El Tigre EXT BÖÖAR

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Tjo! Jag har en Arctic Cat EXT från 1990 som lite då och då "BÖÖAR" på fullgas. Släpper jag på gasen då och kör på halvgas en stund så kan jag köra på fullgas igen en stund men sen börjar den bööa igen. även mellan 1000 och 5000 varv är den lite bööig och seg att få upp i varv, men sen efter det så kommer den.

jag har rengjort förgasarna samt kollat upp munstyckena. det sitter 20 på lågfart (original 25) och 310 på huvudmunstycke (original även 310).

jag har försökt kolla på stiften vad som är fel men jag tycker inte jag får ut nåt av det. det ena stiftet är ljusare än det andra och det andra brukar vara lite blött.

vad kan vara fel?

sen så när maskinen "bööar", är det att den får får lite soppa då eller för mycket? eller nåt annat?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
865
113
Kramfors
Tjo! Jag har en Arctic Cat EXT från 1990 som lite då och då "BÖÖAR" på fullgas. Släpper jag på gasen då och kör på halvgas en stund så kan jag köra på fullgas igen en stund men sen börjar den bööa igen. även mellan 1000 och 5000 varv är den lite bööig och seg att få upp i varv, men sen efter det så kommer den.

jag har rengjort förgasarna samt kollat upp munstyckena. det sitter 20 på lågfart (original 25) och 310 på huvudmunstycke (original även 310).

jag har försökt kolla på stiften vad som är fel men jag tycker inte jag får ut nåt av det. det ena stiftet är ljusare än det andra och det andra brukar vara lite blött.

vad kan vara fel?

sen så när maskinen "bööar", är det att den får får lite soppa då eller för mycket? eller nåt annat?

Endera soppabortfall pga dålig soppapump eller variatorn växlar knasigt så du blir lurad att det är motorn. Dom är ju rätt så högvarvstrimmade så variatorn måste funka klockrent annars tyvärdör den på alla olika varvtal och vid skiftande gasningar i djup snö

Men kolla om soppapumpen sprutar ordentligt med soppa när du drar i starten och har soppaslangen lös från fuggen,,,ska pumpa på regält.

Alt är att du kör med lös tank från moppe eller dyligt och går förbi soppapumpen så förgasarna tillfälligt får soppa från självrining från tanken. (klatrigt värre) Har du en svag elpump att kör via är det enklast för att utesluta soppapumpen.

kolla så det inte är sprickor i vacumslangarna som går till vevhuset o pumpen . Kan vara läkage där om du har tur så pumpen ger för lite.


Lycka
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Endera soppabortfall pga dålig soppapump eller variatorn växlar knasigt så du blir lurad att det är motorn. Dom är ju rätt så högvarvstrimmade så variatorn måste funka klockrent annars tyvärdör den på alla olika varvtal och vid skiftande gasningar i djup snö

Men kolla om soppapumpen sprutar ordentligt med soppa när du drar i starten och har soppaslangen lös från fuggen,,,ska pumpa på regält.

Alt är att du kör med lös tank från moppe eller dyligt och går förbi soppapumpen så förgasarna tillfälligt får soppa från självrining från tanken. (klatrigt värre) Har du en svag elpump att kör via är det enklast för att utesluta soppapumpen.

kolla så det inte är sprickor i vacumslangarna som går till vevhuset o pumpen . Kan vara läkage där om du har tur så pumpen ger för lite.


Lycka
Tack för svaret!
Det där med variatorn låter misstänkt, jag ska testa ta bort remmen och kolla om motorn slutar bööa på lågvarv. soppapumpen har jag undersökt litegrann ifall membranet skulle vara dåligt, men det känns som att det borde vara okej. jag har tagit lös slangen från vevhuset och blåst i den och då kommer det soppa ur slangarna till föggarna, det ska det väl göra? backventilerna i pumpen verkar fungera också för det är helt stopp om jag blåser direkt i slangarna till föggarna.

du tror inte att bööandet på lågvarv kan bero på att det sitter munstycken med storlek 20 istället för 25 som är original där?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tack för svaret!
Det där med variatorn låter misstänkt, jag ska testa ta bort remmen och kolla om motorn slutar bööa på lågvarv. soppapumpen har jag undersökt litegrann ifall membranet skulle vara dåligt, men det känns som att det borde vara okej. jag har tagit lös slangen från vevhuset och blåst i den och då kommer det soppa ur slangarna till föggarna, det ska det väl göra? backventilerna i pumpen verkar fungera också för det är helt stopp om jag blåser direkt i slangarna till föggarna.

du tror inte att bööandet på lågvarv kan bero på att det sitter munstycken med storlek 20 istället för 25 som är original där?
Var JÄVLIGT försiktig om du ska gasa upp skotern i varv utan rem. Det blir snabbt några enorma varv på variatorn och en sån vikt skjuter dig stendöd om du får den i skallen. Sätt tillbaka skyddet och huven och testa bara kort.

Eftersom du kommer testa utan motstånd så kommer den att "bööa" mindre, även när den "bööar" så lämnar den ju en viss effekt till drivaxeln och eftersom du knappt har något motstånd utan rem, så kommer den snabbt att varva upp ändå.

Lyft skotern i bakkant och palla upp den och se hur den beter sig då. Då har du iallafall hela drivlinans motstånd så det blir lite mindre onaturligt än att köra utan rem. Nog för att det stora motståndet är snön, men ändå.

Vidare: prova alltid med nya stift vid såna här problem. Två stift kostar 100 spänn och du kommer ändå att behöva dem förr eller senare.

Jag tror inte det är munstyckena. Du har ju ett mindre än original, det låter snarare som att din får för mycket bensin.
Jag hade provat att justera luftskruvarna på förgasarna, ge den lite mer luft och se om det gör någon skillnad.

Skruva in = mindre luft
Skruva ut = mer luft
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Var JÄVLIGT försiktig om du ska gasa upp skotern i varv utan rem. Det blir snabbt några enorma varv på variatorn och en sån vikt skjuter dig stendöd om du får den i skallen. Sätt tillbaka skyddet och huven och testa bara kort.

Eftersom du kommer testa utan motstånd så kommer den att "bööa" mindre, även när den "bööar" så lämnar den ju en viss effekt till drivaxeln och eftersom du knappt har något motstånd utan rem, så kommer den snabbt att varva upp ändå.

Lyft skotern i bakkant och palla upp den och se hur den beter sig då. Då har du iallafall hela drivlinans motstånd så det blir lite mindre onaturligt än att köra utan rem. Nog för att det stora motståndet är snön, men ändå.

Vidare: prova alltid med nya stift vid såna här problem. Två stift kostar 100 spänn och du kommer ändå att behöva dem förr eller senare.

Jag tror inte det är munstyckena. Du har ju ett mindre än original, det låter snarare som att din får för mycket bensin.
Jag hade provat att justera luftskruvarna på förgasarna, ge den lite mer luft och se om det gör någon skillnad.

Skruva in = mindre luft
Skruva ut = mer luft
okok, då blir det att palla upp den bak istället, lät farligt att köra utan rem hehe. ja ska testa med nya stift också, samt att pilla ut luftskruvarna nåt varv. jag har bara grundinställt luftskruvarna nu, 1 varv ut, får se vad som händer med 2-3varv ut då =)
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
nu har jag provat allt detta, men ingen skillnad... soppapumpen tycker jag skottar fram tillräckligt med soppa. visst det väller väl inte ut soppa ur slangarna men det skvätter ut iallafall när jag rycker i snöret, tycker det borde räcka, när man drar i snöret så går ju motorn inte direkt runt fort, sen när motorn är igång så borde ju det komma mycket mer soppa från pumpen
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
nu har jag testat att koppla bort den separata oljesmörjningen ifall det skulle vara det som var felet, men det blev ingen skillnad. ibland går det bra att gasa ur maskiner och ibland bööar den ner sig istället. varje gång jag kollar stiften så är det högra lite svartare + blött medans det vänstra är mer vitbrunt samt helt torrt. ska testa skifta förgasarna ikväll och se om det blir tvärtom med stiften då.

nya stift satte jag i idag också, br9eya men ingen skillnad då heller

sen så varje gång jag tömmer förgasarna på soppa så är de alltid fulla med soppa, så soppapumpen fungerar nog som den ska
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
nu har jag testat att skifta förgasarna, men det är fortfarande vänster stift som blir vitt/grått och det högra får någorlunda normal brunfärg.

kan det vara så att toppackningen är kass och det kommer in vatten i den vänstra cyllen?
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
nu har jag testat att skifta förgasarna, men det är fortfarande vänster stift som blir vitt/grått och det högra får någorlunda normal brunfärg.

kan det vara så att toppackningen är kass och det kommer in vatten i den vänstra cyllen?
Försvinner det kylvätska ur kärlet?
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
inte vad jag kan se... men jag läste nyss att det kan vara vevaxelpackboxen på variatorsidan som är trasig så den tjuvluftar där ifall stiftet på vänstersidan blir vitt/grått. så nu håller jag på och ska frysa bort variatorn så jag kan se om packboxen ser dålig ut där och eventuellt köpa en ny sån då.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.830
865
113
Kramfors
inte vad jag kan se... men jag läste nyss att det kan vara vevaxelpackboxen på variatorsidan som är trasig så den tjuvluftar där ifall stiftet på vänstersidan blir vitt/grått. så nu håller jag på och ska frysa bort variatorn så jag kan se om packboxen ser dålig ut där och eventuellt köpa en ny sån då.

Hur fryser du bort varren? :hmmmm2:
Du kollar lätt om packboxen är väck genom att spruta startgas bakomvariatorn på tomgång,,,motorn får inte reagera alls på det om, den är hel.
Utför samma startgas test bakom svänghjulet , man kommer åt utan att montera bort något även där.

Prova även att plocka lös alla ventilations slangar från flotörkoppen helt,dvs ryck lös dom och kör. Dom kan ha monteras på fel sätt eller sitta igen, Man kan köra helt utan om man vill.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Hur fryser du bort varren? :hmmmm2:
.
häller i vatten i bulthålet, drar i en bult som gängas in i variatorn, vattnet fryser = vattnet expanderar som slutligen trycker på bulten som får variatorn att lossna :) funkar inte alltid men det funkar ;)
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Hur fryser du bort varren? :hmmmm2:
Du kollar lätt om packboxen är väck genom att spruta startgas bakomvariatorn på tomgång,,,motorn får inte reagera alls på det om, den är hel.
Utför samma startgas test bakom svänghjulet , man kommer åt utan att montera bort något även där.

Prova även att plocka lös alla ventilations slangar från flotörkoppen helt,dvs ryck lös dom och kör. Dom kan ha monteras på fel sätt eller sitta igen, Man kan köra helt utan om man vill.
tricket med startgas fungerar aldrig för mig =S förstår inte vaför men jag får aldrig nån reaktion alls. däremot om jag sprutar startgas i luftburken så dör motorn. jag har provat med startgas både från crc och från biltema men de blir samma med båda. ska inte motorn öka i varv när den får i sig startgas?
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
nu har jag bytt ut nästan alla packningar i motorn. maskinen går fortfarande skit. vad är det för fel!!!!!!!!
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
båda stiften blir lite gråaktiga nu, vilket bör tyda på mager blandning. det sitter ju för små lågfartsmunstycken i. om jag sätter i större lågfartsmunstycken, visst borde maskinen få mer soppa även på fullgas/högvarv då? eftersom lågfartsmunstycket täpps väl inte igen på fullgas, borde väl fortfarande komma upp soppa genom det då.
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
nu har jag provmätt lite eldelar på maskinen...

mätt mellan tändkablarna (utan tändhattarna på) så får jag 5,8kohm, ska visst vara 6,3 men 5,8 borde väl vara acceptabelt? MED tändhattarna på så får jag ca 16,5kohm, ska det verkligen sitta tändhattar med motstånd på skotern? jag har även motstånd i tändstiften (BR9ES). Mellan strömkablarna till tändspolen får jag 0,000kohm, ska visst vara 0,3kohm, acceptabelt?

Mätte även mellan 2st kablar till laddningsspolen eller nåt sånt på tändplattan. Värdet skulle vara 125kohm, dock så var det 175kohm på min, dåligt?

nån som är duktig på el och värden?
 

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
den går ju fint när den är uppallad, så det är nog inge fel på elen ändå. jag tror att det är sekundärfjädern som är utmattad och att den växlar upp för tidigt ibland. fjädern känns väldigt slapp samt så är den helt rostig. så jag har beställt en ny sån så får se om maskinen går bra sen då
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det ska ju inte skilja sådär mycket mellan mätningarna med och utan tändhattar, oavsett om det är sekundären som problemet.