Bild på drev ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

Är det nån som har en länk till några bra bilder på hur det ser ut innanför drevkåpan på en nytro ? Tänkte på en där man ser hur backväxlen serut och hur man kommeråt och byta drev mm

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tack för svaren ! Fy va många somådelar som man kan montera fel hehe ! :O)
Tänkte ev växla ner minn ytro rtx se några kuggar ! Om man monterar ett drev som har 2 kuggar mindre än orginal på sek axlen behöver jag korta kedjan och ljustera variatorerna någe då ?

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Tack för svaren ! Fy va många somådelar som man kan montera fel hehe ! :O)
Tänkte ev växla ner minn ytro rtx se några kuggar ! Om man monterar ett drev som har 2 kuggar mindre än orginal på sek axlen behöver jag korta kedjan och ljustera variatorerna någe då ?
Du behöver inte korta kedjan. Har själv drevat ner från 21 till 19 på toppdrevet och det fungerar fint. Variatorerna behöver du nog vikta på också.

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
kör oxå med 19 drev (Billigare att byta det lilla drevet) med orginal variator vikter mm.
Det funkar fint på en -08 RTX, 9000 rpm vid fullgas och 140 km/h i toppfart med 44 matta
I verkstadsmanualen står det vilka kombinationer som funkar med orginal-kedjan

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
ok !:biggrin1: 140km/h räcker ju !
Blev det stor skilnad på botten draget ?

kör oxå med 19 drev (Billigare att byta det lilla drevet) med orginal variator vikter mm.
Det funkar fint på en -08 RTX, 9000 rpm vid fullgas och 140 km/h i toppfart med 44 matta
I verkstadsmanualen står det vilka kombinationer som funkar med orginal-kedjan

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
hur hårt ska man spänna kedjan ? en kompis sa att man skulle draåt med fingrarna så hårt det gick och sen skruvaut skruven typ 1/2-1varv ! stämmer det ?

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Inte så hårt det gick, räcker att dra åt lite lagomt och sen släppa ett halvt varv. Precis så att den ligger an lite lätt mot kedjan.

Fladde

Medlem
14 nov 2007
26
0
1
Umeå
Ska dreva ner min nytro rtx -08 och tänkte byta ner till 19t på det lilla drevet skotern har variatotkitt, 345mm förlängning samt 44mm matta bör jag byta till ännu mindre drev med tanke på förlängningen och skaffa en ny kedja? Syftet är att kunna få upp den på rullen lite mer samt få en lekfullare skoter? Anledningen till att jag siktade in mig på en 19t är att jag förstått att jag slipper lägga pengar på en ny kedja :)

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Jag har ett nytt 42 kuggars drev spec beställt av ULMER RACING Det ger samma nerdrevning som 19k utan den skarpa böjen på kedjan. Till SALU. 1500:-

Last edited: