Oss ungdomar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Klarinett

Medlem
21 jan 2010
6
0
1
Hej där.
Ju mer jag är med unga skoterförare ju mer ensam känner jag mig i min åldersgrupp.
Jag kör en gammal 80 talare som jag skulle tro gör runt 100, har faktiskt aldrig försökt se hur fort den går.
Jag har provat skotrar med större motorer och mycket vassare drag om man säger så, men jag finner fortfarande min gamla riskokare mycket mycket roligare att köra.
Jag verkligen avskyr när jag ser ungdomar som kör runt på helt splitternya snöskotrar.
För det första verkar det som de verkligen älskar att förstöra för oss andra skoterförare, de ska dra på nåt så jävlar när åker förbi människor och verkar skita fullständigt i alla regler.
Och visst, så klart man kan gilla att köra fort, men är det verkligen så jävla viktigt att vi andra nästan ska bli påkörda?
Jag tycker att åldersgränsen för förarbevis snöskoter borde höjas, för ska jag vara ärlig så finns det inget vett i oss ungdomar.

Är jag den enda ungdom som känner på detta vis?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det finns trådar för dessa diskussioner.
Du var aldrig en av de där ungdomarna som hängde med moppen nere vid korvmojjen och börnade och stegrade och hade sig för att imponera på det täcka könet va? Eller drack en öl för mycket och vaknade i en buske, på ett sjukhus eller i bästa fall bredvid någon i dennes säng? Låt ungar vara ungar. Det är en del i att växa upp. Du kanske inte är på det sättet och det är inget fel på dig för det. Du är bara annorlunda än dem. Och tack gode gud för det.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Kan instämma där på några punkter faktiskt. Dock tycker jag inte det spelar någon som helst roll vilken skoter "vi" har, utan allting sitter i tummen (också även kallat Skallen!). Majoriteten av dessa dårar som du snackar om ligger hos ungdomar men jag lovar dig, det finns 25+ som har lika lite respekt och omdömesförmåga som oss ungdomar..tyvärr.
Men helt klart, jag håller med dig! Är sjuk less på dessa fräna gentlemen som försöker höja sitt självförtroende genom att göra andra förbannade. Allt handlar om moral och respekt.
 
D

Deleted member 9532

Det finns trådar för dessa diskussioner.
Du var aldrig en av de där ungdomarna som hängde med moppen nere vid korvmojjen och börnade och stegrade och hade sig för att imponera på det täcka könet va? Eller drack en öl för mycket och vaknade i en buske, på ett sjukhus eller i bästa fall bredvid någon i dennes säng? Låt ungar vara ungar. Det är en del i att växa upp. Du kanske inte är på det sättet och det är inget fel på dig för det. Du är bara annorlunda än dem. Och tack gode gud för det.

Jag var inte heller en av dom, men jag kör fortfarande en splitt ny skoter, men lyckas faktiskt sköta mig precis som alla andra. Är även ute och hjälper skoterklubben när jag kan och befinner mig på de nordliga breddgraderna.

Nog kan jag hålla med dig till viss del "Klarinett", men tjafset runt detta kommer alltid sluta på samma ställe och det är att alla dras under en och samma kam.

Människor som inte följer reglerna finns överallt och även jag har brutit mot dem, men jag har även haft förnuftet med mig.

Jag skulle definitivt sitta här och ljuga om jag sa att jag aldrig kört skoter över 70 och om jag sa att jag aldrig busat lite med skotern.

Svar ja, jag har testat gränser, men jag har gjort det där människor inte störts och med "minimal" risk för personskador.

Jag tycker det är löjligt att säga att alla som är unga och dumma är rena idioter, men som tidigare talare så måste även de få vara unga.

Antingen föds man med vett eller så får man lära sig vett. Annars brukar det oftast sluta bakom galler eller under marken.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Det finns trådar för dessa diskussioner.
Du var aldrig en av de där ungdomarna som hängde med moppen nere vid korvmojjen och börnade och stegrade och hade sig för att imponera på det täcka könet va? Eller drack en öl för mycket och vaknade i en buske, på ett sjukhus eller i bästa fall bredvid någon i dennes säng? Låt ungar vara ungar. Det är en del i att växa upp. Du kanske inte är på det sättet och det är inget fel på dig för det. Du är bara annorlunda än dem. Och tack gode gud för det.
Dags att ta och urskilja på mopeder och snöskotrar nån gång! Om man säger så här: I grund och botten så handlar detta om att kunna ha skoteråkning kvar här i Sverige. Folk har en inställning till snöskotrar som betyder att dem inte ens behöver se en skoter så hatar dem den! Därför är det så känsligt. I moppevärlden så struntar folk i om det finns mopeder, generellt. Man måste alltså GÖRA dem förbannade med trimkrökar och jackade kolvar om det ska hända nått. Eller hur?
Klart vi ska leva satan ibland, det ligger ju förfan i naturen! Men vissa grejjor har en annan betydelse.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Nu är det väl ändå så att det är vissa ungdomar som förstör för oss andra skoteråkare!

Bara för att man har en splitter ny skoter och är ung betyder inte det att man förstör för andra, eller är det bara vanlig svensk avundsjukan som är grunden?
För man ska då inte dra alla över en kant. Finns äldre 30+ som oxå kan bete sig så som du beskriver.

Så om alla ungdomar kör en 80-talare så är problemet löst eller?:hmmmm:

Tror att många av de som inte kan bete sig inte ens har ett skoterförarbevis. Så att höja någon åldersgräns hjälper nog föga!
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Det finns redan en stor tråd angående detta om du är intresserad av att läsa andras åsikter i ämnet. Antingen var det här, eller i allmänna forumet, bara att söka rätt på den.
Du kommer säkert att hitta flera enligt dig intressanta inlägg där, skrivna av användare med precis samma tycke som dig. Unga ska inte få ha nya skotrar, det är alltid ungdomar som förstör, kör för fort och irriterar andra efter leden, t ex skidåkare. Det är alltid de äldre som vill höja åldersgränsen på förarbeviset, så länge de själva sitter säkert. Gärna ett nytt system också som förbjuder de under 25 år att ha en skoter med mer än 40 hästar.

Som sagt, jag tror att du kommer att finna den tråden mycket intressant, där finns det fler gnällspikar som dig som antagligen trodde att ungdomarna skulle gå in och läsa deras inlägg för att sedan tänka efter och bättra sig. För det låter väl ganska troligt?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Fritiof Konkas: Du citerar mig och börjar prata om nåt annat. Jag bryr mig ärligt talat inte det minsta om hur skotern uppfattas i Sverige. Jag pratade bara lite sådär allmänt ur hjärtat om att låta barn vara barn.
ronyaldo: Det här är ingen diskussion om åldersgränser.
 

Klarinett

Medlem
21 jan 2010
6
0
1
Som sagt, jag tror att du kommer att finna den tråden mycket intressant, där finns det fler gnällspikar som dig som antagligen trodde att ungdomarna skulle gå in och läsa deras inlägg för att sedan tänka efter och bättra sig. För det låter väl ganska troligt?
Nej. Var intresserad i fall det fanns fler ungdomar som har samma åsikter som jag.

Gnällspik?
Jag har sagt vad jag tycker.
Men vad kan man förvänta sig? Ett inlägg utan att bli kallad något negativt? HA!
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Fritiof Konkas: Du citerar mig och börjar prata om nåt annat. Jag bryr mig ärligt talat inte det minsta om hur skotern uppfattas i Sverige. Jag pratade bara lite sådär allmänt ur hjärtat om att låta barn vara barn.
ronyaldo: Det här är ingen diskussion om åldersgränser.
arjeplogarn: Han skriver att han tycker åldersgränsen bör höjas, och jag tycker inte det. Alltså blir det en diskussion.
 
E

ejwbegysv

Ni har olika åsikter och sånt är livet, denna tråd kommer att spåra ur snart så jag låser den i förebyggande syfte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.