Block lagat med Kemisk metall...

RickardA

Medlem
25 feb 2009
38
0
1
Piteå
Köpte mig en 07as Renegade 800 -07a för ett par veckor sedan i Bjästa utanför Övik, vilken jag tyckte var i rätt bra skick. Jag betalade 64 000:- för skotern vilket jag tyckte var ett rimligt pris. Skotern hade gått ca 530 mil, och enl. ägaren hade han ingen aning om den var renoverad eller inte. Tanken var att köra med den i vinter därefter göra en totalrenovering av motorn.

Vintern inleddes med ca 3 mils körning innan första problemet, skotern bara dog. Kändes inte som ett haveri utan mer som att den slutade tända. Provade dra försiktigt i snöret och den satt inte fast eller gick ovanligt tungt. Nåja jag körde ytterligare ett par 3 mil med skotern innan exakt samma fenomen kom igen. Bogserade skotern till garaget för säkerhets skull. Skruvade ur motorn, fullt i metallrester på ena kolvtoppen men kolven var hel. Däremot hittade jag en helrasad vev då lagrena glappat i lagerbanorna, Ett underhus med världens sprickor med nästintill hål igenom blocket, ett överhus där en stor bit tidigare släppt och något pucko lagat med kemisk metall, troligtvis utifrån utan att dela blocket för biten satt inte rakt och kan ev ha tagit i skinkan på veven ?
Resultatet blir en renovering för närmare 18 000:- PLUS arbete!

Jag har under dagen pratat med min syster (Jurist) och undersökt mina möjligheter att få tillbaka pengar från ärthjärnan som sålt skotern och det ser ljust ut.
- Har pratat med tidigare ägare (före han ja köpte av) som kan intyga att detta inte är hans verk vilket jag inte heller tror, då borde skotern ha havererat tidigare.
- Han måste ha vetat om felet då han kladdat dig kemisk metall.
- Skotern har sålts för ett pris som inte är avvikande för vad den borde kosta i helt skick.
- Killen som hade skotern innan han jag köpte av gjorde ett byte med killen jag köpte av, även denna Polaris hade synnerligen ordentliga fel, vilket han var totalt ointresserad av att betala för.

Har i nuläget inte fått tag i killen som sålde mig skotern, men trots lämnade meddelanden ringer han inte upp. Imorgon ska jag ringa hans mamma eftersom hon stog som ägare på skotern och således kan bli inblandad bör hon få veta historien. Dessutom om killen inte ställer upp och betalar kostnaderna kommer jag att göra en polisanmälan för bedrägeri samt urkundsförfalskning då han skrev under ägarbytet med mammans autograf mitt framför ögonen på både mig och min kompis.

Vad tror ni om mina möjligheter ??

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
I sak har du rätt, men bevisbördan ligger på dig. Vad står det på kvittot tex? Du ska kunna bevisa att han har gjort denna lagning alternativt vetat om den.

Om du nu bestämmer dig att köra hårt på detta, anlita då en advokat. Sen googla och se om idioten har skrivt om detta i något forum :)

När det kommer till förfalskningen så ligger du väl inte helt bra till heller. Du har ju köpt skotern av någon som inte var ägaren....

Vet inte vad 800an ligger i för pris men 64000 låter ju inte dyrt för en 07'a. Om man kan anse att priset är väsentligt lägre än vad andra vill ha, ja då kan man få räkna med sämre skick....

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Sålde min -07 för 60k i perfekt skick, så lågt pris kan jag väl inte hålla med om.

RickardA

Medlem
25 feb 2009
38
0
1
Piteå
Priset är inte lägre än va de andra ligger i. Tror att det fanns fyra stycken i ett spann på 6000kr då jag köpte. Det kanske är några tusen under vad de ligger i enl. lista men då var de ju heller ingen snö och priser därav.

Ang. förfalskningen så kommer nog detta inte att användas förens resten är avklarat.

Jo jag har bevisbördan men om jag kan bevisa att killen som hade den innan inte gjort detta, och inte jag så måste det ju vara han därimellan?? En expert borde oxå kunna intyga att inte motorn skulle ha fungerat i låt oss säga 80 mil han körde med skotern om det funnits där då han köpte den.

Kvittot står bara befintligt skick, vilket inte betyder speciellt mycket. Jag har undersökningsplikt men jag kan inte förväntas skruva isär hans skoter innan jag köpt den?? Skotern gick ju utan anmärkning.

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
En tabbe av han att inte fixa sin mammas riktiga namnteckning. antar att han var ganska ung,,?? han är såkert lite skraj för att han vet att han gjort fel, i ditt fall skulle jag, eftersom han själv inte svarar i telefon, prata med hans mor med lugn och sansad ton, börja inte mad att hota om polisanmälningar, (låter du arg och förbannad är det lätt för dom att hamna i en deffensiv ställning).
tala om för mamman som det är och ge henne lite tid att prata med sin son om att eventuellt betala reparations kostnaderna, alternativt ta igen skotern. vill dom inte göra det här kan du ju tala om att du kommer anmäla till polis/ reklamationsnämnden.

jag kan ingeting om några rättsliga grejer, men om han (förra ägaren) visste om denna lagning tror jag han borde vara skyldig att tala om detta för dig. annars så som du säger så får han ju inte skriva under i annans namn.

han är säkert lika ovillig att betala för kostnaderna som du är men om ni kan tala med varandra så brukar det oftast lösa sig.

edit: om den gick utan anmärkning när du köpte den så kanske han inte anade ngt heller.

lycka till.

RickardA

Medlem
25 feb 2009
38
0
1
Piteå
att han inte anade något känns inte så troligt då han kladdat dit den kemiska metallen, det borde han veta. killen som hade skotern innan han har inte gjort det då skulle skotern ha pajat tidigare.

RickardA

Medlem
25 feb 2009
38
0
1
Piteå
har pratat med killen nu, verkar som de blir ett lyckligt slut på allt iaf. han verkade återigen ärlig så jag hoppas återigen att han är det.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. du vill inte säga hur lyckligt slutet blev?
han tog tillbaka skotern och gav dig dina pengar?
han betalade kostnaderna för renoveringen?
han bad om ursäkt och du betalade allt?

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
.. du vill inte säga hur lyckligt slutet blev?
han tog tillbaka skotern och gav dig dina pengar?
han betalade kostnaderna för renoveringen?
han bad om ursäkt och du betalade allt?
vi får väll se om han delar med sig av den infon nästa gång han loggar in :D jag också väldigt nyfiken

RickardA

Medlem
25 feb 2009
38
0
1
Piteå
Ja det vi kom överens om idag är att han kommer att ersätta mig för endel (8-9k) av det mitt nya longblock kostar, sedan är saken löst. det kommer att kosta mig en hel del pengar oxå men tanken har alltid varit att renovera motorn men inte än, så det känns rätt ok. Tyvärr blev det ingen stämning den här gången, jag hade tänkt ta det hur långt som helst för att få rätt där för ingen verkar ha fått det än.

Fick ett PM, tänkte att svaret kanske kan intressera
-Dett med befintligt skick hjälper ingen längre då det genom domstolsbeslut visat sig vara ohållbart.Som säljare kan man göra sig icke ansvarig för ev fel som uppstår efter köpet,,(nu var det ju inte så i ditt fall dock då skadan hade inträffat redan innan du köpte den) med att på kvittot skriva ( I av köparen godkänt skick) då funkar det inte att gå till allmänna reklamationsnämnden ens.då man som köpare har godkänt det skicket...Hoppas det löser si´g för dig iaf!!![/quote]

Nu är det ju så att i befintligt skick betyder inte ett smack. Som säljare är man SKYLDIG att upplysa om kända fel, Samtidigt som man som köpare är skyldig att undersöka. Är felet av sådan karaktär så att det hade framkommit i undersökning får jag stå för det, samtidigt kan man inte kräva att jag plockar isär motorn för att hitta ev fel.

Allmänna reklamationsnämnden som du säger har ingenting med köp mellan privatpersoner utan då går man till tingsrätten med en stämning. Är Summan man stämmer för under ett halvt prisbasbelopp ( ca 22 000:) blir det vanligtvis en förenklad rättegång och det betyder att det hela blir mycket billigare. Nämndemannen jag pratade med idag nämnde 1500kr per sida som någon sorts snittsumma.
Därför är mitt råd solklart att stämma om man tror man har möjlighet att vinna!

Last edited:

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
men grattis då :) du fick nånting i allafall. och ja jag har hört tidigare att säljes i befintligt skick inte funkar , men du gjorde det mycket klarare vad som exakt gäller detta kommer hjälpa några stycken i allfal. det är ju tyvär inte allför ovanligt att nån säljer en ihop tejpad skrothög som går av på mitten vilken sekund som hellst !