Förvirrande komptest!

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Tja, Jag har en Rev 600 HO 03:a som jag komptestade igår,vad ska kompet ligga på? På ena cyllen hade jag ca 7kg & i andra ca 9kg då va skotern kall,sedan då jag vart ute & kört den varm & så va ena på 9kg den andra på 7,5kg,vad är felet skotern går hur bra som helst på både gaspådrag & tomgång inge fel alls eller missljud?
Är tacksam för svar!

// Tomas

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du har stålfoder så är det bra att hona ur loppen.

Om du har Nicasil, vet ej...

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Många nyare skotrar har cylindrarna belagda med ett ämne som heter nicasil, för att bli slitstarkare.

Om man ska hona ytan på nicasilbelagda cylindrar tror jag att man ska särskilda honingsverktyg. Tror jag.... Osäker! Kolla upp det...

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Det beror helt på hur grejorna ser ut. Öppna och kolla.

Ser kolvar och cylindrar bra ut så skulle jag bara ha bytt ringarna.

Hur långt har den gått? kan ju vara dags för att fylla på fett i vevlagrena också -vilket är MYCKET viktigt.

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Det beror helt på hur grejorna ser ut. Öppna och kolla.

Ser kolvar och cylindrar bra ut så skulle jag bara ha bytt ringarna.

Hur långt har den gått? kan ju vara dags för att fylla på fett i vevlagrena också -vilket är MYCKET viktigt.

Ok ska kolla de,skotern har gått 402mil!

// Tomas

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Har skotern gått 402 mil och kolvringarna är som spagetti?

Nyss köpt den eller är milen garanterade? (Garanterade mil = ägt den sen ny)

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Har skotern gått 402 mil och kolvringarna är som spagetti?

Nyss köpt den eller är milen garanterade? (Garanterade mil = ägt den sen ny)
Japp en ägare innan mig garanterade mil,den kokade någon gång för förra ägaren då han åkte på en hård packad led,fick då ingen kylning! Köpte den i början på vintern!

// Tomas

Last edited:

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
en polare har också en rev 600ho 03, den hade samma kompa som du har och den skar på veven nu i helgen även han hade ett nicaslisläpp i vänstra cylindern!
Fy för rotax serie 3 motorer!

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
har du mycket repor på insugssidan av kolven så har skadan troligtvis kommit från kokningen!

Det va ingenting på cyllindern eller liknande det va bara kolvringarna men i samma veva så byter jag kolvar+ringar plus alla packningar & pacboxar!

// Tomas