När byta kolvar på Edge 600 ??

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
Alla människor skriver olika på det här forumet har jag märkt, vissa säger att wiseco är skräp kolvar och man ska köpa snopro och andra säger tvärt om.
Motivera era åsikter! jag vill köpa nya kolvar och det är inte lätt att bestämma sig :)
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Bästa är att köpa orginal för det är ändå det som motorn är anpassad för och andra tipset är wiseco ,skillnaden mellan dessa är orginal är en gjuten kolv som inte expanderar lika mkt som wisecon som är smidd.smidda kolvar expanderar oftas MKT

Fördelen med smidd kolv är väl att den sägs hålla bättre fast det har jag ingen aning om igentligen -och nackdelen är väl att man är tvungen att vara väldigt noga med varmkörning innan man våldskör för annars kan man råka ut för att kolvan nyper fast i cylindern. snoprpkolvarna är också gjutna men kvaliten har jag ingen aning om ,fast jag har kompisar som tävlar i skoter som kör på dessa och dom har då hållit .


Alla människor skriver olika på det här forumet har jag märkt, vissa säger att wiseco är skräp kolvar och man ska köpa snopro och andra säger tvärt om.
Motivera era åsikter! jag vill köpa nya kolvar och det är inte lätt att bestämma sig :)
 

icemaniac

Medlem
8 jan 2010
40
1
1
är inte förvånad att wisesco kolven kostar 800 spänn, men det är väll bara kolven, sen ska du ha kolvringar a 500 spänn styck och en ny kolv bult för 200, det var iaf vad orginal kolvarna kostade till min storm, kolven gick bara på 800, sen 2 kolvringar o ny kolvbult slutnota 2000 kr per kolv. En komplett snopro kolv med ringar bult o allt får man för en 750 spänn.. det har snackats mycket om kolvar hit, en smidd (wisesco) kolv kräver ordentlig varmkörning innan du drar iväg, den är mindre än gjutna kolvar när den är kall och vidgar sig vid varmkörning. sen så ska snopro kolvarna variera lite i vikt, men det får man väll kolla upp innan man skruvar i dom :) smidda kolvar är mjukare och ska åsamka mindre skada om dom skär (sägs det iaf).. jag skulle aldrig lägga dom pengarna på smidda kolvar eller orginal kolvar, tycker det är på tok för mycket pengar. men jag har en gammal maskin så..

skulle tro att det finns lika många åsikter om vad man ska skruva i för kolvar som åkare :)