Försvinner glykol. mxz sdi ho -05

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Hej!

Det försvinner glykol på nåt vis. Har nyss köpt skotern kört ca 20 mil, verkar försvinna olika mycket varje gång, ibland efter 1 dags körning kan ca 2cm vara borta i kärlet. Andra gånger är det nästan tomt. Den går bra i övrigt. Det försvinner inget när den bara står i garaget.

Är detta något känt problem? Bör man lämna in den och få det fixat eller är det nåt man kan göra själv?

När jag startade den igår märkte jag att den bara gick på 1 cylinder, samt att tändstiftet var blött, Satte i ett nytt stift och startade den. Då gick den som den skulle. Kan det vara något samband? Inte kört något efter det.
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
Hej!

Det försvinner glykol på nåt vis. Har nyss köpt skotern kört ca 20 mil, verkar försvinna olika mycket varje gång, ibland efter 1 dags körning kan ca 2cm vara borta i kärlet. Andra gånger är det nästan tomt. Den går bra i övrigt. Det försvinner inget när den bara står i garaget.

Är detta något känt problem? Bör man lämna in den och få det fixat eller är det nåt man kan göra själv?

När jag startade den igår märkte jag att den bara gick på 1 cylinder, samt att tändstiftet var blött, Satte i ett nytt stift och startade den. Då gick den som den skulle. Kan det vara något samband? Inte kört något efter det.

jag vet inte hur det ser ut exakt i dom där men på andra märken har jag hört om att en packning vid vatten pumpen brukar läcka och vattnet kommer in i motorn (nu när jag tänker efter är det ju arctic triplar man hört mest om detta om.) men det kan ju vara vatten pumpspackningen som är kass och vattnet läcket ut ? jag skulle gissa på något sådant alternativ något annat läckage
 

Generalen

Ny medlem
19 jan 2010
2
0
1
Varför det försvinner när du kör skotern är ju för att glykolen börjar ju att cirkulera då! jag skulle börja med att kolla upp kylslangarna efter sprickor och eventuellt efterdra dom. Ett till tips är att du provstartar skotern och se om avgaserna är vita och är dom de dödar du motorn direkt. Då har du en trasig packning som gör att det läcker in glykol i cylindern.
 

Ädel

Aktiv medlem
24 dec 2007
98
0
6
Bergsjö
Om det är glykol som läcker in i Cylindern/cylindrarna, så är glykol som sand papper i cylindern/cylindrarna !
 

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Tack för alla svar. Tror jag kan ha hittat läckan. Det var blött på slangen som sitter på undersidan av tryckkärlet så har tagit loss slangarna och ska sätta tillbaka dem med nya slangklämmor. Tänkte rengöra Rave ventilerna också. Är det nåt spec man bör tänka på iom att det är en SDI, ser att det går nå elkablar till ventilerna. Eller är det bara att skruva isär som på en vanlig motor?

Bör man tömma ur all glykol ur motorn? Hittade inget bra ställe att tömma på, Tog en sug och sög ur enbart tryckkärlet. Bara att fylla upp den igen med glykol? eller ska man fylla hela systemet med ny glykol?
 

Ädel

Aktiv medlem
24 dec 2007
98
0
6
Bergsjö
Tack för alla svar. Tror jag kan ha hittat läckan. Det var blött på slangen som sitter på undersidan av tryckkärlet så har tagit loss slangarna och ska sätta tillbaka dem med nya slangklämmor. Tänkte rengöra Rave ventilerna också. Är det nåt spec man bör tänka på iom att det är en SDI, ser att det går nå elkablar till ventilerna. Eller är det bara att skruva isär som på en vanlig motor?

Bör man tömma ur all glykol ur motorn? Hittade inget bra ställe att tömma på, Tog en sug och sög ur enbart tryckkärlet. Bara att fylla upp den igen med glykol? eller ska man fylla hela systemet med ny glykol?
Du måste lufta systemet, lättaste att gör det fyll upp med glykol kör upp skoter på en snö hög så fram ändan är uppåt å stå på tom gången en par minuter :)
Fyll sedan på det som behövs :)