Lynx rave 800 -01 tändning

Noeledling

Aktiv medlem
24 jan 2010
52
0
1
Kolmården
Hejsan, jag har en Lynx rave 800 -01. Problemet är det att den inte har någon gnista, jag har kikat på kablar och dylikt men jag blir inte mycket klokare av det . Ingen van skotermeckare. Tänkte bara om det är någon som har några tips om vad man ska kolla upp? Vad kan ha hänt? Tacksam för svar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
807
113
Kramfors
Hejsan, jag har en Lynx rave 800 -01. Problemet är det att den inte har någon gnista, jag har kikat på kablar och dylikt men jag blir inte mycket klokare av det . Ingen van skotermeckare. Tänkte bara om det är någon som har några tips om vad man ska kolla upp? Vad kan ha hänt? Tacksam för svar.


Vanligt fel på dessa är statorfel. Mät upp kabeln från statorn som går till ecu/cdi boxen.. Svartröd .. Provmät med ohm inställnimng mot jord . Den får ite jorda för då har du kortis i statorn. Du kan även mäta ohm värdet mellan denna svartröda och en röd kabel (tror den är röd om minnet inte sviker!!!!) Det värdet bör ligga runt 15-25ohm .

Det sista värdet jag angav kan ha större spelområde så kolla uppp det om den aviker från dom värdena en aning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.661
807
113
Kramfors
Mätte mellan röd - rödsvart inget utslag på ohm-mätaren, inget mellan jord-röd eller svartröd-jord

Då är det säkerligen brott på lindningen,,mycket vanlig på dess statorer när domm vait med ett tag. Vibrerar sönder (inte kortis så du vet)

Dubbelkolla så jag inte lurat dig på färgerna,,ta lös statorn så ser man vart man ska mäta direkt vid lödplintar för drivspolarna . Där ser man även färgerna mer säkert .Jag är till 90 % säker på att den ena ska vara röd och den andra svart med röd rand och dom måste ha ett motstånd på normalt ca 15-20 ohm

Jag brukar normalt linda om dessa och förstärka (linda i lim) men har inte tid nu. så skicka den till Timmrå elbyggnad /lindningsverkstad eller vad dom heter. Dom lindar om för ca 1600kr