klart den enklaste och bästa så slipper du hålla tillbaks och vara rädd att det ska vika sig igen...
3x
Jag hade också gjort så, med risk för att det håller så pass bra att det blir en permanentlösning..

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag böjde till den och kollade att den passade i skotern, svetsade och sen klöv jag ett rör på längden och svetsade det över skadan. Klockers!!

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
I ett projekt så bockade vi en massa CrM rör och det gjordes kallt. I ditt fall då du redan fått ett veck på röret så har du redan en rejäl försvagning så tror jag det är bättre att göra som KalleT skriver.

E

ejwbegysv

Tack för alla tips, ny a-arm är beställd, beöjde till den lite samt försökte få till skidinställningen skapligt iaf..

Har nu rullat ca 20 mil och det går fin fint, dragit några rejäla plattlandningar utan problem..

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Stålrör med rätt innerdiameter, dela på mitten och dra fast med slangklammer, ännu bättre med ett par varv alu/glasfibernät och smaska dit lite glasfiberspackel under rördelarna.

Håller resten av vintern om det vill sig, man blir ju lite försiktigare med den skadade sidan i alla fall.

Hmm, varför finns det inte en enkel, universal V/H A-arm (vändbar alltså )som även kunde justeras i längd 2-4 tum för en femhundring?, snart i var mans rygga!