Vägledning...till en "noob"

mattan71

Medlem
23 jan 2010
16
0
1
Hejsan

Är på jakt efter en skoter, men jag kan ju ingenting märker jag.

Så skulle Ni kunna hjälpa mig med följande (endast srx och sxr, runt1998-2002):

• Skillnad på SRX - SXR?
  • Vilka är twin / tripple?
  • Mest lämpad till led...bus...lössnö...familj?
  • Försäkring?
  • Soppaförbrukning?
  • Svagheter.
Tacksam för all hjälp.

Mvh // Mats

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Detta gäller SXR/SRX 700cc, då är båda tripplar !

SRX:
Trippel pipor original och ca 140hp
Kortare fjädringsväg
Drar 2-4L milen beroende på körstill och före. Går säkert att få den att dra mindre om du bestyckar in förgasarna efter vädret och sen kör riktigt lugnt efter led utan att dra.
Definitivt ingen lössnö skoter. SRX är en äkta LED/IS racer som vill ha släta och fina leder, då är de ingen annan skoter som har en chans.

SXR:
Singel pipa och ca 115hp
Längre fjädringsväg så den klarar gropiga leder bättre än SRX.
Drar mellan 2-4L milen beroende på körstil och före, samma som SRXen.
SXR är mer lämpad som bus skoter än SRX men för att få en SXR att gå bra i lössnö så måste man byta till non-slip drivhjul och 38 eller 44mm matta, samt fixa kontrollstagen i boggien.

Båda skotrarna är riktigt fina skotrar och sätter du på en dubbeldyna på dom så har du en riktigt fin skoter att skjutsa omkring frugan eller ungarna på.

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
så de blir ingen enduro???

SRX:en (700cc 3 cyll) har mer att köra me men sämre dämpare och SXR:en (700cc 3 cyll) har mindre att köra me men bättre dämpare (rätta mej om ja har fel)... skulle ha valt SRX:en för mer hästar och ingen av dom har "bra" fjädring...
enduron har bättre fjädring för ja känner en som har en SXR som dekade idag så hur som helst så skulle ja inte ha köp en skramlaha :p
KÖP INTE EN YAMAHA DOM DEKAR BARA... xD specielt dom från lillpitt...

de finns 600 som både twin och tripplar tror ja
men därmot tycker ja att de inte är så bra skoter om barnen ska köra om dom nu inte är lite äldre...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
håller med cacceze skulle också valt en sxr framför en srx på grund av bättre fjädring. men yamahas tripplar går ganska fint och har ett jävlit skönt ljud.

men jag skulle ändå ta en enduro

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Varför inte köpa en Mountain Max 700 den får ju bra i djupsnö och sånt och dom för 00 är mer touring än lössnö.

mattan71

Medlem
23 jan 2010
16
0
1
Hahaha!
Jag är ju som sagt en noob som springer runt i en leksaksaffär med allt man egentligen vill ha men inte förstår vad allt är till för.

Men visst lutar det åt en enduro än så länge. Men då jag spenderar hela somrarna på crossbanor i landet så är motorljud som musik, och en trippel gör att jag får ståpäls. Men för att försöka vara en förnuftig familjefar så är kanske inte en trippel så bra då grabben kanske vill prova. Risken är att han kör ifrån mig bara. Det har han gjort några år på crossbanan iaf.

Men åter till ämnet.
Där vi har stugan så är det ju inte precis släta leder. Jag vill kunna dunka fram i härlig fart som får upp pulsen ena sekunden. För att nästa dag kanske ta med mig familjen upp och grilla korv på fjället. Dock blir det då med en pulka av något slag.

// Mats

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Hahaha!
Jag är ju som sagt en noob som springer runt i en leksaksaffär med allt man egentligen vill ha men inte förstår vad allt är till för.

Men visst lutar det åt en enduro än så länge. Men då jag spenderar hela somrarna på crossbanor i landet så är motorljud som musik, och en trippel gör att jag får ståpäls. Men för att försöka vara en förnuftig familjefar så är kanske inte en trippel så bra då grabben kanske vill prova. Risken är att han kör ifrån mig bara. Det har han gjort några år på crossbanan iaf.

Men åter till ämnet.
Där vi har stugan så är det ju inte precis släta leder. Jag vill kunna dunka fram i härlig fart som får upp pulsen ena sekunden. För att nästa dag kanske ta med mig familjen upp och grilla korv på fjället. Dock blir det då med en pulka av något slag.

// Mats
ska du dunka fram efter guppiga leder kan jag med erfarenhet säga att en yamaha med proactionboggin som sitter i dessa maskiner inte är för dig... köp enduro 00 - 03

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
en trippel gör att jag får ståpäls
yamahas tripplar har de skönaste ljude, den finns inte nån annan skoter som har nått liknande ljud...

om du ska ha BRA fjädring så gör sim UNDIE säger köp då en nyare 00 - 03 men G-Typen har och bra fjädring både när man kör själv och sitter två på den...
och om du ska dra pulka så tycker ja tt du ska dreva ner den 2 kugg för dom är högt drevade lynx sport maskiner och den blir bara roligare när du kör själv, man känenr största skillnaden på låga varv men man känner skillnad på högre varv ochså:D...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
kan bara hålla med dom andra. yamahas tripplar är fina men kanske inte så bra skoter för barnen om dom ska pröva nå. enduron går mycket bättre efter lederna och den går nog bättre o spårat också