Yamaha Phazer -07, "studsig" i bakänden.

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Upplever att min Phazer studsar hemskt mycket i bakänden på guppiga leder. Är det någonting som någon annan har upplevt att den gör? Verkar ju även som att dämparna blev uppdaterade till -08ans modell, så det är kanske någonting man inte kan ställa in (?). Tror att dämparna i boggin är inställd på orginal, dvs att ingen har ställt om dem.

Hastighetsmätaren började också krångla när vi var ute igår. Vissa delar av siffrorna syntes inte och ibland fungerade den inte alls. Men det borde firman där jag köpte den stå för trots att den är begagnad, den har ju trots allt bara gått 35 mil sen dess.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Jo min är också studsig i bakändan men man kan ställe in hur snabbt den skickar tillbaka om man skruva åt ett håll på nån stor 3kantig grej i boggien:sad2:
vet inte riktigt va det heter å sånt men står väll i boken

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Jo min är också studsig i bakändan men man kan ställe in hur snabbt den skickar tillbaka om man skruva åt ett håll på nån stor 3kantig grej i boggien:sad2:
vet inte riktigt va det heter å sånt men står väll i boken
Får ta och kolla på firman där jag köpte den när jag ändå ska in med hastighetsmätaren om de har någon koll.

Den gula varningslampan (en triangel med ett utropstecken) lyser lite då och då den också. I boken står det olika på olika sidor vad den betyder.

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Hmmmm de vet ja inge om. kanske lite olja?
Stod någonting om det på en sida i boken, men tycker att oljelampan (den röda) borde lysa om det är lite olja. Sen stod det på en annan sida någonting om kylvätsketemperaturen. Fick inte upp kåpan där oljetanken satt heller, så kunde inte kolla.

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej!

Den gula lampan blinkar när man har lite bränsle också, tror att det är när bränslemätaren är på sista "plutten" men det är ganska mycke kvar ändå!

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Hej!

Den gula lampan blinkar när man har lite bränsle också, tror att det är när bränslemätaren är på sista "plutten" men det är ganska mycke kvar ändå!
3,75L för att vara exakt, på de kommer du mellan 2-3 mil på :p

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Hej!

Hej!

Kan stämma det faktiskt. Brukar börja lysa när jag har burkat mycket eller vält, kan vara så att censorerna som håller koll på hur mycket bensin det är kvar kan balla ur lite när inte bensinen ligger i "mitten" av tanken.

När den lyste igår efter att skotern hade vält så fick jag vänta ett tag för att kunna starta den. Stod även "30" på skärmen då men det försvann efter ett tag.

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Kom även en hel del garanti-uppgraderingar från Yamaha till -07:ans Phazer. Vet du om det sitter på din? Kraftigare länkage samt nya shims i dämparen.

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Kom även en hel del garanti-uppgraderingar från Yamaha till -07:ans Phazer. Vet du om det sitter på din? Kraftigare länkage samt nya shims i dämparen.
Hur tar jag reda på om de uppdateringarna finns på min? De sa ingenting när jag köpte den iaf.

larras

Välkänd medlem
8 feb 2009
156
0
6
Ersmark
ring till yamaha center dom kan via reg nr kolla om det är gjort , hur är phazern annars att köra? Är sugen på handla en själv.

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
ring till yamaha center dom kan via reg nr kolla om det är gjort , hur är phazern annars att köra? Är sugen på handla en själv.
Finns faktiskt ett Yamaha center ca 8 mil härifrån, kanske ska ringa och höra med dem.

Jag tycker att Phazern är riktigt skön! Ruskigt bra körställning och lätt att burka med osv.

Det negativa är väl skidorna som är helt värdelösa, biter inte alls i puder (knappt på packat underlag heller). Sen, självklart, den studsiga bakändan är lite jobbig. Men det kanske blir bättre sen när jag ställer om den. Sen skulle det kunnat varit lite mera motor i den. Men sen som första skoter, som det är i mitt fall, är det väl rätt bra att det inte är så mycket mer motor på den.

Jag är nöjd än så länge hur som helst! Trots att jag inte har kört så jättemånga skotrar så tycker jag att den är väldigt skön.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
yepp kraften äre inge fel på fast de bara är 80 hk. inte så ofta man kör över 130-140 i skogen å i ljupsnön:p

men som sagt så tycker jag de enda negativa är de att bakänden studsar i väldigt guppiga leder (Tar det som ett benpass:hello:) åssåatt skidorna kunde vart lite bättre.
Annars en underbar skoter med skön körställning å sånt:becky:

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
ring till yamaha center dom kan via reg nr kolla om det är gjort
Förresten, är det bara att ringa till vilket yamaha center som helst och uppge reg nr? Om inte uppdateringarna är gjorda då, vilka är det som ska stå för kostnaden för dem?

larras

Välkänd medlem
8 feb 2009
156
0
6
Ersmark
Du kan alltid ringa Yamahacenter skellefteå (0910-71 44 20) dom har hjälp mig att kolla om uppdateringarna är gjorda, då kan du fråga om vem som ska stå för dom .