Skoter eller inte skoter ?!

Skoter eller inte skoter ?

  • Ta försäkrings pengarna och köp en skoter i vinter !

    Röster: 70 55,1%
  • Spara pengarna och köp en nyare skoter senare !

    Röster: 57 44,9%

  • Totalt antal som röstat
    127

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ja då man blev av med skotern föra veckan, mitt i säsongen så börjar jag fundera lite om man ska köpa skoter eller inte köpa.

Försök tänka er in i situationen och ge ett SERIÖST svar hur NI hade gjort.
Tänk på att jag bor vid KUSTEN, föret är fortfarande värdelöst. :(

Om skotern INTE hittas och återkommer till mig.

Har jag tur så kommer jag ha pengar till en skoter kring sista veckan i februari. Vilket ger mig ca 1½ månad att köra. Om jag hittar någon skoter att köpa ganska fort då.

Men då är det ju så att jag ska göra lumpen nästa vinter, och vet inte hur mycket man kommer vara ledig och hur mycket man kommer hinna köra nästa vinter då.

Så, ska man köpa en skoter i vinter och ha kvar den, eller ska jag skita i det, vara utan skoter 1½ vinter och lägga undan pengarna och spara lite till så man har råd med någon nyare skoter ?
 

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
beror ju helt o hållet på om du klarar av att spara pengarna det kanske dyker upp nå annat roligt under tiden o vips så e pengarna borta nästa vinter.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Om du verkligen kommer att spara pengarna så gör det du känner passar dig bäst (vet av egna erfarenheter av att öronmärkta pengar försvinner lätt på öl och annat som gör livet behagligare när sommarn kommer ;) ,.
Men hade det varit mig så hade jag köpt en utan att blinka.. 1½ månad med härlig skoterkörning är värt det + en påsk utan skoter är lika som öl utan kolsyra :)
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Du kan väl köpa en hyffsat billig skoter, så att du har något att åka på? Kanske inte värstingen, men bättre än inget?
Sen när du väl vill ha en nyare skoter säljer du den?

Personligen hade jag nog köpt en skoter för att åka med 1 ½ månad.
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
vart lite svårt att välja men jag antar att om du verkligen vill och kan så sparar du pengarna (eventuellt göra av med lite på sommarnöje) och sedan när du väl kan så jobbar du och tjäna ihop lite extra och kan förhoppningsvis köpa en lite nyare maskin senare och om skoter behovet tar över så kan du ju kanske köpa en lite billigare sportmaskin från 90-talet kanske? :)
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
spara pengarna och så köper du en efter lumpen då du har fått muckbidraget också då lär du ju kunna köpa en riktigt fin om vi säger att du får ut runt 45-50k från försäkringsbolaget, för muckbidraget är ju ändå på 25k:)
alternativt är att du köper en billigare maskin i 15k klassen som inte sjunker så mycket i värde och som du kan köra med då du är ledig från lumpen!
 

Edblad

Välkänd medlem
2 nov 2008
188
0
6
Östjämtland
Något att ta sig fram på vore alltid trevligt, ang lumpen så har jag några bekanta som just nu är värnpliktiga och de kommer hem varje helg såvida det inte dyker upp någon tjänst och så runt jul har man runt 3 veckor ledigt. Så tid finns ju beroende på hur man planerar.

Lite off-topic: Vart ska du in någonstans?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Köp nån slags skoter i alla fall, jag sålde min ZR 600 i januari 2005, var utan skoter till 21 aprill. Först när jag hade köpt en skoter så fattade jag varför jag var så låg, nedstämd och deppig hela vintern. Körde 42 mil på nästan ingen snö under några dagar i slutet av aprill och allt känndes underbart.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Säger bara hur jag skulle gjort.

Då jag känner mig själv bra, och vet hur svårt jag kan ha att hålla mig och hur lätt det är att pengarna ryker, så hade jag köpt den bäst passande skotern för mig. För de pengar jag fått nu.

Och oavsett före, så är en veckas före utan skoter långt mer outhärdligt än att bara får köra en till en och en halv månad på en säsong.

Själv har jag hellre även en gammal veteranare och tar mig ut i skogen, än jag är utan skoter en säsong.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag hade definitivt tagit slantarna och köpt en skoter redan denna vinter.

Det betyder att du har typ 2 månader att åka nu i vinter, sen har du vår, sommar och höst att modifiera och fixa till den. Även om du inte kommer köra mycket nästa vinter, så är de få mil du kör guld värda! :)
 

Tobbe135

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
6
Umeå
Nu var det iofs 5 år sedan jag gjorde lumpen, men vi hade permis minst 3 helger i månaden, plus alla lov som skolorna har.. så det var inga problem att få mil på skotern.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag skulle köpt en skoter så snart som möjligt, gärna kanske försöka hålla igen budget lite gran (onödigt stå med en relativt dyr maskin under lumpartiden?) Även om jag gissar att lumpartiden inbjuder till minst lika mkt fritid som ditt senare arbetsliv kommer göra :)

Efter lumpen har du en skoter som är säljbar och ett muckbidrag - då är det bara att byta upp sig!
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Tuff situation, tål att tänkas på lite :hmmmm:

Jag själv anser att skoteråkning är total känsla av frihet och det absolut bästa man kan göra !

Det förklarar också varför jag, som stockholmare och extrajobbare, köpte en skoter för 30 k som jag kommer kunna använda ca 4 veckor per år.

Kalla mig dum, men jävlar vilken passion jag har för snöskoteråkning.

Så det du får fråga dig själv är; Är det värt de ?
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
hade jag varit i din situvation hade jag tagit och köpt mig en billigare skoter, en som står sig hyffsat i pris, sen sälja iväg den, och skaffat en dyrare skoter nästa år, eller så hade jag redan iår köpt mig en dyrare skoter och haft även nästa sessong:)
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Hade helt klart väntat, som du säger så kan du säkert göra ett bra klipp när säsongen börjar närma sig sitt slut

Känns surt nu men det kommer kännas så j-vla mycket bättre när du hittar ett fynd istället för att köpa en dyrare sämre maskin nu

Sen kan du ju alltid låna en eller i värsta fall hyra en under påsk