Vad är rave RE800 för något?ska man åka på dom eller?

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Undrar om det finns någon som kan svara på vad Lynx reve RE800 -10 är byggd för? vad ska man ha den till?
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
oki men hur gör ni då, remmen håller ju inte, man får ju stanna och byta remm hela tiden.
Köra med gissar du fel det går men bara ett stund.
Stenhård piskning av skoterleder.5mil åt gången eller hihi.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Finns en massa trix att göra. Ta bort verktygslådan från variatorskyddet ,ta bort plastkanten längs ut på variatorskyddet (för att få mer luftflöde runt varrarna och de går kallare). Hålborra variatorskyddet, Sätta in ventilation i variator sidans kåpa (ännu svalare gång), shimsa ut sekundären, montera staget mellan motorfästet och sekundär axelhållaren från rs:en om det inte redan sitter på -10
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
måste ju hålla med om att dom käkar rem! 2 remmar under inkörningen bara...jag har tagit bort all plast runt variatorn, hålborrat variator skydd och sidokåpa, momentstag, nerdrevat och 377 rem och det håller endå bara 20 mil innan remmen remsar. lite less blir man ju
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Finns en massa trix att göra. Ta bort verktygslådan från variatorskyddet ,ta bort plastkanten längs ut på variatorskyddet (för att få mer luftflöde runt varrarna och de går kallare). Hålborra variatorskyddet, Sätta in ventilation i variator sidans kåpa (ännu svalare gång), shimsa ut sekundären, montera staget mellan motorfästet och sekundär axelhållaren från rs:en om det inte redan sitter på -10
oki låter bra då är det baratt börja mecka då tack för tippsen
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
oki låter bra då är det baratt börja mecka då tack för tippsen
jag kör med team sekundär och moment stag på min x-trim och det funkar bra fast jag har bara kört 40 mil ännu och det har varit blandad körning både ospårat och led , jag har varit noga med att köra in remmen och alltid kört lungt tills remmen blivit varm innan det gasas ordenligt.
 

matteias

Välkänd medlem
23 sept 2009
420
0
16
Östersund
gör sekundären flytande minskar remslitage med minst 50% har inte haft några problem sen jag gjorde det på min rc800. har kört 40mil stenhårt.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
gör sekundären flytande minskar remslitage med minst 50% har inte haft några problem sen jag gjorde det på min rc800. har kört 40mil stenhårt.
Jo det funkar bra. Men på alla xp utom rs är det en sekundär som inte går att göra flytande. Man måste byta axel och montera en team sekundar isf.
 

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
hahaha... man kan inte annat än skratta!! rembyte efter 50-60 mlil??!!! visst 800 skapligt mkt åka med men efter 10 remmar á 1200kr å 300 mil så ska motorn renoveras för minst 10 lax...kört 320 mil på orginalremmen te pz´an
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jag har svårt att se var denna tråd är på väg, eller syftet från början?
jonke har ju fått lite svar lika bra som han har ställt sin fråga, följdfrågor och svar finns de bättre exempel och trådar på.
Jonke, du har en RE800 och vill ha hjälp med din maskin, eller samlar du kunskap åt en kompis?
pro_climber, kanon fint att vi får en reflektion hur bra en 80hk phazer står sig i remstitage jmf. mot en 151hk RE. Visst har lynx/skidoo problem med remmarna, men din jmf är inte ok. Hade du jmf en. apex hade jag förstått din poäng.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Håller med ovanstående talare Melmaq....

Men att återkomma till problemet med remslitage så kan man göra åtgärderna som skrivits ovan.....
Det jag har gjort för att minska slitaget är....
1: Tagit bort verktygen på variatorskyddet. =0kr
2: Skaffat extra förstärkning(Momentstaget) på ramen, på variatorsidan...= 350kr

Detta fungerar hyffsat för mig funderar dock på att ta bort lite av den överdrivna inkapslingen av variatorerna dvs skyddet.
Eller eventuellt fixa något airflow kit för att få in lite mer kall luft för att kyla variatorerna. Såg att lynx och skidoo tagit in dessa i sina kataloger och kostar c:a 550kr

Du kan ju prova att köra hårt i 10min och sedan toucha variatorerna, dessa ska ju inte vara så heta som de blir av agressiv körning....
Men de åtgärder jag har gjort har jag kunna köra över 50mil på en och samma rem.... med de andra ätgärderna så höjer man nog denna gräns ytterligare en bra bit.

Bara mina 2cents
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
jag har svårt att se var denna tråd är på väg, eller syftet från början?
jonke har ju fått lite svar lika bra som han har ställt sin fråga, följdfrågor och svar finns de bättre exempel och trådar på.
Jonke, du har en RE800 och vill ha hjälp med din maskin, eller samlar du kunskap åt en kompis?
pro_climber, kanon fint att vi får en reflektion hur bra en 80hk phazer står sig i remstitage jmf. mot en 151hk RE. Visst har lynx/skidoo problem med remmarna, men din jmf är inte ok. Hade du jmf en. apex hade jag förstått din poäng.
Jag skaffar kunskap åt en kompis.Jag själv är lynx skadad och tycker det är fruktansvärt dåligt att inte det finns kunskat hos brp tydligen.för när ski doo började med att ta fran xp modellen tycker man att dom måste ha stött på problemet? men men det kanske blir bättre med e-tec 800 ska väl vara mindre effekt.
Men nu har jag luskat fram var problemer är så jag ska börja med detta.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=OQ9eI7mEmxw&NR=1[/ame].

Var kan man få tag på momentstag eller ska man göra ett?

Tack Wilber för dina kunskaper.
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
tycker mer att det ser ut som motorn rör sej massor! blev då typ ingen skillnad med momentstag på min re 800...kör då inte längre just på remmen.
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
oki man kanske ska ha ett på motorn också då.ska prova lite till veckan ultimax xs,rensa runt variatorn ,ventilations kitt,dreva 22/45 och prova det.